شرایط جوی متغیر در هفته نخست مرداد منجر به روند نوسان وضعیت هوای پایتخت شد.
کد خبر: ۸۷۲۱۷۹۵
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، «مریم نادری» مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ارزیابی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می­دهد پایتخت طی اولین هفته از مرداد ماه(روزهای 2 تا 9 مرداد) 5روز در شرایط سالم  و 3 روز در وضعیت ناسالم برای گروه­های حساس قرار داشته است.

به گفته نادری، در اوایل هفته، به دلیل نوسانات روزانه دما، وزش بادهای محلی با بزرگی نسبتا شدید طی بعدازظهر اکثر روزها رخ داده است که در بیشتر موارد نقش به­سزایی در افزایش موقتی غلظت ذرات معلق داشته است.  شایان ذکر است میانگین سرعت باد طی روزهای شنبه تا دوشنبه حدود 4 متر­بر­ثانیه بوده و در برخی ساعات طی بعد­ازظهر بزرگی آن بین 5 تا 8 متر بر ثانیه (با جهت غالب جنوب­شرقی) متغیر بوده است. 

وی افزود: همچنین از روز سه­شنبه با افزایش میزان ناپایداری جوی، تشکیل توده گرد­و­خاک در کشور عراق و وزش بادهای شدید منجربه گسترش حجم عظیمی از ریزگردهابه استان­های واقع در غرب و جنوب­غرب کشور و با غلظت کمتر به استان تهران شد. این شرایط کم و بیش برای روز چهارشنبه نیز برقرار بوده، و به­ویژه در بعدازظهر جمعه با وزش باد شدید غربی منجر به افزایش قابل ملاحظه ذرات معلق شد. عمق میدان دید نیز به دلیل تجمع ذرات معلق در سطح شهر در برخی ساعات کاهش پیدا کرد و در کمترین مقدار به5کیلومتر رسید. تصویر دریافتی از ماهواره پدیده گرد­و­غبار شکل گرفته در کشورهای همسایه غربی را در روز جمعه (8 مرداد) نشان می­دهد.

لازم به ذکر است، وزش باد شدید طی روزهای مذکور با جهت غالب غربی و جنوب­غربی نقش مؤثری در انتقال ریزگردها به سطح شهر داشته است. بزرگی سرعت باد در برخی ساعات  بین 6 تا 9 متر بر ثانیه متغیر بوده است.هرچند از روز شنبه شرایط ناپایدار جوی حاکم بر منطقه سبب کاهش تدریجی غلظت گرد و خاک شد و شرایط به سمت بهبودی نسبی کیفیت هوا تغییر یافت. اطلاعات غلظت آلاینده­ها بر اساس داده­ ایستگاه­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

ارسال نظرات