خبرهای داغ:
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع):

فضای مجازی میدان افکار و میدان کارزار و جنگ حقیقی است

متین‌فر با تاکید به سخنان رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان راهبرد اصلی در حوزه استفاده از فضای سایبری اشاره کرد و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب این فضا میدان افکار و میدان کارزار و جنگ حقیقی است و به اندازه حفظ نظام و ارزش ها دارای اهمیت است لذا می توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده نمود.
کد خبر: ۸۷۱۶۵۲۴
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، دکتر احمدرضا متین‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی در دومین روز از هشتمین دوره طرح ولایت استانی با توجه به اینکه ۳۰۰نفر مبتنی بر فضای مجازی در سال ۹۴ طلاق گرفته‌اند، اظهار داشت: یکی از معضلات فضای مجازی عدم آموزش است که باید در این راستا نهضت سواد آموزی فضای مناسب را ایجاد کنیم.

متین‌فر با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در کشورهایی که از پیش در این فضا حضور داشته‌اند، عنوان کرد: این کشورها نیز با چنین مشکلاتی دست به گریبان بودند اما با استفاده از بسته‌های آموزشی در دوره ابتدایی آن را مدیریت کردند.

وی افزود: نبود فضای آموزشی سواد رسانه‌ای در کشور ما را مجاب به ایجاد کارگروه‌هایی با جمعی از روانشناسان، جامعه‌شناسان و مهندسین تکنیکی فضای سایبری برای راه اندازی کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تاثیرگذاری شبکه اجتماعی بر هر فرد را بدین شکل تشریح کرد و گفت: فرآیند پدیده تاثیر در مغز با ورود اطلاعات و پردازش آنها ذهنیت را شکل میدهد و شکل‌گیری ذهنیت منجر به ایجاد رفتار در فرد می گردد.

متین‌فر با تاکید به سخنان رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان راهبرد اصلی در حوزه استفاده از فضای سایبری اشاره و خاطرنشان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب این فضا میدان افکار و میدان کارزار و جنگ حقیقی است و به اندازه حفظ نظام و ارزش ها دارای اهمیت است لذا می توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده نمود.

وی  اضافه کرد: شبکه های اجتماعی به جهت تاثیر پذیری و تاثیر گزاری گسترده بر افراد اهمیت ویژه ای دارد که عدم کنترل و مدیریت در این زمینه منجر به آسیب‌های اجتماعی بسیاری در زمینه اخلاق و رفتار و ارزش های انسانی می گردد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید، یادآور شد: فرصت‌ها باید با رویکرد محدود سازی و واکسینه شدن در برابر آسیب‌های فضای مجازی و مشروط به مسائل دینی در راستای توانمند سازی بهره‌مند شوند.


متین‌فر با توجه به اینکه فضای مجازی قدرت تحمیل رفتار دارد، ابراز کرد: تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای مهم بوده چه بسا رسانه‌ها با پیش فرض پر کردن خلاء افراد و جریان تعاملات تشکیل شده است.


وی با اشاره به پیامدهای این فضا عنوان کرد: اتلاف زمان، دوری از خانواده، آسیب شبکه‌های اجتماعی و فرهنگی، فکری، عاطفی و جسمی از آسیب‌های تحمیل شده به جامعه خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) به تعریف فضای مجازی و ارتباط گسترده فرد با امکانات و اطلاعات پرداخت و اذعان کرد: فضای مجازی از اتصال رایانه با سامانه‌هایی که منجر به تعامل بین انسان و ماشین آلات و منابع اطلاعاتی که از مجموعه ویژگی‌هایی اعم از فراتر از مرزی، جذابیت تنوع بر حسب سلیقه و آزادی اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است.

متین‌فر بیان کرد: به دلیل حجم گستردگی داده ها در فضای سایبری افراد باید قبل از ورود به عرضه مجازی تستی در خصوص ذهن، تعامل در فضای مجازی و تعامل حقیقی از خود بگیرند زیرا تعامل نقطه آغازین یک ارتباط است و تعامل مجازی صد درصد دهن سالم فرد را ارزیابی و نمایش نمیدهد.

وی در ادامه گفت: در جامعه شاهد هستیم که بسیاری از افراد ساعات زیادی از وقت خود را  در طول شبانه در شبکه های اجتماعی می گذرانند که این امر حاکی از اعتیادی مجازی فرد است که تهدید ها و آسیب های جدی فردی و اجتماعی را به همراه داد که به منزله ترک اعتیاد شبکه های مجازی و فضای سایبری داروخانه دیجیتالی برای تجویز داروهای مولتی مدیا، موزیک ها، فایل ها و عکس های مورد نیاز در خصوص هر فرد تا پایان سال بهره برداری خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) منظور از استفاده مشروط و محدود را چنین دانست: باید ۳ عنصر اصلی را در رویکرد مشروط لحاظ داشت که عبارتند از توقف در مقابل آنچه دین به دور شدن از آن دستور می دهد، اولویت بندی و مورد آخر تکلیف محوری. همچنین به زمان، مکان و موقعیت شناسی در استفاده از این فضا و مدیریت صحیح آن باید توجه نمود.

این پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه در حال حاضر دشمن از جنگ سخت و نیمه سخت به سمت جنگ نرم رفته، افزود: بعد از واقعه 11 سبتامبر دشمن با ایجاد جنگ نرم به شیوه رسوخ به قلب و ذهن افراد مخصوصا در کشورهای اسلامی از جمله ایران شروع به تخریب شخصیتی افراد کردند که اثرات این آسیب های به مراتب بیشتر از اثرات جنگ با سلاح های سرد است.

وی ادامه داد: در این جنگ قلب و ذهن افراد به عنوان خاکریز و صحنه نبرد انتخاب شده چرا که عقلانیت و احساس که همان مغز و قلب افراد است سرنوشت سازترین و در عین حال آسیب پذیرترین عنصر یک جامعه می باشد که دشمن با پی بردن به این موضوع تمام هزینه و همت و وقت خود را صرف این جنگ نموده تا با تاثیر گذاری بر قلب و ذهن افراد و در نتیجه تسخیر آن مدیریت ادراک را به دست خود بگیرد.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: نبود فضای آموزشی و دانش در زمینه سواد رسانه ای در خصوص اینکه فرد باید خوراک فکری، رژیم مصرف رسانه، فیتنس ذهن و روح لازم را در مواجه و ورود به بستر فضای مجازی داشته باشد زمینه را برای اغاز جنگ نرم فراهم آورد.

متین فرد در پایان توصیه های کاربردی در زمینه فضای مجازی را بدین‌گونه بیان کرد: 1- آموزش برای کسب مهارت کافی در استفاده از فضای مجازی 2- نظارت و مدیریت بر عرصه های مختلف ان 3- اطلاع رسانی صحیح و هشدار دهنده 4- بومی سازی 5- تقویت اخلاق فردی و اجتماعی است.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار