خبرهای داغ:
مدیر حوزه های علمیه گفت: برای رسیدن به جامعه ای که ۱۰۰ هزار مسجد پا به کار داشته باشد با ۳ وعده نماز و نیز مشاوره ؛ ۲۰۰ هزار روحانی فقط برای مسجد لازم داریم و اگر بگوییم ۲۰۰ هزار روحانی هم برای سایر مشاغل جامعه ، باید چیزی حدود ۴۰۰ هزار نفر روحانی داشته باشیم و این بدین معناست که حوزه ها می بایست همین الان ۲۰۰ هزار طلبه در حال آموزش داشته باشند.
کد خبر: ۸۷۱۸۳۹۰
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله اعرافی در دیدار اعضای هیئت امنای مجمع خیرین حوزه های علمیه با اشاره به عملکرد موفق جامعه المصطفی(ص) در بخش های آموزشی و تربیتی اظهار داشت: فعالیت در المصطفی(ص) با عنایت و حمایت مقام معظم رهبری طی قریب به 10 سال، راه 40 ساله ای پیموده، به طوری که کار به شکل رسمی و شفاف؛ اما خیلی آرام و خاموش انجام می گرفت.

وی افزود: اگر انقلاب اسلامی با همه این 200 هزار شهید، 50 هزار آزاده و 500 هزار جانباز، چیزی جز گشودن درب قم به سوی جهانیان نداشت، باز هم کافی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: مراکز جامعه المصطفی(ص) توسط 50 هزار فارغ التحصیل المصطفی(ص) از 130 کشور در دنیا راه اندازی و مدیریت می شوند.

امام جمعه قم افزود: در حال حاضر قریب به 40 هزار طلبه در 120 رشته مشغول به فراگیری علوم دینی و معارف اسلامی در قالب 20 شبکه آموزشی دانشگاهی، آموزش و پرورشی، قرآنی، رسانه، مجازی، هنر، ترجمه و تالیف، سیاسی، مدارس و حوزه ها در دنیا پخش می باشند؛ اما پایه و بنیان اصلی این فعالیت ها حوزه است و این افتخار بزرگی می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: علی رغم همه زحمت ها و تلاش هایی که در گذشته توسط بزرگان انجام شده، راه طولانی و هدف مقدسی را پیش رو داریم تا این پایگاه، قوی و پرفروغ تر شود.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: در جلسات متعدد با معاونین و مدیران تابع حوزه گفته ام که ما بودجه جدیدی نداریم و امکانات جدید هم نیاورده ایم؛ ولی باید با همین امکانات و ظرفیت موجود کارها را چندین برابر کرده و طرح های جدید را پیاده و عزم ها را جزم کنیم.

وی خطاب به مجمع خیرین حوزه های علمیه گفت: نیمی از این تلاش ها به شما بر می گردد؛ همکاران ما طرح آمایش حوزه های علمیه را آماده کرده اند و ما همین را در اختیار شما قرار می دهیم؛ ولی در یک تخمین با ده درصد جابجایی می توان به نتایجی رسید.

امام جمعه قم افزود: اگر بگوییم سرانه هر 200 نفر یک روحانی است و اگر معیار را فقط مسجد بگیریم، همین برنامه ساخت مساجدی که در دستور کار دارید، می تواند گوشه ای از کار را بگیرد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: برای رسیدن به جامعه ای که ۱۰۰ هزار مسجد پا به کار داشته باشد با 3 وعده نماز و نیز  مشاوره  ؛ ۲۰۰ هزار روحانی فقط برای مسجد لازم داریم و اگر بگوییم 200 هزار روحانی هم برای سایر مشاغل جامعه باید چیزی حدود 400 هزار نفر روحانی  داشته باشیم و این بدین معناست که حوزه ها می بایست همین الان 200 هزار طلبه در حال آموزش داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر ما در حوزه برادران یک آمار 200 هزار نفری داریم و یک آمار کمتر از این رقم و اگر بگوییم هر کسی 30 متر سرانه فضا و زمین نیاز دارد چیزی حدود 6 میلیون متر مربع فضا نیاز داریم و اگر مدرسه ای را هم 10 هزار نفر بگیریم چهار مدرسه در سبک و شأن حوزه با معماری متعارف نیازمندیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: امروز ما در قم نیازمند دو میلیون متر فضای آموزشی هستیم؛ در حالی که شاید فضای آموزشی موجود، یک دهم این عدد هم نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه افق ۱۰ ساله حوزه های علمیه رسیدن به این جایگاه و فضای آموزشی می باشد، اظهار داشت: واقعا آینده اسلام و تشیع به توسعه و قوت بیش از پیش حوزه علمیه قم است و باید فضای آموزشی حوزه را گسترش داد.

مدیر حوزه های علمیه خطاب به مجمع خیرین حوزه های علمیه تصریح کرد: باید نیمی از این تلاش ها و خدمات در شهر مقدس قم متمرکز باشد؛ چرا که اگر پایگاه حوزوی قوی در قم داشته باشیم، می توانیم از پایگاهی قوی، مولّد فکر با ایده های فراوان برخوردار باشیم.

امام جمعه قم ادامه داد: امروز اگر بخواهیم از فرهنگ جامعه اسلامی صیانت کنیم باید 100 هزار مسجد در کشور بسازیم؛ ولی متاسفانه در تهران کمتر از 2 هزار مسجد وجود دارد که کمتر از 700 مسجد آن فعال و متناسب با ترازها و شاخص های حوزه می باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها