صنعت نساجی به اغما رفت

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن وتجارت گفت: ارتقا سطح تکنولوژی عامل موثری در بهبود فضای کسب و کار و رونق صنعت نساجی است.
کد خبر: ۸۷۲۰۴۲۲
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، صنعت نساجی و پوشاک در ایران به عنوان صنعتی قدیمی، کهن و اشتغالزا محسوب می شود اما طی چند سال گذشته با مشکلات و معضلات فراوانی از جمله رکود در بازار و قاچاق دست‌وپنجه نرم می‌کند.


با توجه به جایگاه ویژه صنایع نساجی و پتانسیل بالای این حوزه در توسعه صادرات و ارزآوری ، توجه بیشتر به چالش های پیش روی فعالان این بخش و اعمال سیاست‌های حمایتی به منظور رفع یا کاهش مشکلات این صنعت ضروری به نظر می‌رسد.

مهدی اسلام پناه مدیرکل دفتر صنایع نساجی وپوشاک وزارت صنعت معدن وتجارت  با تاکید بر بروز شدن ماشین آلات نساجی تصریح کرد:به منظور بهبود کیفیت محصولات صنعت نساجی می‌بایست سطح تکنولوژیکی را ارتقا بخشیم که این امر با نوسازی ماشین آلات محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه راهکار مقابله با ورود کالای قاچاق ، مبارزه اقتصادی است گفت:برخورد قهری با این موضوع تاثیر کوتاه مدت دارد و برای ریشه کن شدن این پدیده شوم باید توجیه پذیری اقتصادی آن از بین برود.

اسلام پناه با تاکید براین موضوع که ارتقا سطح تکنولوژی می تواند عامل موثری در بهبود فضای کسب و کار باشد ، تصریح کرد: ورود ماشین آلات پیشرفته وهمچنین ارتقا سطح دانش فنی درحوزه صنعت نساجی باید بصورت مستمر صورت گیرد و مقطعی نباشد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن و تجارت درادامه تصریح کرد: درحال حاضر برخی کارخانجات بخاطر فراهم نبودن زمینه ارتقا تکنولوژیکی به نیمه عمر خود رسیده اند؛باتوجه به سرعت رشد علم و فناوری دردنیای امروز ،حضور در عرصه رقابت جهانی ،به روز شدن  تجهیزات را می طلبد.

وی درپایان با اشاره به اینکه در دوران  پسابرجام زمینه ورود تجهیزات نوین فراهم شده، بیان کرد:کشورما دارای ظرفیت های بالقوه ای مانند نیروی انسانی ومهندسی قدرتمند است که با ورود تکنولوژی های جدید دنیا، امکان رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در حوزه های مختلف از جمله صنعت نساجی فراهم می شود.

رکود دامنگیر صنعت نساجی کشور

محمد مروج حسینی رییس هییت مدیره انجمن نساجی ایران   تصریح کرد: با برطرف شدن رکود اقتصادی وجلوگیری از قاچاق، شرایط برای بهره گیری ازتوان صددرصدی کارخانجات نساجی فراهم می‌شود. 

وی در ادامه افزود:یکی ازمشکلات اساسی تمام صنایع کشور رکود فراگیر بازار است ؛ در این شرایط عدم ارائه تسهیلات و امکانات ازسوی بانک ها به صنایع وخامت اوضاع راتشدید می‌کند، همچنین برطرف نشدن مسایل بانکی جهت نقل و انتقالات پولی بین المللی موجب ضعف در صادرات محصولات صنعتی شده است.

مروج حسینی با بیان آمارهای وزارت صنایع درسال 94،تصریح کرد:صنعت نساجی دارای 9818 واحد فعال با پروانه بهره برداری و 288 هزارنفرشاغل، یکی ازصنایع اشتغالزا درکشور بوده است.هرچند متاسفانه این تعداد به دلیل رکود بازار درسال 95 کمتر شده و با برخی کارگران نساجی تجدید قرارداد نشده است.

وی اذعان داشت:صنایع نساجی نیاز کشور را در برخی عرصه ها تامین می‌کند،بعنوان مثال ما در کنار ترکیه و بلژیک سه کشور اول جهان در تولید قالی‌های ماشینی هستیم و 50 درصد نساجی کشور شامل تولید کفپوش (موکت وفرش )ماشینی می‌شود؛ البته درمقایسه باکشورهای مهم تولیدکننده ، ما جایگاه چندان مطلوبی نداریم زیرا تمرکز امکانات و حمایت های دولتی بیشتر در حوزه خودروسازی و پتروشیمی است که این امر سبب نارضایتی فعالین حوزه نساجی شده است.

مروج حسینی با اشاره به لزوم خرید ماشین آلات جدید درخط تولید کارخانه های نساجی گفت:صنعت نساجی باید به طور مستمر به روزرسانی شود و در صورت استفاده از ماشین آلات قدیمی هزینه های تمام شده افزایش می یابد و این امر قدرت رقابت فعالان این صنعت را در بازارهای جهانی کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد:به تازگی وزارت صنعت معدن و تجارت توجه ویژه ای به بخش پوشاک که لطمات زیادی را از قاچاق متحمل شده است، داشته و امیدواریم با ادامه روند مبارزه با قاچاق منسوجات ،شاهد رونق نساجی کشور درآینده باشیم.

رییس انجمن نساجی ایران در خصوص تسهیلات بانکی این بخش ، اظهار داشت:درصورت وجود منابع بانکی از دریافت تسهیلات استقبال می‌کنیم .اما یک صنعتگر واقعی چشم به دریافت کمک ازسوی دولت و یا بانک ندارد و در صورت برطرف شدن شرایط رکود، خود تامین سرمایه کرده و با تولید محصولات جدید منابع مالی اولیه را نیز تامین خواهد کرد.

مروج حسینی در رابطه با افزایش صادرات منسوجات داخلی گفت:درصورت ازبین رفتن رکود ،گردش مالی صنایع شروع شده و با رونق تولید شرایط جهت ورود به بازارهای جهانی فراهم خواهد شد.
ارسال نظرات