عضو کمیته مطبوعات جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور گفت: بیشترین آثار منتشر شده به مقوله آیات و روایات و سیر تاریخی حجاب پرداختند و مسئله ارتباط حجاب و عفاف در مطبوعات مهجور مانده است.
کد خبر: ۸۷۱۶۳۴۷
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، مهری فروغی در مورد عملکرد کمیته مطبوعات جبهه فرهنگی حجاب و عفاف اظهار داشت: کمیته کارگروه مطبوعات یکی از 12 کمیته پروژه رصد نمای «حجاب و عفاف» است که به رصد آثار مطبوعات در حوزه حجاب و عفاف به‌خصوص مقالات منتشر شده در سطح کشور پرداخته است.

وی افزود: برای روزنامه‌ها فراخوان ارسال آثار فرستادیم اما با توجه به این‌که اکثر آن‌ها آرشیو کاملی ندارند بررسی‌ها از طریق نمایه انجام شد و حتی با برخی برگزیدگان نیز به دلیل ضعف اطلاعات آرشیو نتوانستیم تماس بگیریم.

فروغی خاطرنشان کرد: در رصد فرصتی فراهم شد تا با یک بازنگری در مقالات موجود با موضوع حجاب به آسیب‌شناسی و کاستی‌های آن نیز پرداخته شود.

عضو کمیته مطبوعات جبهه فرهنگی حجاب و عفاف با اشاره به اینکه بیش از 1000 مقاله توسط رصد نمای «حجاب و عفاف» شناسایی و ارزیابی شد، تصریح کرد: پس از چندین مرحله داوری 60 نفر پذیرفته شده و در نهایت 6 مقاله برگزیده در اختتامیه مورد تقدیر قرار گرفت.

فروغی با اشاره به انتشار فصلنامه «حجاب و عفاف» توسط جبهه فرهنگی حجاب و عفاف خاطرنشان کرد: کار مردمی و خودجوش که بدون چشم داشت مالی انجام شود مسلماً نتیجه بهتری دارد.

فروغی با اشاره به اینکه میزان پرداخت مطبوعات به مقوله حجاب و عفاف بسیار کم‌تر از حد انتظار بود تصریح کرد: بیشترین آثار موجود به بررسی آیات و روایات در رابطه با حجاب پرداخته که غالباً بیان سنگینی داشتند و نظر مخاطب عام را جلب نمی‌کند.

عضو هیئت داوران کمیته مطبوعات جبهه حجاب و عفاف افزود:  بررسی علل وسیر تاریخی کشف حجاب از دیگر موضوعات پر تکرار در مقالات مطبوعاتی این حوزه بود.

وی با بیان اینکه توجه به موضوع حجاب و عفاف از منظر شرایط روز و آسیب‌شناسی وضع فعلی در مطبوعات مهجور مانده است، گفت:  تکرار مکررات و موازی کاری مشکل اصلی مطبوعات بوده  و مواردی نظیر حجاب در گفتار و کردار که سبب اشاعه فرهنگ حجاب در جامعه می‌شود مورد کم توجهی قرار گرفته است.

فروغی با بیان اینکه تیتر بسیاری از مقالات کلی و ضعیف بود گفت: برخی از مقالات در ارزیابی اولیه رد می‌شد در واقع باید با دیدی هنری به عرصه مطبوعات نگاه کرد و نقش هنر در این فضا پررنگ شود.  

عضو هیئت داوران کمیته مطبوعات جبهه حجاب و عفاف خاطرنشان کرد: البته بازنشر آثار شهید مطهری در مقوله حجاب که پس از گذشت سال‌ها همچنان تازگی و جذابیت دارد، از نکات مثبت و قابل توجه در بررسی آثار مطبوعات بود.

فروغی با اشاره به این‌که برخی حجاب را موضوعی ایرانی نمی‌دانند تصریح کرد: مسئله حجاب با وجود این‌که یکی از مهمترین شاخصه‌های هر ایرانی است و قبل از انقلاب نیز مورد توجه بوده امروز مورد بی‌مهری قرار گرفته و از طرف دیگر اکثر آثار و مطالب منحصر بانوان تهیه می‌شود که این ضعف در بررسی ما در مطبوعات نیز مشهود بود.

وی با بیان اینکه در جامعه امروز هرچه جلوتر می‌رویم حجاب از اصل خود فاصله می‌گیرد، اظهار داشت: برگزاری همایش به تنهایی جواب‌گو نیست، در زمان حاضر این شبهه بوجود آمده است که عفاف و عفیف بودن بدون حجاب نیز ممکن است درحالی که این دو از هم جدا نیستند و ظاهر نیز باید تایید کننده آنچه در قلب است باشد.
ارسال نظرات