رئیس سازمان حج و زیارت از برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای مظلوم منا در آستانه سالگرد فاجعه غمبار منا خبر داد.
کد خبر: ۸۷۲۲۰۲۶
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی عصر‌ سه شنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در گلستان به تشریح اقدامات این دستگاه در مذاکره با سعودی‌ها برای حج امسال پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه آل سعود در مذاکرات حداقل اصول و ادبیات سیاسی را رعایت نکردند و می خواستند با تفاهم نامه ای که بصورت بخشنامه تنظیم شده بود، عزت حجاج ایرانی را زیر سئوال ببرند.

وی اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده ایرانی توقع داشت‌ سعودی‌ها به اتفاقات سال گذشته در حج که بسیاری از زائران در آن حوادث تلخ شهید شدند اشاره‌ای داشته باشند، اما آن‌ها این حوادث را قضا و قدر می‌دانستند و معتقد بودند نباید در تقدیر الهی دخالت کرد.

مهندس اوحدی همچنین از ارائه 20 راهکار به سعودی‌ها برای برگزاری حج امسال و حفظ امنیت حجاج ایرانی خبر داد و افزود: متاسفانه سعودی‌ها نه تنها حاضر به بررسی این راهکار نشدند بلکه اتهاماتی را ما وارد می‌کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت از برنامه‌ریزی برای برگزاری سالگرد شهدای منا خبرداد و افزود: قرار است مراسم نخستین سالگرد با محوریت بنیاد شهید برگزار شود و در کشورهای دیگر هم این سالگرد اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در همین ایام چندین مصاحبه و کنفرانس خبری با رسانه های خارجی هم برگزار می‌شود و همچنین در همه استان‌ها برگزاری دعای عرفه را خواهیم داشت و برنامه شاخص هم نخستین دیدار خانواده‌ شهدای منا با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری است.

اوحدی ادامه داد: بنیاد شهید در قالب طرح سپاس به خانواده شهدا سرکشی می‌کند و تمبر یاد‌بودی برای شهدا منا هم تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش خواهد شد تا کوچه‌هایی که بازماندگان منا در آن زندگی می‌کنند به نام شهدای این حادثه نام‌گذاری شود و یادمانی هم در هر استان برپا می‌شود، با این که شب شعر و خاطره‌گویی خانواده شهدا را هم برگزار می‌کنیم که این موارد با مشارکت دستگاه های مرتبط انجام خواهد گرفت.

وی همچنین از تشکیل 7 کمیته در قالب ستاد بزرگداشت شهدا منا خبر داد و گفت: بسیج حضور جدی در این ستاد دارد و در حوزه حقوق بین‌الملل هم میزگردهای مختلف برگزار می‌شود و در بعد بین‌المللی هم برنامه‌ریزی‌هایی در این ‌ارتباط‌ شده است.

مهندس اوحدی با بیان اینکه استان گلستان 49 شهید داشت که 48 نفر اهل سنت بودند، خاطرنشان کرد: همه خانواده‌های شهدا در استان گلستان و دیگر استان ها نجیب و متدین هستند.
ارسال نظرات