اگرچه ترجیح منافع ملی بر مسایل زودگذر باندی و جناحی قابل تقدیر هست اما انتخاب رفتار زیگزاگی میان مسئولان شاخص کشورمان، امری ناپسند و غیرقابل قبول به حساب می آید.
کد خبر: ۸۷۱۸۴۲۲
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
سرویس سیاسی خبرگزاری «بسیج» - شکی نیست که برجام به تنها سرمایه روحانی تبدیل شده که تداوم حیات سیاسی‌اش به آن گره خورده است؛ بر همگان عیان شده که «خسات محض» بخش وسیعی از دستاوردهای هسته ای را به باد فنا داد و قلب راکتور اراک را از بتون پر کرد، صدها تن اورانیوم غنی شده را به خارج از کشور منتقل نمود، دانشمندان هسته ای یعنی گرانبهاترین ثروت ملی را از کار برکنار و روح ناامیدی در اوج بلوغ فکری در آن ها ایجاد شد؛ غنی سازی را از بیست درصد به سه و نیم در صد رساند؛ مرکز فردو را از جایگاه واقعی اش تقلیل داد و...

در آن زمان، علی اکبر صالحی در قامت یک مدافع تمام عیار برجام، در نشست ویژه توافق هسته ای مردادماه 94 گفت: ما در مذاکرات به گونه‌ای عمل کردیم که "ظاهرا" محدودیت در برنامه‌ هسته‌ای‌مان را پذیرفتیم اما در "عمل" فعالیت‌های صلح‌آمیز خودمان را محدود نکرده‌ایم؛ انچه ما اعلام می کنیم براساس مسائل علمی است، ما در خلا که مذاکره نکردیم، ما براساس اصول مذاکره کردیم! وی ادامه داد: ایران به عنوان تنها کشور در حال توسعه با مقاومت خود توانست حقش را بگیرد و تثبیت کند و من دیگر بعید می‌دانم کشوری در حال توسعه بتواند به چنین جایگاهی برسد! صالحی تاکید کرد:‌ ما از مذاکره با 1+5 و توافق هسته‌ای واقعا چیزی را از دست ندادیم بلکه توانستیم در برخی از زمینه‌ها موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کنیم که هیچ وقت فکرش را نمی‌کردیم!

قسم های جلاله صالحی در دفاع از برجام

19 مهر 1394 رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی طرح اجرای برجام در صحن علنی مجلس حضور یافت و به اظهارات منتقدان برجام واکنش نشان داد.

صالحی در بخشی از سخنانش با صدایی گرفته و با  فریاد گفت: اینجا دارم شهادت می دهم، وقتتان را بیشتر از این نمی گیرم، والله، والله، والله (با اجرای برجام) در مسایل هسته ای نه با کندی روبرو خواهیم شد نه با توقف، تحقیقاتمان سر جایش خواهد بود، غنی سازی مان خواهد بود،  غنی سازی را اجرا خواهیم کرد!

این اظهارات در حالی است که براساس توافق وین و براساس برجام، ایران با یک وقفه بزرگ و یک کندی بی‌سابقه در صنعت هسته‌ای خود مواجه می‌شود.

فردای آن روز، تعدادی از روزنامه ها با تیتر "فریاد های صالحی در دفاع از برجام" گزارش های جالبی نوشتند؛ به عنوان نمونه، روزنامه ای تیتر زد: فیلم هندی صالحی در مجلس!

از قسم های جلاله در دفاع از برجام تا پیوستن به منتقدین بی سواد!


از قسم های جلاله در دفاع از برجام تا پیوستن به منتقدین بی سواد!

