سيد بهنام ذبيحي يكي از پرورش دهنگان موفق قرقاول در كشور است. او كه دانش آموخته رشته حسابداري است، در منزل خود مشغول پرورش 150 قطعه قرقاول است و هر سال در فصل بهار فقط از محل فروش تخم قرقاول هايش، 20 ميليون تومان سود خالص كسب مي كند.
کد خبر: ۸۷۱۷۰۲۱
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، قرقاول يكي از زيباترين گونه هاي پرندگان است كه در نقاط مختلف ايران به صورت وحشي يافت مي شود. با وجود علاقه زياد مردم به مصرف گوشت قرقاول و نيز نگهداري اين پرنده به صورت زينتي، توليد و پرورش آن در سطح بسيار محدودي در كشور انجام مي شود.

طي چند دهه اخير گرايش هاي زيادي به مصرف گوشت قرقاول در جوامع غربي مشاهده شده است كه علت آن مشخص شدن خواص فوق العاده گوشت و تخم قرقاول است. پرورش قرقاول با توجه به وجود تقاضاي بسيار زياد براي آن در كشور، ناچيز بودن هزينه هاي توليد و نگهداري و نيز امكان پرورش قرقاول به صورت خانگي، در حال حاضر سودآورترين عرصه توليد طيور محسوب مي شود.

سيد بهنام ذبيحي يكي از پرورش دهنگان موفق قرقاول در كشور است. او كه دانش آموخته رشته حسابداري است، در منزل خود مشغول پرورش 150 قطعه قرقاول است و هر سال در فصل بهار فقط از محل فروش تخم قرقاول هايش، 20 ميليون تومان سود خالص كسب مي كند. آقاي ذبيحي در گفت و گو با خبرنگار ما به بيان جزئيات مهمي درباره پرورش قرقاول پرداخته و تجربه موفقش را در اين عرصه به اشتراك گذاشته است.

سيد بهنام ذبيحي درباره علت ورودش به عرصه پرورش قرقاول، مي گويد: «در مازندران قرقاول وحشي به وفور وجود دارد. فقط به فاصله يك كيلومتر از منزل ما در جويبار مي توان قرقاول وحشي يافت. در نتيجه آشنايي من با اين پرنده طبيعي بود. با تحقيقاتي كه انجام دادم، متوجه شدم تقاضا براي خريد گوشت و تخم قرقاول در كشور بسيار زياد و ميزان توليد آن بسيار اندك است. در عين حال متوجه شدم هزينه و زحمت پرورش قرقاول در قياس با ساير طيور به طرز شگفت آوري ناچيز است. در نهايت به اين جمع بندي رسيدم كه پرورش در عين زودبازده بودن از آينده بسيار خوبي در كشور برخوردار است.»

او مي افزايد: «كار پرورش را با خريد 7 عدد قرقاول مولد و نگهداري از آن ها در منزل شروع كردم. عمدا كار را با تعداد كم شروع كردم تا به مرور تجربه پيدا كنيم و وضعيت بازار و هزينه هاي توليد نيز بهتر براي مشخص شود. در منطقه ما وسعت خانه ها بين 1000 تا 2000 متر است. در حال حاضر 150 عدد قرقاول دارم و 500 متر از فضاي خانه را به آن ها اختصاص داده ام.»

آقاي ذبيحي خاطرنشان مي كند: «تفاوت قرقاول با ديگر پرندگان اين است كه از اواخر زمستان تا اواسط تابستان تخم گذاري مي كند و قيمت هر عدد تخم قرقاول بسته به شرايط بين 5 تا 35 هزار تومان به فروش مي رسد. تخم قرقاول در حال حاضر گرانترين تخم در ميان پرندگان است و علت آن هم تقاضاي زياد و توليد كم است. من فقط از فروش تخم قرقاول در سه ماه اول سال 20 ميليون تومان سود خالص دريافت كردم.»

او درباره هزينه هاي توليد قرقاول مي گويد: «هزينه پرورش قرقاول به قدري اندك است كه تقريبا مي توان آن را صفر در نظر گرفت. هزينه غذاي 150 قرقاول مولد در سال رقمي كمتر از 2 ميليون تومان است. غذاي قرقاول همان غذاي مرغ است با اين تفاوت كه قرقاول بي نياز از واكسن است و فقط خوب است براي تامين نيازهايش مولتي ويتامين دريافت كند. نگهداري از قرقاول هم بسيار آسان است.»

اين فعال اقتصادي تصريح مي كند: «مهمترين مزيت قرقاول اين است كه خودش غذايش را مديريت مي كند. به عنوان مثال اگر به اندازه يك ماه براي قرقاول ها غذا بگذاريد، آن ها بيش از نياز مصرف روزانه شان غذا نمي خورند و بقيه را ذخيره مي كنند. همين مساله باعث مي شود كه آن ها از حضور دائمي و مراقبت بي نياز باشند. من حداكثر هفته اي يك بار وارد محيط زندگي آن ها مي شود و برايشان غذا و آب مي گذارم. اين مزيت قرقاول باعث مي شود كه پرورش دهندگان بتوانند در كنار پرورش قرقاول مشاغل ديگري را نيز تجربه كنند.»

آقاي ذبيحي محوطه پرورش قرقاول را با استفاده از وام اقتصاد مقاومتي بسيج سازندگي، بنا كرده است. او در اين باره مي گويد: «قرقاول در برابر سرما و گرما كاملا مقاوم است و به همين دليل نيازمند سالن براي نگهداري و وسايل سرمايشي و گرمايشي نيست و همين مساله يكي از عواملي است كه هزينه توليد را به شدت كاهش مي دهد. قرقاول را مي توان به راحتي و بدون هيچ مشكلي در محوطه اي كه به وسيله تور محصور شده نگهداري كرد. فقط بايد توجه داشت كه قرقاول يك پرنده پروازي است و حتما محوطه بايد بوسيله تور مسقف شود. قرقاول ها سر و صدا هم ندارند و به راحتي در منزل نگهداري مي شوند.»

او در پاسخ به اين سوال كه با پايان فصل 3 ماهه تخم گذاري و دريافت سود 20 ميليون توماني حاصل از فروش تخم قرقاول در ساير ايام سال چگونه از قرقاول ها درآمدزايي مي كند، خاطرنشان مي كند: «با پايان فصل تخم گذاري مشغول به پرورش جوجه هاي يك روزه مي شويم و هر جفت قرقاول مولد را 150 هزار تومان به فروش مي رسانيم كه سود بسيار بالايي دارد. كار فروش اخم قرقاول و قرقاول هاي مولد را كاملا به صورت اينترنتي انجام مي دهيم، از طريق وب سايت سفارش مي گيريم و به سراسر كشور مي فرستيم.»

اين فعال اقتصادي، مي افزايد: «در حال حاضر تقاضا براي مصرف تخم و گوشت بلدرچين رو به سرعت رو به افزايش است. گوشت قرقاول در عين لذيذ بون كمترين ميزان چربي و بالاترين خواص را داراست و به همين دليل توسط پزشكان به بيماران توصيه مي شود. گوشت قرقاول بهترين جايگزين براي گوشت مرغ است و روز به روز جايش را در سفره مردم باز مي كند. با برنامه ريزي صورت گرفته و با توجه به تجربه اي كه در اختيار داريم به زودي تعداد قرقاول هايمان را به 500 عدد مي رسانيم و پيش بيني مي كنيم فقط از محل فروش تخم هاي اين 500 بلدرچين در سه ماهه اول سال 100 ميليون تومان درآمد داشته باشيم.»
منبع : بسیج سازندگی
ارسال نظرات