خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی خبر داد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: کاهش آب سفره های زیرزمینی در خوی جدی است و با برداشت بی رویه از آب سفره های زیرزمینی، این شهرستان در آینده نزدیک با بحران کم آبی مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۱۶۲۰۵
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، کیومرث دانشجو با اعلام این خبر گفت: در صورت اجرا نکردن طرح های آبخیزداری و روش های نوین آبیاری و استفاده نشدن بهینه از آب، این شهرستان با خطر کمبود آب مواجه خواهد شد.

وی اظهار کرد: سالانه هشت میلیون و 500 متر مکعب از منابع آبی دشت خوی کاهش می یابد.

دشت خوی یکی از 32 دشت حاصلخیز استان است که این روزها حال و روز خوشی ندارد و یکی از 6 دشت در معرض خطر کاهش آب سفره های زیرزمینی در استان آذربایجان غربی است.

بنا به گفته کشاورزان منطقه به علت کاهش بارندگی های متوالی طی سال های گذشته و استفاده بی رویه از آب سفره های زیرزمینی و نیز عدم استقبال کشاورزان از طرح های نوین آبیاری، سطح آب های زیرزمینی کاهش یافته است به طوری که سفره های زیرزمینی آب به عمق 120 متری زیر زمین افت کرده است.

وی اضافه کرد: سالانه 26 سانتیمتر آب دشت خوی از تراز سطح آب های زیرزمینی پایین رفته و این دشت را با خطر جدی کم آبی مواجه می سازد.

دانشجو گفت: تراز آب سفره های زیر زمینی پایین رفته و سالانه حدود 8.5 میلیون مترمکعب از منابع دشت خوی کاهش می یابد.

حسین سیوانی فرماندار شهرستان خوی هم در مورد راهکارهای حل مشکل افت سطح آبهای زیر زمینی شهرستان خوی گفت: طرح هایی توسط دستگاه های مربوطه استانی و شهرستانی برای تزریق آب های جاری به سفره های زیرزمینی در دست اقدام است که برای اجرایی شدن آن ها فرمانداری و دیگر سازمانهای مربوطه شهرستان پیگیر هستند.

وی افزود: مشارکت مردم به ویژه کشاورزان در اجرای طرح های نوین آبیاری و اجرای طرح های تزریق آب های سطحی به سفره های زیر زمینی می تواند گام بسیار موثری در جلوگیری از هدر رفت آب باشد.

وجود 400 حلقه چاه غیرمجاز در دشت خوی و استحصال سالانه 20 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی خطر کاهش آب در سفره های زیر زمینی این منطقه را به شدت تسریع می کند.

در شهرستان خوی به علت فقدان طرح های مهار و کنترل آب های سطحی در بالادست رودخانه های الند و قطور، سالانه 100 میلیون مترمکعب آب جاری نیز از دسترس خارج می شود.

ارسال نظرات