خبرهای داغ:
فعال سیاسی در گفت وگوی اختصاصی با بسیج ضمن بررسی پیشینه روابط ایران و عربستان راهکار هایی برای ادامه روابط با عربستان ارائه داد.
کد خبر: ۸۷۲۱۳۶۶
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶

عباس نیکویه فعال سیاسی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین، با بررسی پیشینه روابط ایران و عربستان رفتارهای اخیر این کشور، خصوصا عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان را مورد بررسی قرار داد.

نیکویه اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر سر کار آمدن حکومتی با ایدئولوژی شیعی ایران و عربستان به عنوان دو قطب کاملا مقابل در افکار و اندیشه قرار گرفتند و این موضوع اولین نقطه اختلاف و بزرگنرین آنها بود یعنی تقابل اهل سنت وهابی با شیعه 12 امامی!

وی ادامه داد: در سال 1365 دولت عربستان زائران ایرانی را که برای انجام فریضه برائت از مشرکین در منا جمع شده بودند را به شهادت رساند و پس از آن با عکس العمل به موقع و شدید امام خمینی (ره) روبه‌رو شدند و با تهدید به جنگ از موضع زورگویانه خود کوتاه آمدند، خصوصا در قضیه کویت روابط ایران و عربستان تعدیل شد.

وی تبیین کرد: روابط ما با عربستان افت و خیز های زیادی را از سر گذرانده است و امروز میدان اصلی رویارویی ما بر سر مسئله یمن می باشد، در یمن ما و عربستان دو هدف کاملا مقابل را پیگیری می‌کنیم.

نیکویه با تاکید بر اینکه رفتار های عربستان عنوان کرد: رفتارهای عربستان عکس العملی از برداشت های آنان از اتفاقات داخلی ایران می باشد، سعودی ها خیال می کنند در داخل ایران سیاست ها یکی نیست و ناهماهنگی نظرات متعددی در جریان می باشد.

وی افزود: با همین تفکر است که ما شاهد فاجعه مناهستیم، واقعه فرودگاه جده را داریم و در ادامه دولت سعودی نه تنها عذرخواهی نمی کند بلکه تنها با گرفتن ژست های سیاسی از رسیدگی به این موضوعات شانه خالی می کنند و در ادامه آن از جانب وزارت امور خارجه ایران نیز برخورد قابل توجهی ندیدیم، سرانجام آنها با استفاده از فضای سیاسی زمان خریدند و عکس العمل جدی نشان ندادند.

نیکویه تنها راه حل رویارویی با عربستان را انسجام دانست و اذعان کرد: در سیاست خارجه و در تصمیم گیری ها انسجام اهمیت بیشتری نسبت به سایر مسائل دارد، برای مثال پس از فاجعه منا مردم در این عقیده متحد بودند که باید سفر حج تا زمانی که به این اتفاق رسیدگی نشده به تعویق بی افتد، دستگاه دیپلماسی هم می توانست همین رویه را در پی بگیرد ولی در عمل با رفت و آمد‌ها و درخواست هایی که برای ادامه حج توسط ایران صورت گرفت عربستان با گرفتن دست پیش این فریضه را برای ایران نفی کرد.

این فعال و کارشناس سیاسی با اشاره به اعمال سازمان ملل متذکر شد: امروز  عربستان سعودی به واسطه ثروت عظیم خود همه حتی سازمان ملل که باید از حقوق ابنا بشر حفاطت کند را تحت تاثیر قرار داده است و رییس سازمان ملل علنا اعلام می دارد که به خاطر تامین مسائل مالی سامان نمی توانیم آل سعود را رژیم کودک کش معرفی کنیم،می بینیم که حد زورگویی نمی تواند از این فراتر باشد.

نیکویه تاکید کرد: امروز که عربستان با پول خود همه چیز را خریده برخورد ما چیست؟ بدیهی است که همه سیاسیون در تمامی مناسب باید منسجمانه موضع اتخاذ کنند و پاسخ این رفتار های عربستان را بدهند.

وی افزود: ما مدعی سردم داری جریان مقابله با آمریکا هستیم، روشن است که نه در برابر زورگویی آمریکا سر خم می کنیم و نه هر دولتی که بخواهد حق سایرین را ضایع نماید.

نیکویه تشریح کرد: امروز که حلب در دام افتاده و محاصره شده و داعش در تنگنا قرار گرفته است شاهد ده ها سخنرانی پر شور در سازمان ملل هستیم حال آنکه همه اینها زمانی که مدارس در یمن بمباران می شد و مردم بی گناه8 در سوریه به شهادت می رسیدند سکوت اختیار کرده بودند.

نیکویه در ادامه این گفت وگو تنها راه رویارویی با عربستان را موضع قوی دانست و بیان کرد: دنیای سیاست دنیای برخورد برابر است، اگر سیلی دریافت می کنی باید یک سیلی با همان قدرت و حتی قوی تر پس دهی، این همان قانون سیلی جواب سیلی است ، همان کاری که روسیه شسال گذشته در مقابل ترکه انجام داد و سر انجام ترکیه عذر خواهی کرد.

وی افزود: ما منکر تعامل نیستیم ولی این نکته را هم باید در نظر بگیریم که در برابر غرش سایرین ما نیز باید دندان های برنده و بازدارنده خود را نشان دهیم.

1004/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها