کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در بازار سرمایه رفتارهای سلیقه ای در برخی از شرکت ها و صنایع بورسی وجود دارد که این امر موجب بی اعتمادی سهام داران می شود.
کد خبر: ۸۷۲۰۴۲۸
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، بورس آئینه تمام نمای اقتصاد کشور است و بازگشت رونق پایدار به این بازار، توسعه صنایع و رشد اقتصادی را به دنبال دارد از این رو می بایست با رفع موانع موجود و اصلاح قوانین ناقص، زمینه حرکت شتابدار و رو به جلوی این بخش را فراهم نمود.


برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در بورس قوانین متناقضی وجود دارد که رئیس جدید سازمان بورس باید به آن‌ها رسیدگی کند؛ این فعالان بازار بر این باورند اصلاحیه ماده 241 قانون تجارت که اخیرا مصوب شده است بسیاری از شرکت ها را با چالش روبه رو کرده و از طرف دیگر عقیده دارند افزایش سهام شناور و نقد شوندگی از جمله مواردیست که باید مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.

احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه  اظهار داشت: بزرگترین دغدغه ای که اخیرا باعث اعتراض برخی از فعالان بازار سرمایه شده اعمال رفتارهای سلیقه ای در برخی از شرکت ها و صنایع بورسی است که امیدواریم بررسی این موضوع یکی از اولویت های رئیس جدید سازمان بورس باشد.

وی افزود: در حال حاضر بازار سرمایه بیش از آنکه نیاز به اصلاح قوانین داشته باشد، به توقف رفتارهای سلیقه ای و شخصی برخی مسئولان و تغییر دستورالعمل های مدیران سازمان بورس نیاز دارد و می بایست رویه های مشخص اجرایی برای تمامی شرکت ها و صنایع به طور یکسان تعیین شود.

رضاپور در ادامه یادآور شد: آیین نامه و قوانین در رابطه با بازار سرمایه به اندازه کافی وجود دارد، اما اعمال نظرهایی که به صورت سلیقه ای با توقف و بازگشایی نمادها ,حمایت و صدور مجوزهای شرکت ها در چند سال اخیر اجرا شد مورد پسند برخی از فعالان بازار سرمایه قرار نگرفته و انتقادهایی را در پی داشته است.

وی در خصوص تبعات منفی اعمال رفتارهای سلیقه ای در بازار سرمایه بیان کرد: این امر موجب بی اعتمادی سهام داران شده و این باور را برای آنان به وجود می آورد که رفتارهای مشابهی در برخی سهم ها صورت نمی گیرد و توجه به برخی صنایع و شرکت های خاص بیشتر است که در نهایت این موضوع سبب احتیاط ورود سهام داران در سهم ها و افزایش بیم آنها نسبت به سرمایه گذاری در بورس می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اصلاح قوانین و مقررات این بخش تصریح کرد: شركت های سهامی عامی كه شرايط مقررات و مقتضيات بازار سرمايه را می پذيرند، به دليل رعايت الزامات شفاف سازی در مسائل مالی بازار سرمايه انتظار دارند قوانين موجود حمايت های كافی از آنها داشته باشد. 

وی افزود:بايد قوانين به گونه ای تنظیم شود تا حمايت بيشتری از شفافيت و افشای صحيح اطلاعات شركت ها و ورود آنها به بازار سرمايه صورت گیرد.

رضاپور تصریح کرد: از طرف ديگر از آنجایی كه تغيير و يا اصلاح برخی قوانين و دستور العمل ها، سود و زيان شركت ها را تحت تاثیر قرار می دهد برای جلب اعتماد سرمايه گذاران باید قوانين و دستور العمل ها و آيين نامه های كارشناسی شده و بلند مدت با تضمین و اطمينان كافی، جایگزین رفتارهای سلیقه ای و قوانين روزمره و بدون پشتوانه شود تا امنيت خاطر سرمايه گذاران برای سرمايه گذاری های كلان در بازار سرمايه به وجود آید.

وی در پایان گفت: به دلیل آنکه بازار سرمايه واسطه ای برای جمع آوری منابع مالی سرمايه گذاران و هدايت آن به سمت توسعه صنعت و توليد كشور به شمار می رود ،در مسائل سياست گذاری و حاكميتی اقتصاد می تواند نقش موثرتری میان وزارت خانه ها و ساير اركان نظام برای حمايت از همه ذینفعان به خصوص سرمايه گذاران اين بخش مهم اقتصادی ايفا كند و در بحث قوانين نیز باید جايگاه مهمتری برای اين ركن مهم در نظر گرفت.

لزوم اصلاح سیستم معاملاتی در سازمان بورس

همچنین مهدی طحانی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه بیان کرد: قطعا بازار سرمایه نیاز ضروری به اصلاح قانون و مقررات دارد؛ بورس تهران ویترین شرکت ها در اقتصاد کشور است در نتیجه هر گونه تغییر در قانون و مقررات بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: باید در قسمت های مختلف بازار سرمایه به خصوص روزهایی که بازار شلوغ است و حجم معاملات بالاست اصلاح سیستم معاملاتی انجام شود در واقع سیستم های قبل و بعد از معاملات از لحاظ نرم افزاری انسجام کافی ندارند و ابزار معاملاتی مناسبی در اختیار فعالان بازار سرمایه نیست.

طحانی تصریح کرد: مشکل دیگری که در بازار سهام بسیار دیده می شود ،موضوع شفاف سازی شرکت های بورسی است .زمانی که شرکت ها بورسی می شوند، درآمدهایشان را نشان می‌دهند و سازمان امور مالیاتی و سایر مسئولان شروع به اخذ مالیات از این شرکت ها می‌کنند، این بدان معناست که تا درآمدها افشا می‌شود همه به سراغ این شرکت ها رفته و این مسئله باید در بازار سرمایه مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

این کارشناس بازار سهام بیان کرد:در بورس کالا شرکت ها موظف‌اند تمام محصولات خود را ارائه دهند که در حال حاضر این اتفاق به ندرت صورت می گیرد؛ البته برخی از شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی به واسطه الزاماتی بخشی ازمحصولات خود را عرضه کردند اما این موضوع مربوط به بخش عمومی اقتصادی کشور نمی شود؛ در مجموع سازمان بورس باید با اولویت بندی تمامی این مسائل را تصحیح کند.

ارسال نظرات