به دنبال انتشار خبرهایی مبهم درباره ورود بوئینگ و ایرباس به ناوگان هوایی ایران، خبرهایی در رابطه با مذاکرات ایران و شرکت میتسوبیشی ژاپن شنیده می شود.
کد خبر: ۸۷۱۷۲۵۷
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به دنبال انتشار خبرهایی مبهم درباره ورود بوئینگ و ایرباس به ناوگان هوایی ایران، خبرهایی در رابطه با مذاکرات ایران و شرکت میتسوبیشی ژاپن شنیده می شود.

در شرایطی که خرید هواپیما از بوئینگ به دلیل کارشکنی‌های کنگره آمریکا با دست‌انداز مواجه شده و ابهاماتی که در رابطه با آمدن ایرباس به ایران وجود دارد، به نظر می‌رسد صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور تغییر مسیر داده و دست به دامان سامورایی‌ها شده‌اند. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که مقامات شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی ژاپن در حال مذاکره با ایرلاین‌های ایرانی برای فروش 80 فرورد هواپیمای 70 نفره منطقه‌ای به این کشور هستند.

این در شرایطی بود که واحد صنایع سنگین میتسوبیشی بررسی بازار ایران را از سپتامبر سال گذشته، یعنی 4 ماه قبل از لغو تحریم‌های آمریکا آغاز کرده بود؛ تا جایی که در حال حاضر این شرکت ژاپنی با شرکت‌های ایران‌ایر و آسمان ایرلاین و همچنین مقامات هوایپمایی کشوری ایران در ارتباط است.

در حال حاضر سازمان هواپیمایی ایران در تلاش است ناوگان فرسوده خود را با افزودن بین 400 تا 500 هواپیما در 10 سال آتی مدرن کند و مقامات ایران قصد دارند فرودگاه‌های تهران را توسعه دهند و این شهر را به قطب هوایی خاورمیانه تبدیل کنند.

بر این اساس، ایران‌ایر در حال بررسی خرید 80 فروند هواپیمای 70 نفره منطقه‌ای از شرکت میتسو بیشی است تا از آنها در مسیرهای داخلی استفاده کند و مدیران دو طرف در این خصوص در جریان کنفرانس اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی در دوبلین با یکدیگر رایزنی کردند.

البته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در جریان خبرسازی‌ها در رابطه با مذاکرات ایران و شرکت میتسوبیشی برای خرید هواپیما، اعلام کرد: «این صحبت‌ها فقط در حد مذاکره است و هیچ موضوعی قطعی نیست، بنابراین نمی‌توان به عنوان یک موضوع جدی به آن نگاه کرد.»

مقصود اسعدی‌سامانی با ذکر این نکته که شرکت میسوبیشی برای نخستین‌بار اقدام به تولید هواپیما کرده و هنوز محصولی را تولید نکرده است، متذکر شد: «مذاکرات با این شرکت هم مانند دیگر شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله بمباردیر و امبرائر در حد صحبت و گمانه‌زنی است.»

اما در مقابل، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از خرید 25 فروند هواپیما به قیمت 500 میلیون دلار خبر داد. اصغر فخریه‌کاشان با اشاره به جزییات مذاکرات خرید هواپیما از میتسوبیشی ژاپن گفت: «طبق مذاکرات اولیه قرار است 25 فروند هواپیمای کوتاه‌برد به ارزش 500 میلیون دلار خریداری کنیم که اکثر این هواپیماها برای ایرلاین آسمان است.»

وی عنوان کرد: «برای خرید هواپیماهای کوتاه‌برد از میتسوبیشی ژاپن ابراز تمایل کرده‌ایم و علاقه‌مند هستیم بخشی از ناوگان هوایی کوچک و با برد کوتاه را از ژاپن تامین کنیم.»

فخریه‌کاشان با ذکر این نکته که این هواپیماها مانند هواپیماهایATR هستند، گفت: «در مراحل اولیه مذاکرات هستیم و دو طرف هنوز هیچ تعهدی به یکدیگر نداده‌اند؛ البته ژاپنی ها هم برای فروش هواپیماهای MRJ به ایرلاین‌های ایران ابزار تمایل کرده‌اند.

ارسال نظرات