خبرهای داغ:
مدیریت تولید و مصرف، بهبود فضای کار، به رسمیت شناختن استقلال بانک مرکزی، نظم دهی به بخش پولی و مالی به عنوان قلب تپنده اقتصاد و نیز تقویت بخش خصوصی از اولویت برنامه های اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۷۲۲۷۳۴
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، به نقل از سایت اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری- آذربایجان غربی؛ با وجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، بر آن شدیم تا گفتگویی را با یکی از کارشناسان اقتصادی استان در مورد اقتصاد مقاومتی انجام دهیم. در همین رابطه به سراغ دکتر نجف زاده دانش‌آموخته علم اقتصاد و مدرس دانشگاه رفتیم و گفتگویی صمیمی با وی ترتیب دادیم.

این کارشناس اقتصادی در ابتدای سخنان خود ضمن تشریح وضع تعیین کننده کنونی اقتصاد کشور به تحریم‌های سیاسی حاکم بر نظام اقتصادی کشور، آثار ناشی از فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و نیز جدیت تاریخی برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد که منجر به قرار دادن اقتصاد کشور در یک فرآیند گذار از یک نظام متمرکز به یک نظام غیرمتمرکز شده است.

این مدرس دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به سبقه تاریخی اقتصاد مقاومتی در کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیای شرقی آن را مختص کشور ایران ندانسته و عنوان کرد که این واژه اقتصادی از لحاظ تئوریک در هیچ یک از مکاتب اقتصادی وارد نشده ولی در عرصه عمل کشورهایی مثل چین، آلمان، آمریکا و فرانسه به آن جامه عمل پوشانده‌اند؛ ولی اگر از لحاظ الگوی پیشرفت به آن‌ها نگاه کنیم هیچ یک دارای الگوی مناسبی نبوده‌اند. لذا از همین جهت و با تعریف الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و قرار دادن اقتصاد مقاومتی در راستای آن می‌توان به مفهوم جدیدی دست یافت.

دکتر نجف زاده در خصوص مصداق‌ها و ارکان اقتصاد مقاومتی به نوآوری و گسترش صادرات غیر نفتی به عنوان اولین مصداق اشاره کرد که باعث رهایی تولیدکنندگان از شر محدودیت‌های بازارهای داخلی و افزایش مقیاس تولید و در نتیجه رسیدن به درجه مقاومت اقتصادی بالا می‌شود.

دومین مصداق اقتصاد مقاومتی از نظر این کارشناس اقتصادی بحث بنگاه‌های کوچک و متوسط است که به علت سرمایه اندک، عدم نیاز به تخصیص بالا و بازار ساده فروش محصولات از توسعه زیادی در کشورهای کمتر توسعه یافته برخوردارند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه از انضباط مالی به عنوان یکی از مهمترین مصادیق اقتصاد مقاومتی یاد کرده و آن را به دو بعد خرد و کلان تقسیم کرد. وی یکی از دلایل اصلی تاثیرگذار بر عدم انضباط مالی را آشنا نبودن مسئولین کشور با چگونگی انباشت سرمایه عنوان کرد.

استقلال بانک مرکزی از دولت چهارمین مصداقی بود که دکتر نجف زاده در سخنان خود به آن اشاره کرد. وی در این خصوص به استقلال بانک مرکزی تمامی اقتصادهای پیشروی جهان اشاره کرده و عنوان داشت: «وابستگی بانک مرکزی به دولت موجب افزایش نقدینگی کشور و در نتیجه تورم می‌گردد».

تقویت بخش خصوصی با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، مصداق‌های دیگر مورد اشاره این مدرس دانشگاه بود. وی با اشاره به وضع انواع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و تمرکز بیشتر روی اقتصاد دانش بنیان گفت: «در شرایط فعلی کشور و وجود تحریم اقتصادی توسعه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند. متاسفانه به جای اینکه تمرکز ما به این سمت معطوف شود کل تمرکزمان به سیاست خارجی معطوف شده است که این راه‌حل نیست.»

بحث مدیریت مصرف و تهیه کالاهای مورد نیاز از تولید داخل مصداق بعدی بود که این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به آن دولت، دست اندرکاران تولید و مردم را به ضرورت تداوم تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دعوت کرد.

کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار به عنوان هشتمین و آخرین مصداق از دیدگاه این دکترای اقتصاد مطرح شد.

