با توجه به بحران کم‌آبی در استان بوشهر برخی روستائیان مهاجرت خود را آغاز کرده‌اند به‌گونه‌ای که برخی از روستاهای این استان بیش از ۵۰ روز است از آب شبکه محروم هستند.
کد خبر: ۸۷۲۰۶۵۶
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، استان گرمسیری بوشهر که در جنوب غربی کشور قرار دارد با بحران آب مواجه است به‌گونه‌ای که منابع تامین کننده آب این استان وابسته به دیگر استان‌هاست.

بر اساس ارزیابی انجام شده 60 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از خط آبرسانی کوثر در استان کهکیلویه و بویر احمد، 40 درصد از چاه‌ها و رودخانه شاپور استان فارس و بخش اندکی از طریق‌ چاه‌های استان بوشهر که بعضا دچار بی‌آبی هستند تامین می‌شود.

بی آبی 40 روزه در روستای باغک شمالی تنگستان

با بررسی در روستای باغک از توابع شهرستان تنگستان ساکنان این روستا به‌شدت از وضعیت آب گلایه‌مند هستند به‌گونه‌ای که افت فشار آب در شبکه آبرسانی این روستا مردم را دچار بحران کرده است.

دهیار باغک شمالی درگفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه بحران کم‌آبی مردم این روستا را کلافه کرده است، گفت: روستائیان اکنون بیش از 40 روز است که از آب شبکه بی‌بهره هستند و این در حالی است که بر اساس نوبت‌بندی باید هفته‌ای سه روز آب در شبکه آبرسانی منتقل شود.

تانکرهای آبرسان به اندازه کافی وجود ندارد

خالق مسعودنژاد با بیان اینکه برخی از روستائیان برای حل مشکل خود روستا را ترک کرده‌اند، افزود: تانکرهای آب‌رسان به اندازه کافی وجود ندارد که این مهم بحران مردم روستا را دوچندان کرده است.

رئیس شورای اسلامی باغک جنوبی نیز با اشاره به اینکه افت فشار آب در شبکه آب‌رسانی به نوعی این شبکه‌ها  را بی ارزش کرده است، افزود: مردم روستا به سبب این مشکل عزم مهاجرت به دیگر نقاط کرده‌اند.

علیباش پژمان با بیان اینکه در روستای باغک جنوبی 1500 نفر ساکن هستند، گفت: اکنون که صبحت می‌کنم 45 روز است که آب در شبکه آبرسانی وجود ندارد و مردم  مجبور شده‌اند به آب انبارهای قدیمی که غیر بهداشتی است، روی آورند.

20 روز قبل از ماه مبارک رمضان تا به امروز آب در شبکه روستای باغک جنوبی نیامده است

دهیار باغک جنوبی نیز با بیان اینکه از 20 روز قبل از ماه مبارک رمضان تا به امروز آب در شبکه این روستا نیامده است، افزود: مردمی که بیش از 50 روز آب آشامیدنی و آب برای شست‌وشو ندارند چگونه می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.

حسین فولادی با اشاره به اینکه وضعیت آب‌رسانی در روستا غیر قابل تصور است، تاکید کرد: در روستای باغک جنوبی که بیش از 1500 نفر ساکن هستند خانوارها از طریق تانکرهای آب‌رسانی آن هم در نوبت چند  روزی تامین آب می‌شوند که جوابگوی 2 روز است و مابقی ایام مردم با بی آبی سر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم روستا به شهرهای اطراف مهاجرت می‌کنند، گفت: بزرگترین روستای بخش مرکزی، تنگستان باغک جنوبی است که متشکل از 12 پارچه آبادی است.

رئیس شورای اسلامی روستای بنه‌گز نیز از بی‌آبی در این روستا گلایه کرد و افزود: آب روستاهای تنگستان از خط آب‌رسانی دشتی وارد می‌شود که پس از تامین آب برخی مناطق در مسیر و شرکت‌ها، به تنگستان منتقل می‌شود که هیچ آبی در شبکه وجود ندارد.

سردار پولادی تاکید کرد: آب تانکری نیاز مردم را برطرف نمی‌کند و مردم مجبور هستند منزل خود را ترک و به مناطق دیگر مهاجرت کنند.

وی با اشاره به جمعیت 800 خانواری بنه‌گز بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است با طرح‌هایی که در دست اجراست این مشکل برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر نیز با بیان اینکه 623 روستا در استان بوشهر تحت پوشش این شرکت است، تصریح کرد: 521 روستا دارای شبکه آب‌رسانی و 102 روستا از شبکه آب‌رسانی بی‌بهره هستند.

روح‌الله طاهریان‌پور با بیان اینکه روزانه 90 هزار متر مکعب آب به شبکه آبرسانی روستایی استان بوشهر تزریق می‌شود، گفت: به سبب فرسودگی شبکه‌های آب‌رسانی، توزیع آب از طریق شبکه آب‌رسانی در برخی روستاها با مشقت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات برای اجرای طرح‌های اضطراری آب‌رسانی روستاهای استان بوشهر ابلاغ نشده است، افزود: برای اجرای طرح‌های اضطراری آب‌رسانی 400 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که تاکنون هیچ اعتباری تخصیص نیافته است.

وضعیت آب‌رسانی به روستاهای تنگستان نامطلوب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با اشاره به وضعیت نامطلوب آب‌رسانی به روستاهای تنگستان افزود: افت فشار سبب شده آب مناسب و مطلوب به شبکه آب‌رسانی باغک‌ها، بنه‌گز و برخی دیگر از روستاها منتقل نشود.

طاهریان‌پور از اجرای طرح‌های آب‌رسانی برای حل مشکل افت فشار در این روستاها خبرداد و گفت: برای اتصال شبکه‌های آبرسانی روستاهای یاد شده به خط آبرسانی کوثر 14 کیلومتر خط انتقال در دست اجراست که امید می‌رود با تکمیل این طرح مشکل کم آبی روستاها برطرف شود.

وی افزود: هم‌اکنون علاوه بر اینکه آب‌رسانی تانکری به 102 روستاهای فاقد شبکه آب‌رسانی انجام می‌شود، روستاهایی که از آب شبکه بی‌بهره هستند نیز با تانکرهای آب‌رسانی تامین آب می‌شوند.

ارسال نظرات