رئیس قوه قضاییه:

حقوق بشر از دو منظر تئوری و عملی قابل بررسی است

رئیس قوه قضاییه گفت: موضوع حقوق بشر را می توان از دو منظر تئوری و عملی مورد بررسی قرار داد اما باید پیش از آن حق را تعریف کرد.
کد خبر: ۸۷۲۱۸۶۵
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح امروز آیت الله آملی لاریجانی در همایش سومین جایزه حقوق بشر اسلامی با اعلام این مطلب افزود: خداوند را شاکریم بر توفیق حضور در این جلسه در بزرگداشت حقوق بشر اسلامی.

وی ادامه داد از همه حضار گرامی تشکر می کنم از مسئولان عالی قضایی و اساتید و حقوقدانان و سفرای گرامی که حضور بهم رساندند.

آملی لاریجانی گفت: مسئله حقوق بشر پر اهمیت است هم در دنیای امروز به لحاظ آثار مهم و عملی که دارد و هم برای ادیان الهی خصوصا دین اسلام که همه ما به آن منتسب هستیم.

وی تصریح کرد: این مقوله از دو منظر نظری و عملی مورد بررسی قرار می گیرد و در دنیا هم کارهای نظری خوبی دارد انجام می شود برای تبیین مبانی حق و عمدتا در فلسفه سیاسی مورد تنقیح قرار می گیرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: تحلیل ماهیت حق کاری دشوار است و البته ضروری، که البته بین ماهیت یک موضوع و همچنین معنای یک چیز تفاوت وجود دارد.

آملی لاریجانی گفت: آیا در باب ماهیت حق همیشه اینگونه است که باید نفعی شامل حال ما باشد؟ برخی غربی ها می گیوند باید اینگونه باشد که نفعی به ما برساند و اگر نفعی نرساند پس حق نخواهد بود البته عده ای دیگر هم می گویند نیازی نیست که حتما حق با نفع همراه باشد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در آثار علمای اسلامی موضوع حق از جنبه فقهی مورد بررسی قرار میگیرد. ولی آنچه در آثار علمای ما جایش خالی است یک موضوع فلسفی است مثل حق آزادی که درآنجا مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آن علما در این حوزه نظری نداشته اند زیرا در زمانشان این مثال مورد طرح نبوده است.

آملی لاریجانی گفت: غربی ها معتقدند ه باید حقوق قراردادی باشد اما سوال اصلی این است که چه کسی به شما اجازه داده که قرارداد گذاری کنید و اصلا چه کسی به شما حق تقنین داده و شما از کجا حق تقنین آورده اید؟

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: تفاوت است بین قانون و تقنینی که از سوی مجلس شورای اسلامی آروده می شود و کسی که در خیابان راه می رود.

پس غربی ها در ابتدا باید این موضوع را مشخص کنند که حق تقنین را از کجا آورده اند و این حق را چه کسی به آنها داده است. به نظر می رسد چند حق را باید به صورت غیرقراردادی بپذیریم والا نمی توانین سایر حقوق تقنینی را بپذیریم.

وی گفت: اگر به عنوان مسلمان می خواهیم حقوق بشر اسلامی را پایه ریزی کنیم باید ابتدا حق را مشخص و تبیین کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار