واکنش ۱۰ اقتصاددان به اظهارات دیشب رئیس‌جمهور
حسن روحانی شب گذشته و بعد از حدود ۵ ماه به رسانه ملی آمد تا با مردم سخن بگوید. همه منتظر بودند تا رئیس جمهور جدیدترین اظهارات خود را در زمینه مسائل مختلف به خصوص در حوزه اقتصادی به زبان بیاورد.
کد خبر: ۸۷۲۱۸۶۰
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،حسن روحانی شب گذشته و بعد از حدود 5 ماه به رسانه ملی آمد تا با مردم سخن بگوید. همه منتظر بودند تا رئیس جمهور جدیدترین اظهارات خود را در زمینه مسائل مختلف به خصوص در حوزه اقتصادی به زبان بیاورد. اما بر خلاف انتظارات، رئیس دولت یازدهم دست چندان پری برای گفتگوی تلویزیونی با مردم نداشت. وضعیت نامناسب اقتصاد کشور و آمار نگران کننده شاخص های اقتصادی شرایطی را فراهم کرد که رئیس دولت تدبیر و امید شب گذشته را با تاکید بر چند مورد محدود در اقتصاد کشور و تفسیر آنها به نفع دولت به پایان ببرد. حسن روحانی دیشب در سخنانی تکراری بار دیگر بر افزایش میزان فروش نفت خام در دوران پسابرجام تاکید کرد و آن را نشان دهنده توفیق دولت در حوزه اقتصاد دانست. این در حالی است که تاکید بر خام فروشی درست بر خلاف اقتصاد مقاومتی است و نمی توان نقطه اتکایی برای اقتصاد کشور به حساب بیاید.

تاکید دیگر رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی دیشب جهش در صادرات غیرنفتی و مثبت شدن تراز تجاری بود که این مورد هم بسیار بحث انگیز به نظر می رسد، زیرا گمرک در جدیدترین آمار تجارت خارجی کشور با حذف ناگهانی میعانات گازی شرایطی را فراهم کرده که صادرات غیر نفتی کشور در چهار ماه نخست امسال با جهش قابل توجهی رو به رو شود. همچنین مثبت شدن تراز تجاری در شرایطی اتفاق افتاده است که با کاهش شدید واردات مواد واسطه ای و سرمایه ای به عنوان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید رو به رو شده ایم که این مسئله هم به دلیل رکورد عمیق مورد در اقتصاد کشور و تعطیلی کارخانه هاست. همچنین رئیس جمهور تک رقمی شدن تورم را هم نقطه مثبت دیگری در کارنامه دولت دانست در حالی که طبق گزارشهای بانک مرکزی علی رغم کاهش تورم قیمت کالاهای اساسی مردم مدام در حال افزایش است و روزی نیست که خبر از گرانی یک کالای مورد نیاز مردم در سطح جامعه منتشر نشود. سخنان دیشب حسن روحانی در شرایطی به چند مورد خاص در اقتصاد کشور اختصاص داشت و همان موارد هم به شکل عجیبی به نفع دولت تفسیر شده بود که همه انتظار داشتند رئیس جمهور از رکود موجود در صنایع کشور، تعطیلی کارخانه های تولیدی معروف مانند ارج، آزمایش و پارس الکتریک، آمارهای منفی بخش تولید در فصل بهار، عدم اعلام نرخ رشد اقتصادی سال گذشته توسط بانک مرکزی، افزایش سرسام آور نقدینگی و پایه پولی، سقوط بی سابقه شاخص بورس، رکود عمیق و بی برنامه بودن دولت در بخش مسکن، رکورد زنی در واردات بنزین و عدم توجه وزارت نفت به صنایع پایین دستی، واردات کالاهای مصرفی که نمونه داخلی دارند، باز نشدن سوئیفت و ال سی علی رغم گذشت شش ماه از اجرای برجام، دو برابر شدن هزینه های جاری و ده ها مورد دیگر در اقتصاد کشور سخن بگوید و در آغاز آخرین سال دولت یازدهم از عملکرد دولت متبوعش دفاع کند. اما هیچ کدام از این انتظارها محقق نشد تا مردم با تماشای حدود یک ساعت گفتگوی کسل کننده رئیس جمهور در رسانه ملی بار دیگر سخنانی تکراری را از جانب رئیس دولت تدبیر و امید بشنوند. همین مسئله بهانه ای شد تا «نسیم آنلاین» به سراغ چند اقتصاددان برود و نظر آنها را در این زمینه جویا شود که خواندن آن خالی از لطف نیست.

ارسال نظرات