63 درصد بازنشستگان اراک کمتر از یک‌میلیون تومان دریافتی دارند
رئیس کانون بازنشستگان اراک با اشاره به میزان مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت گفت: اگر دولت تنها 10 درصد بدهی‌های خود را به این سازمان بپردازد می‌توان یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان را عملی کرد ما زا دولت کمک نمی‌خواهیم تنها حق خود را مطالبه می‌کنیم.
کد خبر: ۸۷۱۶۸۳۱
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، مجتبی بیغشی، عصر امروز در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری استان مرکزی با اصحاب رسانه در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان مرکزی با اشاره به آمار بازنشستگان استان مرکزی گفت: در سطح کشور دو میلیون و 900 هزار بازنشسته و مستمری بگیر وجود دارد که از این تعداد 63 هزار نفر را بازنشستگان استان مرکزی شامل می‌شوند.

وی افزود: از مجموع بازنشستگان استان 42 هزار نفر بازنشسته در سطح شهرستان اراک هستند که 63 درصد این جمعیت حقوق و مزایای کمتر یک‌میلیون تومان دریافت می‌کنند و این در حالیست که در این بین جمعی از بازنشستگان بعد از یک عمر زحمت و تلاش بین 270 تا 300 هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند که زندگی با این مبلغ و در شرایط کنونی جای سوال دارد.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران شهرستان اراک تصریح کرد: چند سال کانون‌های بازنشستگی به دنبال یکسان سازی حقوق بازنشستگان است ولی متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به دلیل کمبود نقدینگی قادر به اجرای این طرح یکسان‌سازی نیست چراکه مطالبات این سازمان از سوی دولت پرداخت نشده است.

بیغشی با اشاره به میزان مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت گفت: دولت 115 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است که اگر از این میزان بدهی تنها 10 درصد پرداخت شود می‌توان یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان را عملی کرد و می‌توان حقوق 300 هزار تومانی را به حداقل حقوق پایه اداره کار برسانیم.

بسیاری از بازنشستگان هزار درصد زیر خط فقر قرار دارند

وی افزود: از دولت به عنوان بازنشستگان هیچ مطالباتی را طلب نمی‌کنیم ما مطالبات خود را می‌خواهیم نه کمک دولت را، مشکلات عدیده‌ای دامن‌گیر بازنشستگان است چراکه از نظر حقوق و مزایا باید گفت هزار درصد زیر خط فقر هستند از نظر امکاناتی که سازمان تامین اجتماعی در اختیار جامعه بازنشستگی قرار می‌دهد صفر است.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران شهرستان اراک تصریح کرد: کانون تنها اسم تامین اجتماعی را یدک می‌کشد وگرنه هیچ گونه امکاناتی را از سازمان دریافت نمی‌کند، کانون‌ها خود بایستی درآمدزا باشند و این کار را از طریق ارائه خدماتی که به شرکت‌ها می‌دهند، انجام می‌دهند.

بیغشی ادامه داد: کانون بازنشستگان از بزرگترین NGOها در سطح استان مرکزی است که متشکل کمیته‌های درمان، قراردادها، وام، فرهنگی و ورزشی، سیاحتی و زیارتی و ایاب و ذهاب است که هر کدام در راستای وظایف خود به بازنشستگان خدمات را ارائه می‌دهند.

وی با گله‌مندی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: به جای اینکه در جلسات و نشست‌های خود از تشکل‌های قانونی کارگری در استان بهره گیرند از حضور و ظرفیت گروه‌هایی استفاده می‌کنند که جزو نماینده یا تشکلات کارگری نیستند.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران شهرستان اراک در بخش دیگری از سخنان خود حمایت درمانی سازمان تامین اجتماعی از بازنشستگان و بیمه شدگان این سازمان را بسیار ضعیف عنوان کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی بر اساس قانون الزام باید برای درمان بیماری‌های افراد تحت حمایت خود از هیچگونه فعالیتی فروگذار نکرده و حتی آنان را برای درمان به خارج از کشور نیز اعزام کند.

مشکلات بیمه تکمیلی مهمترین دغدغه و چالش بازنشستگان استان مرکزی

بیغشی در ادامه گفت: نباید دیگر نیازی باشد که بازنشستگان بیمه تکمیل درمان داشته باشند آن هم در حالی که بسیاری از بازنشستگان تنها 300 هزار تومان دریافتی دارند و ناچار است 25 هزار توامان بابت 2.5 درصد دفترچه و به ازاء هر نفر نیز 30 هزار تومان بایت بیمه مکمل پرداخت کند.

وی افزود: این در حالیست که نه بیمه تامین اجتماعی و نه بیمه تکمیل درمان در بسیاری از موارد بخش اعظم هزینه‌های درمان بازنشستگان را جبران نمی‌کند، اگر نظارت بر اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی صورت می‌گرفت قانون الزام که 21 آبان سال 65 مصوب شده تاکنون اجرایی می‌شد و کارگران و بازنشستگان از مزایای آن بهره‌مند شده بودند.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران شهرستان اراک تصریح کرد: در صورتی که سازمان تامین اجتماعی به وظیفه خود بر اساس قانون الزام عمل کند، بازنشستگان نیازی به استفاده از خدمات بیمه های تکمیلی ندارند و باید این سازمان کلیه هزینه های درمانی آنان را پرداخت کند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات