در گفت وگو با یک متخصص اطفال مطرح شد

نقش شیرمادر در سلامت ذهن نوزاد

یک متخصص اطفال با بیان اینکه کودکانی که با شیرمادر تغذیه می شوند، از بنیه دفاعی بالاتری برخوردارند گفت: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر به اسهال، استفراغ و همچنین عفونت ادراری دچار می شوند.
کد خبر: ۸۷۲۱۵۵۵
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، یک متخصص اطفال با بیان اینکه کودکانی که با شیرمادر تغذیه می شوند، از بنیه دفاعی بالاتری برخوردارند گفت: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر به اسهال، استفراغ و همچنین عفونت ادراری دچار می شوند.
دکتر خاطره خامنه پور متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، با اشاره  به هفته جهانی شیر مادر گفت: شیر مادر بهترین هدیه ای است که از طرف خداوند به نوزاد در بدو تولد داده می شود.

وی بیان اینکه  شیر مادر از جهات ایمنی، شناخت و روانشناسی مزایای بسیاری برای نوزاد دارد،  گفت: شیر مادر همچنین از بابت اقتصادی نیز کمک فروانی برای خانواده ها محسوب می شود.  

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه شیر مادر از نظر سلامت روح و جسم نقش بسزایی در رشد کودک دارد، گفت: آغوش کشیدن نوزاد بهترین روش برای تکامل رشد اوست  چرا که نوزدان با حس لامسه ای  که دارند از طریق قرار گرفتن در آغوش مادر هنگام شیر خوردن ارتباط چهره به چهره ی بیشتری با مادر خود برقرار می کنند و لبخند دو سویه در این ارتباط موجب می شود، مراحل رشد تکاملی مغز نوازد سریع تر و بهتر اتفاق بیفتد.

کامل شدن فرایند مغزی رشد کودکان با تغذیه شیر مادر

دکتر خامنه پور با بیان اینکه، فرایند رشد و آمادگی مغز نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می شوند با کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند متفاوت است، گفت: تغذیه نوزاد با شیر خشک موجب می شود مادر نتواند ارتباط دو سویه موفقیت آمیزی با نوزاد خود برقرار کند از این رو شناخت مادر به خوبی و سریع برای نوزاد صورت نمی گیرد.

وی در ادامه: رشد تکاملی و نرمال نوزاد را منوط بر داشتن حس امنیت از جانب وی دانست و ا فزود: این حس فقط با برطرف شدن نیازهای اولیه نوزاد از طریق مادرش به وجود می آید.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه تغذیه نوزادان با شیرمادر باعث می شود ، نوزاد هر دوساعت در آغوش مادر خود قرار گیرد، گفت: این مهم باعث می شود که علاوه بر سیرشدن کودک با بهترین غذا و ایجاد حس امنیت، با فراهم شدن شرایط ارتباط کلامی بیشتر مادر با فرزند، در رشد تکاملی وی نقش بسزایی ایفا کند.

دکتر خامنه پور ، تغذیه نوزاد با شیر مادر را به مراتب باصرفه تر از شیرخشک دانست و افزود: شیر مادر همیشه به صورت تولید شده  و در دسترس نوزاد وجود دارد و تمام ویتامین های موجودی که احتیاج نوزاد است از طریق شیر مادر تامین می شود و احتیاجی نیست مادر هزینه برای شیر خشک،  پستانک یا شیشه نوزاد و مکمل های ویتامینی پرداخت نماید.

وی با بیان اینکه  مادرانی که در دوران حاملگی مبتلا به اضافه وزن در حدود 7 یا 8 کیلو می شوند اظهارداشت: با دادن شیر و مکیدن نوزاد از پستان مادر موجب می شود تمام اضافه وزنهای  مادر به خصوص در سال اول دوران شیر دهی از دست برود و منجر می شود اندام مادر سریع  به وضع اولیه خود برگردد.

 شیردهی، بهترین راه برای بازگشت به فعالیت های عادی روزانه مادر

این متخصص اطفال با بیان اینکه خروج شیر از پستان مادر با ترشح هورمون اکسی توسین صورت می گیرد گفت: ترشح اکسی توسین  منجر به جمع شدن رحم مادر و جلوگیری از خونریزی می شود، همچنین در کوچک شدن شکم مادر بعد از دوران بارداری نقش بسزایی دارد و نیز موجب می شود که مادر زودتر به فعالیت های روز مره زندگی خود بر گردد.

تقویت بنیه دفاعی نوزاد با تغذیه شیر مادر

دکتر خامنه تغذیه با شیرمادر را باعث تقویت بنیه دفاعی نوزاد دانست و گفت: موادی در شیر مادر وجود دارد که تحریک کننده هورمون رشد مغز نوزاد است و شیر مادر حاوی سلول زنده ای است که با میکروب های بیماری زا مقابله می کند به همین دلیل نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، کمتر به اسهال، استفراغ و همچنین عفونت ادراری دچار می شوند.

وی تأکید کرد: بدن کودکانی که با شیرمادر تغذیه می شوند  نسبت به کودکانی که با شیر خشک رشد یافته اند در برابر امراض و بیماری ها مقاوم تر عمل می کنند.

این متخصص کودکان با بیان اینکه ماده ای دیگری نیز در شیر مادر وجود دارد که موجب می شود رشد اپی تلیوم روده در جذب سریع مواد غذایی سریعتر انجام شود، اظهار داشت: روده ی کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند خیلی راحت تر هر مواد غذایی که وارد بدنشان می شود جذب می کنند و همچنین موجب می شود فرآیند رشد تکاملی کودک بهتر انجام شود و نیز کودکان در مقابل حساسیت های غذایی یا ابتلا به آسم و یا حسایت پوستی که در آینده آنها را تهدید می کند مقاوم می شوند.

دکتر خامنه پور در ادامه شیرمادر را فاقد میکروب دانست و افزود:شیرمادر همیشه به صورت استریل با دمای ثابت در اختیار نوزاد است از این رو نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر دچار بیماری های گوارشی می شوند.

وی افزود: اما در تهیه شیرخشک باید مراقب بود تا شیشه نوزاد استریل شده باشد تا در آن میکروبی نفوذ نکند همچنین درجه شیر درست شده نیز باید توسط والدین چک شود تا آسیبی به نوزاد نرسد.

 این متخصص اطفال با بیان اینکه ارتباط با دیگران درکودکانی که با شیر خشک تغذیه می کنند کمتر از کودکانی است که با شیر مادر تغذیه می شوند گفت: چون مادر مجبور است با شیردادن  خود خیلی سریعتر نیازهای نوزاد را تامین کند ونیز در هر دفعه با شیر دادن ارتباط چهره به چهره بین مادر و نوزاد صورت بپذیرد و همین امر موجب می شود ارتباط نوزدان در آینده از نوزدانی که با شیر خشک تغذیه می شوند بیشترو سالمتر شود.

درصد بالایی از نوزادان ایرانی، با شیرمادر تغذیه می شوند

دکتر خامنه با توجه به آمار مادران مراجعه کننده اش گفت: 90صد مادران با شیر خودشان نوزاد را تغذیه می کنند و همچنین با افزایش یافتن مرخصی زایمان  از 6 ماه به به 9 ماه موجب شده است مادران شاغل نوزدان خود را با شیر خود تغذیه دهند.

مواردی که مادران نمی توانند به نوزاد شیردهند

وی ادامه داد: موارد بسیار نادر و خاصی چون سرطان، قرار گرفتن مادر زیراشعه یا داخل بودن سرسینه مادر، موجب می شود که مادر نتواند به نوزاد خود شیر دهد.

این متخصص کودکان در پایان گفت: توصیه ما به مادرانی که نوزدانشان وزن نمی گیرد این است که تغذیه نوزاد با شیر خودشان در کنار غذای کمکی ادامه دهند.
 
 
تهیه کننده: شکوفه زمانی
 
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار