معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: این اقدام موجب افزایش ورودی ارز به کشور، کنترل بهتر بازار و زمینه‌سازی برای یکسان‌سازی نرخ ارز می‌شود.
کد خبر: ۸۷۲۰۰۴۷
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدکمال سیدعلی با اشاره به برنامه بانک مرکزی مبنی بر امکان خرید و فروش ارز آزاد توسط بانک‌ها و سپرده‌گذاری ارز حاصل از صادرات در بانک‌ها اظهار داشت: این برنامه بانک مرکزی چند هدف را محقق می‌کند.

وی افزود: صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به بانک‌ها بفروشند و یا سپرده‌گذاری کنند، این اقدام موجب روان سازی فعالیت‌ها و عملیات ارزی در شبکه بانکی و اقتصاد می‌شود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به ممنوعیت خرید ارز حاصل از صادرات به قیمت روز توسط بانک‌ها، گفت: با مجاز شدن خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها، منابع ارزی کشور و بانک‌ها افزایش می‌یابد و همچنین مبادلات ارزی از سمت بازار ارز به سمت سیستم بانکی حرکت می‌کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه این اقدام بانک مرکزی گام بلندی برای یکسان‌سازی نرخ ارز است، تصریح کرد: شبکه بانکی با این کار، بازیگر اصلی بازار ارز خواهد شد و این چارچوب مثبتی برای ایجاد ثبات در بازار ارز خواهد بود. منابع تجهیز شده با نرخ مناسب و برای اهداف سیستم بانکی و بانک مرکزی قابل تخصیص است.

به گفته وی، با کاهش نرخ تورم، مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی کاهش یافته که بدین ترتیب، تعدیل‌های نرخ ارز اثر شدیدی بر بازار نخواهد داشت.

سیدعلی افزود: منافع یکسان‌سازی نرخ ارز برای بانک مرکزی و کشور آن قدر زیاد است که برای تحقق آن، بانک مرکزی باید سرعت بیشتری به اجرای برنامه‌ها بدهد.

وی یکی از پیش‌شرط‌های یکسان‌سازی را وجود منابع کافی ارزی دانست و ادامه داد: باید بانک مرکزی به صورت دقیق و مستمر، پرتفوی بانک‌ها را در حوزه منابع ارزی رصد کند و همواره آمار و اطلاعات منابع ارزی بانک‌ها را داشته باشد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که آیا صادرکننده به سپرده‌گذاری ارزی در سیستم بانکی ایران راغب خواهد بود، گفت: نرخ سود سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌های ایرانی بیش از بانک‌های خارجی است و تجربه یکسان‌سازی قبلی نشان می‌دهد که ورودی ارز به کشور با یکسان‌سازی نرخ ارز و رفع محدودیت سپرده‌گذاری و فروش ارز به بانک‌های کشور افزایش می‌یابد.

سیدعلی با بیان اینکه بانک مرکزی هنوز در ابتدای راه یکسان‌سازی نرخ ارز است، اظهار داشت: یکی از زیرساخت‌های موردنیاز برای یکسان‌سازی، هماهنگی با دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تا تعداد اقلام کالایی که تأمین ارز آن با ارز متقاضی انجام می‌شود، افزایش یابد. افزایش تعداد کالاهای وارداتی که با ارز متقاضی وارد می‌شوند، به این خاطر است که پس از اعلام یکسان‌سازی نرخ ارز، نگرانی نسبت به افزایش قیمت کالاهای وارداتی به وجود نیاید.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور هم می‌توانند با این مجوز بانک مرکزی، ارز صادرکنندگان را بخرند، افزود: این شعب هم می‌توانند در حوزه ارزی فعال‌تر شوند، چرا که قرار نیست همه ارز حاصل از صادرات به داخل کشور منتقل شود، بلکه نیازهای کشور به ارز از طریق شعب خارجی بانک‌های ایرانی قابل تأمین است.

وی در پاسخ به این سؤال که تحولات بازار ارز در فرایند یکسان‌سازی نرخ ارز چگونه خواهد بود، گفت: به نظر بنده، ورودی ارز کشور با اجرای برنامه‌های یکسا‌ن‌سازی نرخ ارز افزایش خواهد یافت که نتیجه آن، جلوگیری از رشد نرخ ارز خواهد بود، اما اینکه عدم افزایش نرخ ارز خوب است یا خیر، بحث دیگری است.

سیدعلی تصریح کرد: پس از یکسان‌سازی نرخ ارز اگر قیمت ارز در بازار رشد کند، این رشد با هدف و منطق خواهد بود، چون منابع ارزی در سطح متعادلی قرار خواهد گرفت.

معاون اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین، واکنش بازار به این تصمیم بانک مرکزی، افزایش قیمت‌ها نیست، چرا که ورودی ارز افرایش می‌یابد، باید توجه داشته باشیم که بخشی از منابع ارزی بنگاه‌های اقتصادی، هم‌اکنون در خارج از کشور است که با این برنامه بانک مرکزی، به سیستم بانکی ایران منتقل می‌شود.

ارسال نظرات