استاندار آذربایجان غربی گفت: پیشنهاد رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مبنی بر اختصاص ردیف ویژه اعتباری در بودجه سال ۹۶ برای توسعه و جبران عقب ماندگی‌های آذربایجان غربی مورد موافقت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.
کد خبر: ۸۷۲۲۷۳۹
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ارومیه و مدیران ادارات مختلف برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه شکاف عمیقی از منظر توسعه یافتگی مابین استانهای مرزی با استانهای مرکزی کشور وجود دارد.

وی گفت: در سال 94 افزون بر 50 هزار مسافر غیرمجاز از مرزهای آذربایجان غربی دستگیر شد که قصد داشتند به کشورهای اروپایی سفر کرده یا به تروریستهای داعش ملحق شوند و این موضوع نشان می‌دهد که چقدر رسیدگی به استانهای مرزی اهمیت دارد.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: در همین کودتای اخیر ترکیه این نیروهای نظامی و امنیتی آذربایجان غربی بودند که در آماده باش کامل تلاش کردند امنیت مرزهای زمینی و هوایی را برقرار کنند تا هیچ مشکلی متوجه امنیت کشور نشود که همین موضوع نیز نشان‌دهنده اهمیت توجه به استاهای مرزی است.

سعادت گفت: آذربایجان غربی افزون بر 32 هزار شهید، جانباز و آزاده تقدیم نظام و انقلاب کرده اما به دلیل شرایط امنیتی نتوانسته به حقوق خود دست یابد و از قطار توسعه عقب مانده بنابراین دولت باید به فکر جبران عقب ماندگی‌های این استان باشد.

وی اظهار داشت: رساندن رقم میانگین رشد و توسعه شهرستانهای استان آذربایجان غربی به شاخص مرکز استان نیازمند حداقل تخصیص سالانه 2000 میلیارد تومان اعتبار در چند سال آتی است بنابراین انتظار می‌رود سازمان برنامه و بودجه در تأمین این رقم کمک کند.

استاندار آذربایجان غربی گفت: پیشنهاد رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در همین جلسه مبنی بر اختصاص ردیف ویژه اعتباری در بودجه سال 96 برای توسعه و جبران عقب ماندگیهای آذربایجان غربی مورد موافقت محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.

439 پروژه برجای مانده از دولت قبل در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید

ناصر حضرتی‌پر نیز اظهار داشت: برخورداری از 967 کیلومتر مرز مشترک با 3 کشور ترکیه، عراق و آذربایجان و نزدیکترین فاصله ایران با ارمنستان سبب شده تا این منطقه از اهمیت ممتاز و ویژه‌ای برخوردار باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی گفت: این استان 2.3 درصد از مساحت کشور و 4.1 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و 3 میلیون و 240 هزار نفر جمعیت دارد.

حضرتی پر افزود: 32 درصد از شاغلان آذربایجان غربی در بخش کشاورزی 23.5 درصد در بخش صنعت و 42.5 درصد نیز در بخش خدمات مشغول بکار هستند.

وی گفت: آذربایجان غربی 70 درصد از سردخانه‌های کشور را در خود جای داده و این استان در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی نیز پیشتاز است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی افزود: متاسفانه این استان در بسیاری از شاخص‌های توسعه وضعیت مطلوبی ندارد بطوریکه در شاخص سلامت در رتبه 29 کشور و در شاخص با سوادی نیز در رتبه 28 قرار دارد بنابراین رسیدگی به این منطقه و جبران عقب ماندگیهای آن یک ضرورت است.

حضرتی پر اظهار داشت: از مجموع 760 پروژه نیمه تمام مانده از دولت قبل 439 پروژه با صرف 420 میلیارد تومان اعتبار تاکنون به بهره برداری رسیده است در حالیکه میانگین تخصیص اعتبارات در سالهای اخیر 47 درصد بوده است و به همین خاطر استفاده از طرفیت بخش خصوصی در کنار جذب اعتبار در اولویت استان قرار داشته است.

وی گفت: به دلیل ویژگیهای آذربایجان غربی باید ظرفیهای توسعه تجارت و بازرگانی و گردشگری در این منطقه به کار گرفته شود تا توسعه مد نظر اتفاق بیافتد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی افزود: هم اینک افزون بر 5 هزار کلاس تخریبی در استان وجود دارد و سرانه تخت بیمارستانی استان نیز 5 دهم درصد از میانگین کشوری کمتر است.

وی گفت: راهکار جبران عقب ماندگی‌های آذربایجان غربی که متأثر از سه دهه انواع ناملایمات و ناآرامیهاست گنجاندن ردیف ویژه در لایحه بودجه 96 است و انتظار میرود سازمان برنامه و بودجه با موافقت با این درخواست بستر لازم برای این کار را فراهم آورد.

ارسال نظرات