جعفر قادری گفت: مبادلات ارزی با نرخ آزاد، گران شدن کالاهای اساسی را در پی دارد در این حالت دولت می‎تواند هزینه تامین کالای اساسی را افزایش ‎دهد و درآمد دولت را بیشتر می کند .
کد خبر: ۸۷۲۰۵۶۰
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰

 جعفر قادری نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به شگرد جدید بانکی برای گران کردن دلار و خالی کردن جیب مردم طی دستور العمل جدید بانک مرکزی مبنی بر آزاد شدن معاملات ارزی در بانک ها اظهار داشت: بانک مرکزی یکی از سیاست‌های خودش را تک نرخی شدن ارز اعلام  کرده است دولت در حقیقت نمی‌تواند نرخ ارز آزاد را به سمت نرخ ارز دولتی ببرد چون منابع ارزی محدود است.

وی با بیان اینکه مبادلات ارزی با نرخ آزاد، گران شدن کالاهای اساسی را در پی دارد افزود: آزاد شدن معاملات ارزی یا تک نرخی شدن ارز به این معنا است که نرخ ارز بین نرخ دولتی و آزاد قرار می‌گیرد در این حالت دولت می‎تواند هزینه تامین کالای اساسی را افزایش ‎دهد و درآمد دولت را بیشتر می کند .

قادری بیان داشت: تک نرخی شدن ارز، مزایایی هم دارد و باعث می‎شود  رانت های ناشی از تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی از بین برود. 

قادری در ادامه تصریح کرد: در تامین کالای  اساسی  با نرخ بالاتر و گران‎تر برای دولت منفعت ایجاد می‎کند و منجر به افزایش مشکلات اقتصادی مردم خواهد شد.

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد:  خرید و فروش با نرخ ارز آزاد کمک به سیستم بانکی است از آنجایی که در گذشته خرید و فروش از طریق صرافی‌ها انجام می شد و به شکل جدید می‌تواند مقداری به درآمد بانک ها اضافه کند.

وی در خاتمه افزود: در گذشته  صادر کننده ارز را با قیمت دولتی  به فروش نمی‎رساند و این کار از طریق صرافی‌ها شکل می گرفت لذا منافع و مضراتی دارد که باید در کنار هم ببینیم .

ارسال نظرات