معاون عمرانی استاندار زنجان:

تامین آب شرب شهرهای شهرستان زنجان از آب پشت سد مشمپا

مهمترین کاربری آب پشت سد مشمپا را تامین آب شرب شهرهای شهرستان زنجان و تامین آب کشاورزی پایاب آن در این منطقه می باشد.
کد خبر: ۸۷۱۷۵۳۴
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون عمرانی استاندار زنجان در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: مسئولیت احداث سد تالوار بر عهده آب منطقه ای زنجان بود و اعتبار مورد نیاز آن نیز به حساب این استان واریز می شد، اما در هنگام بهره برداری کمترین سهم آب آن به زنجان تعلق گرفت.

جواد رحمتی افزود: سد مشمپا از جمله سدهایی است که طرح آن در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آماده شده و امروز با اندک اصلاحاتی در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: مهمترین کاربری آب پشت سد مشمپا را تامین آب شرب شهرهای شهرستان زنجان و تامین آب کشاورزی پایاب آن در این منطقه می باشد.

رحمتی در ادامه تصریح کرد: به تازگی موضوع تخصیص آب آن به 40 هزار هکتار از اراضی سایر استان ها مطرح شده است.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: توجیهی که برای اصلاحات سد مشمپا مطرح شده است، فارغ ازمباحث کارشناسی است و باید به سرعت این اصلاحات به هدفگذاری وطراحی اولیه بازگردد.

وی تاکید کرد: عملیات اجرایی سد باید با همان طراحی سابق ادامه پیدا کند و موضوع اصلاح کنار گذاشته شود.

رحمتی تصریح کرد: مطالبه مسئولان و مردم زنجان این است که اصلاحات پیش بینی شده برای کاربری و طراحی سد مشمپا کنار گذاشته شود.

گفتنی است، سد مشمپا در 60 کیلومتری جنوب میانه و چهار کیلومتری روستای مشمپا قرار دارد و از نوع خاکی، ارتفاع سد 101 متر، حجم کل بدنه سد 6 میلیون مترمکعب، تونل آببر نیروگاه به طول 330 متر، حجم مخزن 700 میلیون متر مکعب که برای احداث آن اهداف تامین آب مورد نیاز 42 هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت رجئین و پاوه رود، تامین 50 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنایع استان زنجان، تامین 25 میلیون مترمکعب آب شرب شهر زنجان، تولید 120 مگاوات برق تعریف شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار