مخالفت تشکل‌های کارگری با ادغام بخش درمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت
رئیس کانون‌ انجمن‌های صنفی استان مرکزی گفت: روسای اسبق بازنشسته تامین اجتماعی با لابی‌گری برای خود منبع درآمد ایجاد کرده‌اند وگرنه در شرایط نبود منابع مالی پرداخت هزینه بازرسی‌ها به دفاتر کارگزاری‌ها چه معنایی دارد؟
کد خبر: ۸۷۱۶۸۳۵
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، علی غیاثی عصر امروز در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری استان مرکزی با اصحاب رسانه که در کانون بازنشستگان استان برگزار شد با اشاره به برگزاری اولین جلسه این تشکل گفت: در استان مرکزی برای اولین بار دبیرخانه تشکل‌های کارگری شکل گرفت و امیدواریم این پایلوتی برای سایر استان‌ها در سطح کشور شود تا بتوانند به این اتحاد دست پیدا کنند.

وی افزود: کانون انجمن‌‌های صنفی متشکل از 26 انجمن مرتبط با مشاغل است.

رئیس کانون‌ انجمن‌های صنفی استان مرکزی تصریح کرد: درباره صنف خبازان متاسفانه در استان شاهدیم که هرگز درباره دستمزد از آنان نظرخواهی نمی‌شود و فرمانداری خود دستمزدی را بدون اینکه نظر خبازان را داشته باشد اعمال می‌کند ایمدواریم در این زمینه تجدید نظری شود.

عضو هیئت مدیره کارگران ساختمانی کشور گفت: در بحث بیمه خبازان با توجه به یارانه‌ای که به این صنف تخصیص داده شده شاهدیم که کارگران نانوا کار می‌کنند ولی کارفرما این بیمه را برای دیگران واریز می‌کنند این درد بزرگی است و امیدواریم که تامین اجتماعی نیز با بازرسی‌های لازم مانع از ادامه این روند شود.

غیاثی در ادامه گفت: ساماندهی کارگران ساختمانی از سال 92 در اراک با پیگیری‌های صورت گرفته محقق شد و اولین مکان در اراک بود که در این زمینه نیز از شورای شهر گله‌مند هستیم که ساخت این مکان دو سال زمان برد.

وی افزود: دفتر فنی استانداری مرکزی بایستی پیگیر این مسئله باشد که اولین مکان تحویل داده شود و سه مکان در نظر گرفته شده به سرعت تامین بودجه و ساخته شود در این مراکز کارگران ساماندهی و شهروندان می‌توانند با تماس تلفنی خدمات لازم را از این مرکز دریافت کنند و نیازی نباشد که به دنبال کارگر بر سر چهار راه‌ها باشند.

رئیس کانون‌ انجمن‌های صنفی استان مرکزی تصریح کرد: در مراکز ساماندهی حتی بهداشت کارگران در نظر گرفته شده است، مهم‌تر از آن مبحث بیمه کارگران است که متاسفانه در قانون رفع موانع کارگری که مصوبه سال 89 مجلس است و اصلاحیه‌ای در سال 91 بر آن وارد شد بنا نبود سازمان تامین اجتماعی بحث سهیمه را مطرح کند.

غیاثی با اشاره به لزوم پیگیری بیمه کارگران ساختمانی گفت: براساس این قانون می‌بایست از 12 درصد سهم پرداختی از سوی کارفرمایان در امر ساخت و ساز، کارگران ساختمانی به واسطه این پرداخت‌ها بیمه شوند ولی متاسفانه چندی نگذشت که سازمان تامین اجتماعی نبود منابع را بهانه کرد و شروع به سهمیه‌بندی در این بخش کرد.

وی با اشاره به واگذاری بازرسی‌ها به دفاتر کارگزاری‌ها گفت: زمانی که در کشور انجمن‌ها به سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کنند که حاضر هستند بحث بازرسی‌ها را انجام دهند متاسفانه شاهد انجام بازرسی‌ها از سوی دفاتر کارگزاری‌ها هستیم چراکه کارگزاری‌ها روسای اسبق بازنشسته تامین اجتماعی هستند و با لابی‌گری منبع درآمد برای خود ایجاد کرده‌اند.

رئیس کانون‌ انجمن‌های صنفی استان مرکزی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی از یک سو مدعی است که منابع مالی لازم را برای پرداخت‌ها ندارد و اگر ندارند دادن هزینه بازرسی‌ها به دفاتر کارگزاری‌ها چه معنایی دارد؟ انجمن‌ها حاضرند این کار را به شکل رایگان انجام دهند و با دلیل و مدرک برای هر اقدامی پاسخگو هستیم.

غیاثی تاکید کرد: تمامی تشکلات کارگری خواستار پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت هستند و باید نمایندگان مردم در مجلس بر این موضوع پافشاری کنند تا دست کم 30 درصد این مطالبات پرداخت شود، مطالبات حق‌الناس است باید حق کارگر پرداخت شود، حق کارگران را به جیب کارگران برگردانند تا تامین اجتماعی بتواند خدمات را به کارگران ارائه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه ادغام تامین اجتماعی با وزارت بهداشت به جد مخالف هستیم از نمایندگان هم می‌خواهیم که مخالفت کنند، بحث درمانی و هزینه درمان کراگران برای خود کارگران است بیت‌المال که نیست متعلق به جامعه بازنشستگی و کارگری کشور است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات