سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان:
اشتغال فرایند چند بعدی است که فراگیری آموزش های مهارتی تنها یکی از ابعاد آن است.
کد خبر: ۸۷۱۷۶۲۲
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان:

اشتغال فرایند چند بعدی است

اشتغال فرایند چند بعدی است که فراگیری آموزش های مهارتی تنها یکی از ابعاد آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته مهارت با اصحاب رسانه، گفت: اشتغال فرایند چند بعدی است که آموزش های مهارتی تنها یکی از ابعاد آن است و گذراندن دوره های مهارتی الزاما به معنای ایجاد اشتغال نیست.

محمدرضا انصاری افزود: امروزه انتظار و نگرشی در جامعه وجود دارد که هر فردی با گذراندن دوره آموزشی مهارتی حتما باید بتواند شغل داشته باشد که این یک موضوع کاملا غلط است و ارائه آموزش‌های مهارتی تنها بخشی از توانایی ها برای ایجاد کسب و کار و داشتن شغل است و فنی‌و‌حرفه ای تنها در تربیت نیروی ماهر و نیمه ماهر وظیفه دارد.

وی اظهار داشت: اشتغال فرآیندی چند بعدی است و برخی تنها تکیه بر آموزش دارند و ابعاد دیگر را کمتر مورد توجه قرار داده اند و نیاز به ارائه آموزش‌های میان رشته ای همچون بازاریابی و فروش احساس می‌شود و علاوه بر این باید دستگاه‌های حمایتی نیز وارد عمل شوند.

انصاری خاطرنشان کرد: وظیفه فنی و حرفه ای منطبق کردن آموزش‌ها با نیازهای بازار کار است و با توجه به محوریت توسعه استان در زمینه برق، الکترونیک و IT نیازمند این هستیم تا صنعتی ایجاد شود که بتواند با تمام شدن ذخایر معدنی استان جوابگوی بیکاری افراد در این بخش باشد که در همین راستا نیز فنی و حرفه ای استان تمرکز خود را بر ارائه آموزش در این بخش‌ها معطوف کرده است.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان ابراز کرد: با توجه به اینکه امکان ایجاد اشتغال در بخش صنعت به دلیل هزینه بر بودن آن دشوار است و میزان اشتغال در بخش خدمات نیز در استان حدود 12 درصد پایین تر از میانگین کشوری است، لذا رویکرد استان توسعه اشتغال زایی در بخش خدمات بوده و رویکرد فنی و حرفه ای بر ارائه آموزشها در خدمات معطوف شده است.

انصاری به روز شدن آموزش‌ها را نیازمند جذب اعتبارات دانست و افزود: برای وارد شدن به حوزه فناوری‌های نوین و راهبردی تجهیز کارگاه‌ها لازم است که در سال گذشته با راه اندازی مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته در استان 180 هزار نفر-ساعت آموزش در حوزه فناوری‌های نوین و بویژه الکترونیک و آی تی به مهارت جویان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه 14 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در سطح استان داریم، ابراز کرد: به ازای هر 500 هزار نفر جعیت، ایجاد یک مرکز آموزشی پیش بینی شده است که تعداد مراکز فنی وحرفه ای استان بیش از استاندارد تعیین شده است و در این باره کمبود فضای فیزیکی نداریم.

انصاری با اشاره به ضرورت اجرایی شدن طرح 18 ماهه آموزشی ایران- آلمان در زنجان،عنوان کرد: در سال 80 و 81 کار مطالعاتی خوبی در زنجان با هزینه یک میلیارد و 500 میلیون ریال در رابطه با اجرای این طرح انجام شد و عملیاتی شدن این روش آموزشی که برگرفته از شیوه آموزش مهارتی در کشور آلمان است می‌تواند نقطه زرین آموزش‌های مهارتی باشد و کارآموز با شرکت در این دوره‌ها تمامی مهارت‌ها مورد نیاز شغل تا تعمیر تجهیزات را فرا می گیرند.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان با انتقاد از عدم توجه به داشتن مدرک فنی و حرفه ای در جذب و استخدام‌های دولتی افزود: متاسفانه در استخدام‌های دولتی دقت لازم به این موضوع که فرد تا چه اندازه ای مهارت‌های مورد نیاز برای انجام شغل را فراگرفته است، نشده است و حتی دستگاه‌ها نیز کمتر به ارائه آموزش و ارتقای شغلی شاغلین خود از طریق سازمان فنی وحرفه ای پرداخته‌اند در همین راستا فرهنگ سازی در ارتباط با آموزش شاغلین بسیار مهم است و فنی و حرفه ای متولی این آموزش‌ها است که با ارائه این آموزش‌ها می‌توانیم بهره‌وری یک سازمان را نیز بالا ببریم.

انصاری با بیان اینکه افزایش ظرفیت در دو حالت امکان‌پذیر است، گفت: افزایش فیزیکی یا توسعه از طریق مشارکت بخش خصوصی موضوع افزایش ظرفیت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را میسر می‌کند.

ارسال نظرات