وزارت خارجه آمریکا:
سخنگوی وزاتر خارجه آمریکا می‌گوید علت انتخاب هواپیمای باری برای انتقال 400 میلیون دلار اسکناس به ایران این بوده که این کشور به نظام مالی بین‌المللی متصل نبوده است.
کد خبر: ۸۷۲۲۲۴۰
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
 به گزارش خبرگزاری بسیج، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های مستقر در واشنگتن، در خصوص حواشی انتقال 400 میلیون دلار پول به ایران با خبرنگاران سخن گفت.

امروز آسوشیتدپرس خبری از جزئیات انتقال 400 میلیون دلار پول به ایران در زمان اعلام اجرای برجام منتشر و تأکید کرد که این پول برای صدور اجازه خروج 4 زندانی آمریکایی از ایران، پرداخت شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن رد چندباره این مطلب، بر اینکه این پول در راستای بازگرداندن پول خریدهای نظامی شاه مخلوع و برای جلوگیری از موفق شدن شاکی ایرانی در پرونده مفتوح در لاهه پرداخت شده، تأکید کرد.

خبرنگاران در خصوص علت انتخاب یک هواپیمای باری برای انتقال پول‌ها بر روی پالت سوالاتی داشتند.

تونر پاسخ داد: «علت آن است که ایران به دلیل ادامه رفتار بد خود، کماکان تحریم است و هم آن روز و هم امروز، نسبتاً از نظام مالی دنیا منفصل است و به همین دلیل است که موسسات مالی بین المللی هم به روشنی نمی‌دانند که چگونه با ایران تعامل کنند.»

یکی از خبرنگاران که جواب تونر درباره علت انتقال این پول‌ها به تهران، قانعش نکرده بود، پرسید: «آیا این پول‌ها دقیقاً همزمان با خروج 4 زندانی آمریکایی از ایران، به باند فرودگاه رسید؟ اگر این‌طور است، چرا زودتر این اقدام انجام نشد؟»

سخنگو پاسخ داد: «3 واقعه اعلام توافق بر سر برجام، آزادی زندانیان و انتقال پول در یک زمان انجام شد و ما از فرصت اعلام برجام استفاده کردیم تا این پول‌ها را نیز منتقل کنیم ولی این دو مطلب به هم وابسته نبودند.»

 
ارسال نظرات