مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مهدیشهر:

تعلیم و تربیت 4 هزار شاگرد از برکات مکتب امام صادق(ع) است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مهدیشهر با بیان اینکه امام صادق(ع) بنیانگذار علوم مختلف مورد نیاز بشری است، گفت: تعلیم و تربیت 4 هزار شاگرد از برکات مکتب امام صادق(ع) است.
کد خبر: ۸۷۱۹۶۷۲
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷

حجت الاسلام مهدی ولیخانی در گفت و گو با خبرنگار بسیج ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع)اظهار کرد: یکی از نعمت های بزرگ الهی نعمت هدایت است که خداوند متعال اسباب هدایت بشر را در درون وجود انسان؛ که عقل و شعور باشد و در بیرون وجود او یعنی ارسال رسولان و هادیان الهی که متصل به علم الهی و وحی هستند، قرار داده است.

وی گفت: خداوند در سوره آل عمران فرموده « خداوند بر مؤمنان منت نهاده است که رسول و پیامبری از جنس خودشان برای هدایت و تعلیم و تربیت بشر فرستاده است و ائمه اطهار علیهم السلام هم همان مسئولیت پیامبران را که تعلیم و تربیت و تزکیه بشر و دعوت به سوی پرستش خداوند و دور کردن مردم از طاغوت میباشد دارا هستند».

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مهدیشهر در ادامه به سخنان امام صادق (ع)اشاره کرد که فرمودند«ما خاندان پیامبر؛درخت نبوت و خانه رحمت و کلیدهای حکمت و سرچشمه دانش هستیم».

ولیخانی افزود: حقیقتا علم اگر از سرچشمه و و معدن آن گرفته نشود، بسیار محدود است و امام صادق(ع) یکی از ارکان شیعه و بنیانگذار علوم مختلف مورد نیاز جامعه بشری است.

وی خاطرنشان کرد: دانش پزشکی،کلام، فلسفه، تربیت و اخلاق، عرفان و حدیث، فقه و تفسیر، شیمی، روانشناسی، لغت، ادبیات، سیاست و حکومت از جمله دانش هایی هستند که امام صادق(ع) به چهار هزار شاگرد تعلیم داده است و نیاز های بشری را مرتفع نموده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مهدیشهر تصریح کرد: در تاریخ آمده است که افراد برای مناظره علمی خدمت امام صادق(ع) می آمدند و ایشان آن افراد را برای مناظره علمی در باب های مختلف به شاگردان خود معرفی می کردند مثلاً در علوم قرآنی؛ حمران را به اشخاص برای مناظره معرفی میکرد.

ولیخانی افزود: در موضوع ادبیات عرب؛ دیگر شاگردش به نام ابان ابن تغلب را معرفی کرد در توحید و خداشناسی هشام ابن سالم را معرفی می کرد و در علم شیمی؛ جابر ابن حیان کوفی کع پدر شیمی مرسوم شد و جهان را مدیون خود کرد.

وی با اشاره به اینکه جابر ابن حیان کوفی در عرصه شیمی بسیار مهارت یافت، اظهار کرد: در این زمینه 22رساله عربی که بسیار مفید است از وی به یادگار باقی مانده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مهدیشهر همچنین گفت:جابرابن حیان علاوه بر علم شیمی در علوم فلسفی، عرفانی و هیات و ریاضیات نیز اطلاع وسیعی داشته اند.

ولیخانی گفت: امروز تألیفات جابر ابن حیان در کتابخانه های مهم دنیا نگهداری می شود؛ مثلاً نسخه ای از کتاب "الخواص الکبیر" وی در موزه انگلستان و نسخه ای از کتاب " الاحجار" به معنی سنگها در کتابخانه ملی پاریس موجود است.

وی یکی از شاهکارهای امام صادق (ع) استفاده از فرصت پیش آمده و تربیت چهار هزار دانش آموز خصوصاً در باب حدیث، احکام و فقه دانست و گفت: تفکرات شیعی را به اقصی نقاط عالم منتشر ساخته است؛ شاید سرَ اینکه مذهب شیعه را مذهب جعفری نامیده اند؛ این باشد که هیچ کتاب فقهی و حدیثی و تفسیری خالی از احکام امام صادق(ع) نباشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مهدیشهر با بیان اینکه حتی رهبران و علمای اهل سنت از شاگردی و علوم امام صادق(ع) بهره مند شده اند مثل مالک، ابوحنیفه،معتزلی و ... افزود: ابوحنیفه جمله مشهوری دارد که " من کسی را فقیه تر از جعفر ابن محمد( امام صادق علیه السلام) ندیدم".

ولیخانی خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که امام صادق (ع) به آن پرداخته است که مورد ابتلای همگان است علم اخلاق است که فرموده است زندگی با اخلاق گواراتر است؛ عمر خویش را صرف ادب و اخلاق کن؛ اخلاق نیک نشانه بزرگواری است؛ اخلاق نیک نشانه درست اندیشی است؛ اخلاق نیک از نشانه های اهل بهشت است.

وی به ثمرات خوش خلقی اشاره کرد و گفت: خوش خلقی باعث فراوانی رزق، آبادانی زمین و طولانی شدن عمر، پاک شدن گناهان، زینت دنیا و آخرت و ثواب بی پایان می شود و بهترین استفاده را از زمان و بهتر است؛ بگوییم بهترین مدیریت زمان توسط ائمه اطهار علیهم السلام بوده است؛ بنابراین اگر شخصی به اندازه تمام امامان معصوم عمر می کرد؛ باید همان سیاست و راهی که آنها انتخاب کرده و عمل کرده‌اند همانگونه رفتار می کرد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مهدیشهر بیان داشت: همگی آنها از حیث شجاعت و علم و دانش و سیاست یکنواخت و نور واحد بوده اند؛ اما هر زمان طوری اقتضا می کرده است که به وظیفه خود عمل کنند و مبارزات خود را علیه دشمنان و حاکمان جور ادامه دهند؛ پس هر امام به اقتضای زمان خویش عمل کرده است.

ولیخانی افزود:امام صادق (ع) در سن 65سالگی در 25شوال سال148هجری قمری توسط منصور دوانیقی ملعون مسموم شده و در مدینه به شهادت رسید و در قبر ستان بقیع به خاک سپرده شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار