خبرهای داغ:
شهردار قم با بیان اینکه تمرکز خود را بر ترمیم و توسعه زیرساختی قم کرده است، گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های اساسی شهر درست نشود زیر بار برنامه‌های جانبی نخواهم رفت.
کد خبر: ۸۷۲۱۳۴۶
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
ارتقای زیرساختی مهم‌ترین مسئله مدیریت شهری/ قم در حد کلانشهر نیست
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مرتضی سقاییان نژاد در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه شهرداری خود را ملزم به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی می‌داند، گفت: اقتصاد مقاومتی تنها زمانی واقع می‌شود که مردم در رأس اقتصاد باشند.

وی با تأکید بر اینکه با اقتصادی که ۸۰ درصد دولتی است نمی‌توان به رونق دست یافت، اظهار کرد: متأسفانه مدیریت منابع بانکی در کشور در وضعیت مطلوب و سالمی به سر نمی‌برد.

۷۰ درصد درامد شهرداری از تراکم سازی است

شهردار قم با اشاره به برنامه اقتصاد مقاومتی شهرداری، گفت: تمرکز زدایی، ایجاد برنامه و نقشه راه، بهره‌گیری از فناوری‌های روز و ایجاد مدیریت و فرهنگ جهادی از مهم‌ترین ارکان اجرای اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری است.

وی دست‌یابی به مدیریت یکپارچه شهری مطابق با برنامه‌های مصوب مجلس شورای اسلامی را مهم ارزیابی کرد و گفت: شهرداری با ایجاد درآمد پایدار و خودکفایی مالی می‌تواند به اهداف بلند اقتصاد شهری دست یابد.

سقاییان نژاد با طرح شعار «کشور بدون نفت؛ شهر بدون تراکم» ادامه داد: متأسفانه ۷۰ درصد از حیات اقتصادی شهرداری وابسته به شهر فروشی و واگذاری تراکم است.

وی با بیان اینکه نباید درآمد پایدار و اصلی شهرداری بر تراکم فروشی متکی باشد، گفت: اگر کشور می‌خواهد به یک انسجام فکری و مدیریت جامع عقلی در حوزه شهری برسد باید نسبت به تشکیل اتحادیه‌های شهری با محوریت شهرداری‌ها ملزم باشد.

شهردار قم از وجود ۱۴۵۰ شهرداری در سطح کشور خبر داد و گفت: قبل از انقلاب این آمار کمتر از ۲۷۳ مرکز شهرداری بود.

سقاییان نژاد با اعلام اینکه در استان قم بیش از ۹۶ درصد مردم شهرنشین هستند، گفت: با وجود آمار بیش از ۷۰ درصدی شهر نشینی در کشور مسئله اقتصاد شهری اهمیت بسزایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه قلب تپنده اقتصاد شهری شهرداری است، گفت: اگر می‌خواهیم به رشد و توسعه اقتصاد شهری دست یابیم باید قوانین شهرداری که مربوط به سال ۳۴ است اصلاح و ارتقا پیدا کند.

شهردار قم نظارت بر نحوه ساخت مسکن و برنامه‌های ساخت و ساز و اجرای طرح تفصیلی شهرسازی را از دیگر ارکان دست‌یابی به اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: کارهایی مانند مدیریت پسماند و تفکیک، توزیع و دفع زباله به عنوان طلای کثیف تأثیر کم نظیری در توسعه اقتصاد مقاومتی دارد.

طراحی لایحه قم ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه

وی در ادامه با بیان اینکه میزان هزینه کرد در مناطق شهری تا ۶ برابر میزان درآمدزایی است، گفت: به طور مثال منطقه ۲ شهری حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی داشته که متأسفانه میزان درآمدزایی ما از این منطقه خیلی کمتر از این مبلغ بوده است.

سقاییان نژاد با تأکید بر اینکه باید ورود جدی‌تری به مسئله ترمیم و توسعه محیط زیست و برنامه‌های زیست محیطی داشته باشیم، گفت: در سال گذشته میزان ایجاد فضای سبز ۲.۵ متر بود که امسال به سه متر ارتقا داده و در سال جاری بیش از ۳۵۰ هکتار کاشت فضای سبز خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه قم کلان‌شهر نیست، گفت: زیرساخت‌های قم برای دست‌یابی به استانداردهای کلان‌شهر تا ۲۰ سال عقب افتادگی دارد.

شهردار قم با بیان اینکه برای توسعه مدیریت شهری نیاز به طراحی و اجرای برنامه‌های استراتژیک داریم، گفت: متأسفانه به دلیل محدودیت‌های مالی و نبود برنامه جامع بودجه ۹۵ شهرداری هم پروژه محور است.

سقاییان نژاد از تدوین طرح جامع تفصیلی شهر تا مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: لایحه قم ۱۴۰۰ تا اواسط سال جاری طراحی و تقدیم شورای شهر خواهد شد.

ضرورت توسعه فرهنگ شهروندی

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۶ مدیریت شهری باید بر اساس برنامه‌های استراتژیک برنامه‌ریزی شود، گفت: اگر به دنبال کنترل پروژه‌ها و جلوگیری از انحراف و اتلاف وقت و هزینه هستیم باید نبض امور شهری در دست شهرداری باشد.

شهردار قم بر لزوم ایده پردازی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در مدیریت شهری تأکید کرد و ادامه داد: واحد سرمایه‌گذاری شهرداری باید خود وارد عمل شده و به رشد و توسعه شهری کمک کند.

سقاییان نژاد با اعلام اینکه مسئله اصلی قم امور زیربنایی و زیرساختی است، گفت: تا زمانی که کارهای زیرساختی قم انجام نشود زیر بار اجرای طرح‌های کلان سیمای شهری و نازک‌کاری نخواهم رفت.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ شهروندی بسیار مهم‌تر از ساخت فرهنگ‌سراهای بی استفاده است، گفت: در مدیریت شهری انجام کارهای پراکنده و شاخه‌ای به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و قم نیاز به ارتقای زیرساختی دارد.
ارسال نظرات