کاهش شدید مصرف آب در بخش کشاورزی، با تغییر الگوی کشت

ترويج فرهنگ مصرف بهينه آب ضروری است

استاندار مرکزی گفت: جبران بخشی از برداشت‌های غیرمجاز و نادرست از منابع آبی استان نیازمند اعمال تغییر در الگوی کشت و مدیریت مصرف آب است.
کد خبر: ۸۷۱۶۰۸۷
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، محمود زمانی‌قمی ظهر امروز در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی با اشاره به سخنان مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان و دیگر مسئولین و اعضا شورا در زمینه وضعیت آب و منابع این نعمت خدادادی در استان مرکزی گفت: از سخنان اعضا شورا و نظر کارشناسان مشخص شد که وضعیت آب در استان نامطلوب است و منابع آبی در شرایط اضطرار و پر خطر قرار دارند.

وی افزود: برداشت‌های بی رویه از منابع آبی استان، خسارت‌های جدی به سفره‌های منابع آب زیرزمینی استان وارد کرده که جبران این مهم نیازمند اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، صنعت و کشاورزی است.

استاندار مرکزی با تاکید بر تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی گفت: چنانچه امسال تغییری در الگوی کشت از سوی مسئولین جهادکشاورزی مشهود نشود به معنای این است که نسبت به مسئله بی‌دقت هستند بایستی مسئولین جهادکشاورزی استان هر چه زودتر حرفهای عملیاتی را به منصه ظهور رسانند.

زمانی‌قمی با اشاره به لزوم توجه جدی به مسئله کمبود منابع آبی در استان گفت: در صورت نیاز بایستی از ابزارهای دولتی استفاده شود.

وی افزود: کشاورزان، صنعتگران و اقشار مختلف مردم همچنان نسبت به کمبود منابع آبی استان به باور کامل نرسیده‌اند و نیاز است که شرایط بحرانی این بخش در استان با حمایت دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها برای مردم بیان شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی ظرفیت های عظیمی در بخش‌های کشاورزی و صنعتی دارد که حفظ و توسعه آن‌ها در گرو مدیریت بهینه منابع آبی منطقه است و اگر در این حوزه غفلت شود تا 10 سال آینده امکان بهره برداری از ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی در استان به حد صفر می‌رسد.

زمانی‌قمی با اشاره به لزوم تغییر الگوی مصرف در استان گفت: با اتخاذ تصمیم‌ها و روش‌های علمی و اصولی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز باید بخشی از کمبودهای این حوزه جبران شود.

وی افزود: در بخش صنعت با توجه به اینکه بخشی از آب مصرفی می‌تواند به چرخه تولید بازگردانده شود باید در خصوص مصرف بهینه آب با کارآفرینان و بهره‌برداران مذاکراتی انجام شده و در رابطه با موضوعات مربوط به کم‌آبی اطلاع رسانی صورت گیرد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: از راهکارهای برون رفت از بحران آب، مدیریت مصرف آب و در دستور کار قرار گرفتن این مهم و اتخاذ سیاست‌هایی در راستای تنظیم قیمت آب برای مشترکین پر مصرف، باید کنترل در مصرف آب داشته باشیم.

زمانی‌قمی با اشاره به طرح انتقال به استان گفت: تنها مطالعه و شناخت راه‌های انتقال آب از جنوب کشور حدود 15 سال زمان نیاز دارد و با اینکه مطالعه در این رابطه در معاونت امور عمرانی استانداری مرکزی شروع شده است، اما این فرایند به سرعت و در زمانی کوتاه محقق نمی‌شود، لذا باید راه‌های کنترل مصرف و حفظ منابع آبی را با جدیت پیگیری کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار