رئیس اداره بهزیستی شهرری در همایش مشارکت سمن ها و فعالان اجتماعی:
خبرگزاری بسیج: رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در اولین همایش مشارکت سمن ها و فعالان اجتماعی در حوزه کاهش فقر، سمن ها را ستاره های پر فروغی دانست که در ارتقاء سطح رفاه مردم تلاش می کنند.
کد خبر: ۸۷۲۰۲۵۷
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر سید محمد رحیم فاضلی نژاد، همچنین با قدردانی از برومند نامداری معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 20 و خدمات وی در ارتباط با ارتقاء سطح رفاه شهروندان، در ادامه به تعریف واژه فقر، انواع فقر، فقر نسبی و مطلق، ویژگی های جامعه فقیر و تشریح رسالت های سمن ها در جامعه پرداخت و اظهار داشت: فقر پدیده ای است چند بخشی متاثر از ابعاد مختلف زندگی  که فرد قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیست.

وی ادامه داد: نیاز به امنیت، نیاز اجتماعی حضور درجامعه، نیاز به احترام، نیاز به خودشکوفایی و ... را سطوحی از نیاز های جامعه برشمرد و گفت: اگر این نیازها براورده نشود، نباید انتظار جامعه ای مترقی داشته باشیم. وی با بیان اینکه هر خانواده 5 نفره ای که زیر 3 میلیون و 200 هزار تومان در آمد داشته باشد زیر خط فقر قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد که 40 درصد جمعیت ما درگیر فقر هستند که جمعیتی از آنها تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند.

وی به تاثیر سیاست بر شکل گیری فقر اشاره کرد و اظهار داشت: مناطق پیشرفته در دنیا عاری از منابع زیرزمینی و رو زمینی هستند اما مناطقی که برخوردار از منابع مادی و دارای معادن هستند اکثر جمعیت آنها در فقر بسر می برند از جمله خاورمیانه که سرشار از معادن و منابع زیرزمینی و رو زمینی است، مورد استعمار قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و هشدار ایشان نسبت به تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی، اظهار داشت: سمن ها باید جلوی این موارد علامت هشدار بگذارند و وظیفه آنها تدارک فعالیت های مختلف در مناطق محروم و انجام اقدامات فرهنگی که باعث تسری فقر در جامعه می شود است.  وی به گسترش برخی واژه ها و گفتمان ها در گفتگوهای محاوره ای بین مردم بویژه جوانان اشاره کرد و اظهار داشت: اینها مواردی است که فرهنگ را تحت تاثیر قرار می دهد و باید اصلاح شود.

فاضلی نژاد افزود: کارمندان ژاپنی 2000 ساعت در سال بیشتر از سایر کشور ها کار می کنند ؛ هر اتفاقی در این کشور می افتد به یک گنجینه برای آنها تبدیل می شود؛ آنها زلزله ویرانگر را به یک دانش تبدیل کرده اند و وقتی در کشور آنها زلزله رخ می دهد با کمبود کالا مواجه نمی شوند به خاطر اینکه سمن ها در این کشور فعال هستند و فرهنگ سازی کرده اند به گونه ای که هنگام زلزله ناامنی و سرقت رخ نمی دهد و هر کس هرچه خرید کرده سرجایش می گذارد و از فروشگاه خارج می شود بدون اینکه پلیس و دستگاه نظارتی بالای سر آنها باشد و همچنین در مواقع بحران به اندازه نیازشان خرید می کنند نه اینکه فروشگاه ه را از مواد مختلف خالی کنند.

وی افزود: بر اساس یافته های آماری مناطق 17، 18، 19 و 20 بیشترین مناطق فقر نشین تهران است. فاضلی نژاد ادامه داد: افراد شاغل زمان کم می آورند، اما افرد فقیر فرصت های زمانی زیادی دارند و سمن ها می توانند از این فرصت استفاده کرده و فضای آرامش بخش و شاد در این جوامع ایجاد کنند و دردهای ناشی از فقر را پاسخ دهند.


فاضلی نژاد اظهار داشت: اگر آحاد مختلف جامعه به مسئولیت اجتماعی خود واقف باشند فقر نخواهیم داشت در جوامعی که مردم آن به فکر منافع فردی باشند شاهد آسیب های اجتماعی و گسترش آن خواهیم بود.

وی همچنین آسیب های اجتماعی را پدیده ای ناشی از فقر دانست و گفت: بخشی از اعتیاد، طلاق، نا امنی، خشونت های خانوادگی و... ناشی از فقر است که البته این میزان در افراد غنی کمتر بوجود می آید. این مقام مسئول برای کاهش فقر تصریح کرد: باید تصدیگری دولت کاهش یابد و کوچک سازی دولت مد نظر ماست؛ دولت باید به عنوان سیاستگذار و ناظر، کار ها را مدیریت کند.


  

ارسال نظرات