برجام سند و تاج افتخار برای ملت خواهد بود

رئیس سازمان انرژی اتمی سال گذشته در مجلس شورای اسلامی و در حضور نمایندگان ملت به نکاتی اشاره کرد که اکنون و بعد از گذشت تقریبا یک سال از آن اظهارات، خلاف گفته های صالحی را شاهد هستیم. رئیس سازمان انرژی اتمی در همان جلسه ادای قسم جلاله در دفاع از برجام، گفت:  آمریکا می خواهد آّب سنگین ، غنی سازی ، فردو و ... نباشد اما به لطف خدا همه آنها سر جایش هست. وی اضافه کرد: این مذاکرات در نهایت عزتمندی و اقتدار انجام شد و شهادت می دهم که تاریخ بعدا ثابت خواهد کرد که در مذاکرات دست بالاتر را داشتیم. او تاکید نمود: اطمینان می دهم برجام سند و تاج افتخار برای ملت خواهد بود و یقین بدانیم با آن، منافع و حاکمیت ملی را حفظ خواهیم کرد!

پذیرش مسئولیت فنی برجام

صالحی در روز 14 فروردین‌ماه 95 در دیدار نوروزی با مسئولان و کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در بعد فنی برجام بنده مسئولیت کار را می‌پذیرم. اگر خطایی شده باشد مسئولیتش را می‌پذیرم و هیچکس دیگر مسئول نیست. چون با اطمینان خاطر می‌دانیم چه کرده‌ایم.

برجامی که قرار بود الگوی جهانی شود!

علی‌اکبر صالحی مدتی بعد، در کنگره سالیانه جراحان طی سخنانی به تشریح دستاوردهای پرداخت و گفت: باید برجام در جهان الگوسازی کرد و نشان داد می‌توان با شیوه دیگری مشکلات بین‌المللی را حل کرد. ظرفیت سازی ایجاد شده و پارادایم جدیدی بعد از برجام در این زمینه در جامعه بین‌المللی ایجاد شده است؛ یکی از دستاورهای دیگر برجام فرصت برای همگون‌سازی حوزه‌های مختلف است و برجام این توازن را در کشور ایجاد کرده است!

کسب نشان شجاعت از روحانی

اندکی نگذشت که حسن روحانی به پاس قدردانی از زحمات علی اکبر صالحی در جریان تصویب برجام به وی نشان درجه یک شجاعت اعطا کرد. صالحی پس از دریافت این نشان گفت: باید متذکر شد که عبور پیروزمندانه از این گذرگاه بیش از پیش به یمن الطاف الهی و به برکت خون پاک شهدای گران قدر انقلاب و شهدای والامقام صنعت هسته ای میسر شد! رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اکنون با قاطعیت و به روشنی می توان به این واقعیت اذعان کرد که ملت بزرگ ایران برسکوی یک جهش بزرگ به سمت تعالی و پیشرفت قرار گرفته است. وی افزود: خوشبختانه در جریان مذاکرات هسته ای زمینه ای فراهم شد تا ضمن رفع تحریم های ظالمانه و رفع موانع موجود در مسیر تعامل سازنده با جهان، دستاوردها و زیرساخت های صنعت هسته ای به تمامی حفظ شود!

از قسم های جلاله در دفاع از برجام تا پیوستن به منتقدین بی سواد!

ورق برگشت/ صالحی هم به خیل کثیر منتقدان بی سواد برجام پیوست

صالحی که خود عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بود، برای اولین بار، از لفظ «دبه در آوردن»‌ درباره بدعهدی آمریکایی‌ها استفاده کرد. او در اردیبهشت 94 در واکنش به کارشکنی‌های آمریکا گفت: از حالا طرف مقابل روی یکسری از مسائل دبه درآورده روی موضوعاتی که بر سر آنها تفاهم کرده ایم، دبه می کند.

این سخنان از سوی صالحی در حالی مطرح شد که قبل از آن و در اسفندماه 94 نیز اعلام کرده بود طرف آمریکایی در عمل به تعهدات خود تأخیر دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی در این رابطه به وبگاه "العربیه جدید" گفت: تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.

وزیر سابق امور خارجه 14 فروردین 95 اعلام کرد: هنوز شرایط رفع تحریم انجام نشده است، هنوز بانک‌های بزرگ پا پیش نگذاشته‌اند، دلیلش این است که در زمان تحریم مجازات‌های سنگینی شده‌اند و هنوز از ارتباط با ایران ترس دارند. الآن هم بخشی از اقداماتی که آن‌ها باید انجام می‌دادند بر اساس برداشت ما هنوز همه قدم‌ها را برنداشته‌اند.

این سخنان اما به مذاق رئیس‌جمهور خوش نیامد و روحانی در واکنشی عجیب گفت: آقای صالحی وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم الآن نیست، ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است!

توطئه جدیدی علیه ایران در راه است

اما تازه ترین دلواپسی رییس سازمان انرژی اتمی 19 تیر ماه 95، در تقابل با ادعای عجیب مرکل و بان‌کی‌مون صورت گرفت؛ صالحی این ادعاها را بیانگر توطئه‌ای جدید علیه ایران دانسته و گفت: احساس می‌کنم در حال زمینه‌چینی و پخت‌وپز علیه ما هستند و باید گوش به زنگ باشیم. وی در سخنانش به رئیس‌جمهور هم اینگونه کنایه زد:‌ حالا من این را می‌توانم بگویم و دوستی نمی‌تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید چراکه حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم.

شکاف میان سینه چاکان خسارت محض

آنچه از ظواهر امر پیداست اختلافاتی میان دولتمردان مدعی تدبیر و امید در خصوص عدم اجرایی شدن صحیح برجام شکل‌گرفته است. رئیس‌جمهور برجام را فتح‌الفتوح معرفی می خواند اما روند اجرای برجام باعث شده که برخی از اعضای کابینه دولت از جمله علی‌اکبر صالحی نسبت به آن انتقاد کنند. کشمکش‌هایی در دولت بنفش رخ داده است اما مقامات ارشد به شدت مراقبت می‌کنند تا به برجام لطمه‌ای وارد نشود. اگرچه اینک رسانه‌های خارجی از جمله "المانیتور" نیز به این موضوع اشراف دارند که برجام نه تنها گره‌ای از کار دولت نگشوده بلکه با وعده‌ها و انتظاراتی که دولت ایجاد کرده به باری بر روی دوش آن تبدیل شده است.

از قسم های جلاله در دفاع از برجام تا پیوستن به منتقدین بی سواد!

با این وجود، آنچه که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود، چرایی دگردیسی سینه چاکان قبلی برجام طی هفته های اخیر است که علی اکبر صالحی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای و رییس سازمان انرژی اتمی و از اعضای هیات 9 نفره نظارت بر برجام، از پرچمداران آن محسوب می شود.

اگرچه ترجیح منافع ملی بر مسایل زودگذر باندی و جناحی قابل تقدیر هست اما انتخاب رفتار زیگزاگی میان مسئولان شاخص کشورمان، امری ناپسند و غیرقابل قبول به حساب می آید. مسئولی که بدون پیش بینی دقیق و صحیح از سرانجام یک فرآیند، پای در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی بگذارد، در صلاحیت خود ایجاد تردید کرده است.

امثال صالحی، لاریجانی، ولایتی، شمخانی، محسن رضایی و... که روزی برای دفاع از برجام، در حال مسابقه بودند و روزی دیگر، در انتقاد از خسارت محض تلاش وافری از خود نشان می دهند، باید به این سوال مهم افکار عمومی ملت ایران پاسخ دهند که چرا توصیه های آشکار، صریح و شفاف امام خامنه ای مبنی بر عدم خوشبینی نسبت به مذاکره با شیطان بزرگ و ننایج حاصل از توافق ناشی از آن را نادیده گرفتند؟ اگر این جماعت حامی دولت روحانی که هر کدامشان مسئولیتی در کشور دارند، بی مهابا به میدان دفاع مطلق از برجام نمی آمدند، کسی نمی توانست به این راحتی کشور را دچار مشکلی کند که برای برون رفت از آن، باید نخبگان و افکار عمومی، به دنبال فکر عاجل و کم هزینه ای بیفتند.

آیا صالحی الان حاضر است کفاره ی قسم های غیرصحیح جلاله اش را در محضر ملت ایران بپردازد؟! آیا بخشی از این دگردیسی های برجامی، به ریزش شدید پایگاه اجتماعی دولت و افزایش احتمال یک دوره ای شدن ریاست جمهوری حسن روحانی مربوط نمی شود؟
ارسال نظرات