هر ۳ گزارش کارگاه‌های بزرگ صنعتی (بانک مرکزی)، شرکت‌های صنعتی بورسی (پژوهشکده پولی و بانکی) و مرکز آمار ایران، ناظر بر نامناسب بودن وضعیت تولیدات صنعتی در سال ۱۳۹۴ است.
کد خبر: ۸۷۲۱۵۱۰
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  وضعیت عملکرد کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال 94 اوضاع خوبی ندارد. مقایسه رشد تولید صنعتی منفی 2.8‌ درصدی (کارگاه‌های بزرگ صنعتی بانک مرکزی) در فصل چهارم 1394 کشور ایران با رشد تولید صنعتی کشورهای در حال توسعه در فصل نخست سال 2016 نشان از وضعیت نامناسب رشد تولیدات صنعتی کشور و فاصله 7.5 واحد‌درصدی در این زمینه است...

با وجود مثبت شدن نرخ رشد تولید صنعتی در فصل چهارم سال 94 ولی برخی صنایع همچنان در این فصل با رشد منفی تولیدات همراه بودند. تولید صنعت خودرو و قطعات با 25.1‌ درصد کاهش و صنعت، سیمان، آهک و گچ با 17.3‌ درصد کاهش، بیشترین افت شاخص تولید را در میان صنایع مهم بورسی در فصل پایانی سال 94 تجربه کرده‌اند. در عین حال، به‌رغم رشد تولید، شاخص فروش صنعتی در فصل چهارم سال 94 معادل 2.7درصد کاهش یافته است.  
بیشترین کاهش فروش در میان صنعت سیمان، آهک و گچ با رشد منفی 17.3‌درصدی، صنعت خودرو و قطعات با رشد منفی 13.8‌درصدی و صنعت کانی‌های غیرفلزی با رشد منفی 12.3‌درصدی مشاهده می‌شود. درمجموع تولید صنعتی در سال 94 در مقایسه با سال 93، با کاهش 9.8‌درصدی همراه بوده است. این رقم با احتساب فرآورده‌های نفتی به منفی 11.5‌درصد می‌رسد. همچنین سهم دو صنعت خودرو و قطعات و فلزات اساسی در کاهش 9.8درصدی شاخص تولید صنعتی در سال 1394 به ترتیب برابر با منفی 4واحد ‌درصد و منفی 3.2واحد ‌درصد بوده است..

 درمجموع شاخص فروش صنعتی در سال 1394 با کاهش 10.9‌درصدی همراه بوده است. صنایع سیمان، آهک و گچ با کاهش 21.5‌درصدی شاخص فروش، صنعت خودرو و قطعات با کاهش 19.5‌درصدی و صنعت فلزات اساسی با کاهش 14.2‌درصدی، بیشترین افت فروش را در میان صنایع مهم بورسی داشته‌اند. کمتر بودن رشد شاخص فروش از رشد شاخص تولید صنعتی تاییدکننده تسلط عامل کاهش تقاضا (داخلی و خارجی) در کاهش شاخص تولید صنعتی است...

صرفنظر از منابع و جامعه آماری و سال پایه، نتایج حاصل از مقایسه آمار مربوط به رشد تولید صنعتی سه منبع بانک مرکزی، پژوهشکده پولی و بانکی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد: آمار هر 3منبع، تاییدکننده رشد منفی تولیدات صنعتی در 3فصل نخست سال 1394 است.  دو منبع شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی و رشد ارزش افزوده فعالیت صنعت مرکز آمار، رشد شاخص را برای فصل چهارم سال 1394، مثبت اعلام کرده‌اند در حالی که شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی مربوط به بانک مرکزی، رشد منفی را برای این مقطع نشان می‌دهد. درمجموع هر 3 گزارش کارگاه‌های بزرگ صنعتی (بانک مرکزی)، شرکت‌های صنعتی بورسی (پژوهشکده پولی و بانکی) و مرکز آمار ایران، ناظر بر نامناسب بودن وضعیت تولیدات صنعتی در سال 1394 است. در واقع با این آمارها میتوان اذعان کرد سال 94 بدترین سال اقتصاد ایران در یک دهه اخیر بوده است.
ارسال نظرات