دکتر نجف زاده پس از بیان مصادیق و الزامات اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد بهبود و تقویت هر یک از این شاخص‌هایی که عنوان شد منجر به افزایش درجه مقاومت اقتصاد کشور در مواجهه با هر نوع تهدیدی خواهد شد. وی ادامه داد: «به اعتقاد بنده با اصل قرار دادن این مصداق‌هایی که عرض شد کشور می‌تواند در یک برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت به اهداف اقتصاد مقاومتی برسد و در صورت عدم اجرای صحیح این مصداق‌ها هرگز اقتصاد مقاومتی در کشور محقق نشده و اقتصاد کشور همواره آسیب پذیر خواهد بود.»

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور یادآور شد: «چنگ زدن به اقتصاد عاریتی راه‌حل نجات کشور از بحران‌های اقتصادی نیست. شما مطمئن باشید کشور ایران را هیچ جنگ خارجی یا داخلی نمی‌تواند زمین‌گیر کند و تنها یک عامل است که اگر مسئولین به خود نیایند می‌تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر و رو کند و آن هم فساد اقتصادی و عدم اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.»

این دانش آموخته علم اقتصاد با اشاره به قراردادهای نفتی کلان دولت با شرکت‌های خارجی، آن را مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و یکی از مشکلات توسعه صادرات نفتی را ایجاد بیماری هلندی برشمرد. وی اولین گام در این حوزه را کاهش صادرات نفت خام و افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی عنوان داشت و نتایج آن را تغییر تخصیص منابع از بخش‌ها و صنایع با بهره‌وری پایین به صنایع با بهره‌وری بالا برشمرد.

وی پدیده مهاجرت نیروی کار و استفاده از نیروی کار خارجی ارزان قیمت و بیکار ماندن نیروی داخلی را از اشکالات امروز اقتصاد عنوان داشت که با اصول اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

دکتر نجف زاده تجارت خارجی را به عنوان یک کانال اصلی برای انتقال اندیشه‌ها، محصولات، دانش و تکنولوژی دانسته و علت اصلی عدم ورود تکنولوژی جدید به کشور را نبود بازدهی تولید عنوان کرد و بحث تحریم‌ها را بهانه‌ای بیش ندانست.

این کارشناس علم اقتصاد خلاقانه عمل کردن و توجه صرف نداشتن به تعاریف، مصادیق، قوانین و چارچوب‌ها را یکی از عوامل مهم برون رفت کشور از چالش‌های پیش‌رو دانست و عنوان داشت اقتصاد مقاومتی که نتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد آن اقتصاد مقاومتی معنا و مفهوم خودش را از دست می‌دهد. وی با اشاره به اصل قرار دادن اقتصاد مقاومتی از آن به عنوان یک برنامه عملیاتی بلندمدت کشور و نه فقط برنامه ای برای دوران تحریم یاد کرد.

دکتر نجف زاده ضمن اشاره به شرایط کشاورزی حاکم بر کشور، بخش کشاورزی را دارای اولویت بیشتر در اقتصاد مقاومتی دانست و خاطر نشان کرد می‌توان با توجه به اقتصاد دانش بنیان اقدام به ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای به مانند شهرک‌های صنعتی کرده و بدین ترتیب نیازهای کشورهایی را که با ما فاصله زمانی دارند تامین نمود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه اقتصاد مقاومتی یک برنامه عملی است؟ عنوان داشت: «مطالعه اقتصاد مقاومتی و اجرای موفق آن بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۵ میلادی توسط کشور آلمان باعث شد کشورهای انگلیس و آمریکا نیز به تبعیت از آلمان اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. کشوری مثل آلمان مطالعه کرد و سایر کشورها از آن استفاده کردند، پس این علم است.

کارشناس مسائل اقتصادی در بخش پایانی سخنان خود وظایف دستگاه‌های مختلف در کشور را در بحث اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی، نظارت و اجرای صحیح آن دانست. وی یادآور شد اگر مصداق‌ها را تعریف کرده باشید و در مدیریت و اجرای آن اشتباه بکنید، علاوه بر این که موثر نخواهد بود، آثار ویران کننده‌ای هم خواهد داشت. چون شرایط به گونه‌ای است که از طرف اقتصادهای بین‌المللی در تحریم قرار داریم طبیعتاً اجرای غلط اقتصاد مقاومتی می‌تواند آسیب بیشتری هم به دنبال داشته باشد.

ارسال نظرات