خبرهای داغ:
در جهت مقابله با خام فروشی چهار قطب صنايع تبديلي و كشاورزي براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در خراسان جنوبی شناسايي شد.
کد خبر: ۸۷۱۸۸۱۵
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، کارشناسان بر این باورند که به این زودی ها قرار نیست طبیعت با مردم خطه خراسان جنوبی آشتی کند و چون طبیعت سر سازش ندارد و این وضع همچنان ادامه خواهدداشت پس بهتر است روستاییان و ساکنان مرز در این استان خود را با شرایط موجود وفق دهند و به اصطلاح کارشناسان باید گزینه «تاب آوری» تدوین شود.

از شرایطی که در آن قرار داریم گریزی نیست اما شاید که نه به طورحتم دراین سال ها راه اندازی و ایجاد کارگاه های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی در روستاها و مناطق محروم استان سبب شده تا حدودی شاهد ماندگاری و گاهی وقت ها نیز شاهد مهاجرت معکوس روستاییان به روستاها و مناطق محروم مرزی خراسان جنوبی باشیم که این خود یک نکته مثبت دراین استان به حساب می آید.

اما برای این که کارگاه های کوچک و زودبازدهی که در روستاها برای محرومیت زدایی ایجاد شده بازدهی بیشتری داشته و متناسب با قابلیت های هر منطقه باشد کارشناسان بسیج سازندگی استان در سال جاری که با عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است در کنار ایجاد کارگاه های کوچک و زودبازده اقتصاد مقاومتی که در عرصه های مختلف آن را در برنامه دارند 4 قطب در حوزه صنایع تبدیلی نیز در خراسان جنوبی شناسایی کردند و قرار است در هر نقطه از استان کارگاه های صنایع تبدیلی متناسب با نیاز و قابلیت همان منطقه راه اندازی شود.

این 4 قطب شناسایی شده برای روستاها و مناطق محروم مرزی استان که کمتر نیاز به آب دارد شامل کارگاه های فرآوری زرشک، ریسندگی و بافندگی، گوهرتراشی وفرآوری گیاهان دارویی است.

طرح های توجیهی این 4 قطب در مرحله ارزیابی و تصویب است

محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بسیج از اتمام کار مطالعه و شناسایی 4 قطب صنایع تبدیلی در استان خبر داد و گفت: طرح های توجیهی این 4 قطب در مرحله ارزیابی و تصویب است و به محض تصویب اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: 4 قطبی را که براساس کارشناسی های لازم برای اجرا در استان شناسایی و مطالعه شده است شامل صنایع تبدیلی و فرآوری زرشک برای جلوگیری از خام فروشی و بهره مندی کشاورزان از ارزش افزوده این محصول، ایجاد وحمایت از کارگاه های گوهرتراشی، حمایت و راه اندازی از کارگاه های ریسندگی و بافندگی و ایجاد کارگاه های اسانس و عرق گیری گیاهان دارویی اعلام می کند.

راه اندازی کارگاه با توجه به قابلیت های هر شهرستان

به گفته وی این کارگاه ها در هر منطقه ای با توجه به قابلیت های آن راه اندازی و حمایت می شود.

زهرایی زمینه فعالیت شهرستان بشرویه را بر اساس ارزیابی های انجام شده در حوزه گیاهان دارویی و ریسندگی و بافندگی، بیرجند، فرآوری زرشک، گیاهان دارویی و ریسندگی و بافندگی، خوسف گوهر تراشی و ریسندگی و بافندگی و درمیان و زیرکوه فرآوری زرشک بیان کرد.

وی ادامه داد: در شهرستان های سرایان،سربیشه، طبس، فردوس،قاین و نهبندان هم به ترتیب ایجاد و حمایت از کارگاه های گوهر تراشی و ریسندگی و بافندگی، فرآوری زرشک و ریسندگی و بافندگی، فرآوری گیاهان دارویی و ریسندگی و بافندگی، گوهر تراشی و ریسندگی و بافندگی، فرآوری زرشک و ریسندگی و بافندگی و فرآوری گیاهان دارویی و ریسندگی وبافندگی مدنظر است.

ایجاد 300کارگاه صنایع تبدیلی و کشاورزی در برنامه قرار دارد

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: با توجه به طرح های توجیهی تدوین شده در مرحله اول ایجاد 300کارگاه صنایع تبدیلی و کشاورزی در برنامه قرار دارد و حدود 8 میلیارد تومان هم تسهیلات برای راه اندازی این کارگاه ها پیش بینی شده است.

وی با بیان این که هنوز اعتبارات سال جاری برای ایجاد کارگاه های اقتصاد مقاومتی در استان ابلاغ نشده است افزود: به زودی اعتبار ایجاد این کارگاه ها ابلاغ می شود و متقاضیان می توانند تسهیلات لازم برای راه اندازی را دریافت کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اعتبار مصوب برای ایجاد کارگاه های اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی را حدود 10 میلیارد تومان اعلامو اظهار کرد: راه اندازی و ایجاد این کارگاه ها هم در عرصه های پرورش قارچ،آبزیان، ماکیان، مرغ بومی، شتر مرغ، کاشت گیاهان دارویی، اصلاح واحیای باغ ها، پرورش زنبور عسل و تولید علوفه هیدرو پونیک است.

ایجاد بیش از 960 کارگاه اقتصادمقاومتی و صنایع تبدیلی در سال گذشته/ ایجاد بیش از یک هزار کارگاه امسال

زهرایی با بیان این که سال گذشته 963 کارگاه اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی در روستاها و مناطق محروم استان با اعتباری حدود 12 میلیارد تومان ایجاد شده است، گفت: در سال جاری هم ایجاد بیش از هزار کارگاه دراین حوزه ها در برنامه است که از این تعداد بیش از 700 کارگاه درحوزه اقتصاد مقاومتی و 300 کارگاه هم در حوزه صنایع تبدیلی خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلی که کارگاه های اقتصاد مقاومتی برای توسعه و دریافت مجوز داشتند خاطرنشان کرد: دراین زمینه با دستگاه های اجرایی مرتبط مانند جهاد کشاورزی، دامپزشکی، منابع طبیعی و .. رایزنی های لازم انجام و براساس تفاهم نامه منعقد شده صاحبان کارگاه های کوچک و زودبازده قوانین مدنظر این دستگاه های اجرایی را بایدرعایت کنند و این دستگاه ها هم مجوز های لازم برای آن ها را صادر کرده تا مشکلی برای توسعه و گسترش نداشته باشند.

مسئول بسیج سازندگی استان ادامه داد: علاوه براین مکاتبات و پیگیری های لازم برای دریافت مجوزهای ملی در این زمینه نیز توسط استانداری و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها