بازخوانی شکست آبی آمریکا و پیروزی سرخ ایران؛

ذلت ناوهای آمریکائی با ارمغان ولایت مداری سردار شهید نادر مهدوی

دوم مردادماه شاید برای خیلی از مردم روزی معمولی باشد مانند دیگر روزها، اما این روز حداقل برای بوشهری ها فراموش نشدنی است زیرا یکی از جوانان این دیار کاری با نظام استکبار و استعمار نمود که پس از آن سایه وحشت هیچ گاه از در و پنجره تیره آمریکا دور نشد.
کد خبر: ۸۷۱۵۹۳۱
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸

 





به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر؛ دوم مردادماه شاید برای خیلی از مردم روزی معمولی باشد مانند دیگر روزها، اما این روز حداقل برای بوشهری ها فراموش نشدنی است زیرا یکی از جوانان این دیار کاری با نظام استکبار و استعمار نمود که پس از آن سایه وحشت هیچ گاه از در و پنجره تیره آمریکا دور نشد. شاید این روزها که برخی به بزک کردن چهره آمریکا و استعمارگیر پیر یعنی انگلیس پرداخته اند تا به منفعت های سیاسی و شخصی خود دست پیدا کنند، زمان خوبی باشد تا یادآوری کنیم حماسه شهیدی که آن طور که شایسته است برای معرفی عظمتش تلاش نشده است. ۲ مرداد روزی بود که نفت کش آمریکایی بریجتون توسط نادر مهدوی و یارانش منهدم شد.

سکانس اول

اوضاع بدجوری وخیم شده. جنگ نفتکش‌ها، انتقال نفت از خلیج فارس را دچار اختلال کرده. قویترین ارتشِ جهان وارد میدان شده ؛ ایالات متحده اعلام می‌کند نفتکش‌های کویتی – به مقصد اروپا و امریکا – را از لحظه‌ی بارگیری تا زمان تخلیه اسکورت خواهد کرد.

روحِ خدا، مثل همیشه آرام و مصمم می‌گوید: نباید رد شود!

حرف امام نباید روی زمین بماند…نباید

بریجتون افسانه‌ای، از پهلو شکافته است؛ مین دریایی ۷۰۰ کیلویی، حیثیتِ ایالات متحده را برباد می‌دهد؛ نادر، ایالات متحده را در برابر چشمان عالم بی‌آبرو می‌کند.


ذلت ناوهای آمریکائی با ارمغان ولایت مداری سردار شهید نادر مهدوی 

شهید نادر مهدوی در جبهه جنگ

سکانس دوم

على‏ رغم این که آمریکا سعى نمود این حادثه را بى‏ اهمیت تلقى نماید، اما چنین ضربه ‏اى براى حیثیت سیاسى و نظامی اش جبران ‏ناپذیر بود و مهم‏ تر از همه این که عملاً ابتکار عمل در خلیج فارس را به دست ایران مى‏ داد. این رخداد سبب شد که کاروان‏ هاى بعدى بی ‏سر و صدا و تبلیغات و با رعایت پنهان کارى از سواحل کویت به دریاى عمان و بالعکس حرکت کنند، در حالى که همواره خطر مین‏ ها، قایق‏ هاى تندرو و موشک ‏هاى کرم ابریشم را احساس میکردند.

یک فروند هلی کوپتر آمریکایی را سرنگون ساخت. سرانجام با آتش مستقیم تفنگداران دریایی آمریکایی مجروح شد و به اسارت آنان در آمد. سپس در عرشه ناو «یو اس. چندلر» مورد شکنجه قرار گرفته و به شهادت رسید.


ذلت ناوهای آمریکائی با ارمغان ولایت مداری سردار شهید نادر مهدوی 

آسیب پذیری کشتی های جنگی آمریکایی در خلیج فارس

ناو (Cruiser) یک نوع کشتی جنگی بزرگ است که می‌تواند بدون وابستگی به یک ناوگان ماموریت‌های خود را نظیر شبیخون زدن به کشتی‌های تجاری دشمن انجام دهد که این واژه در اواخر سدهٔ نوزدهم به هرگونه شناوری که توانایی انجام چنین ماموریتی داشت، اطلاق می‌شد و از دهه ۱۸۹۰ تا اواخر ۱۹۵۰ ناوها گونه‌ای از کشتی‌های جنگی بودند که از لحاظ پهنا و درازا از رزم‌ناوها کوچک‌تر و از ناوشکن‌ها بزرگتر بودند.به دلیل اینکه کشتی‌های بزرگ‌تر معمولاً در نزدیک پایگاه باقی می‌ماندند، در طول این سالیان ناوها بعنوان سلاح دوربرد نیروهای دریایی به‌شمار می‌آمدند و همچنان وظیفه آنها ردیابی و انهدام کاروان‌های تدارکاتی و پشتیبانی دشمن بود.

یادآوری این نکته ضروری است که پیشرفتهای ایران در ناوگان دریایی امری کاملا محسوس است و در این راستا حتی مقامات واشنگتن از آسیب پذیر بودن کشتی های جنگی آمریکایی در ساعات اولیه وقوع جنگ احتمالی در خلیج فارس ابراز نگرانی کرده‌اند.

تحلیلگران نظامی کنونی و پیشین آمریکا بر این امر اذعان کرده‌اند که حتی پیشرفته‌ترین ناوهای جنگی آمریکا در برابر موشک‌های کوتاه‌برد و قایق‌های گشتی تندرو ایران آسیب‌پذیر هستند.

از این رو واشنگتن اعلام کرده است که رزمایش‌های جدید نظامی از جمله مانور مین‌روبی در خلیج فارس برگزار می‌کند همچنین ایستگاه‌های راداری در کشور قطر راه‌اندازی کرده است.

واشنگتن پست در گزارش خود می‌افزاید در هر صورت توان موشکی و دفاعی ایران برای تحمیل ضربات سهمگین به ناوهای جنگی آمریکا در مقایسه با ۱۰ سال گذشته بسیار افزایش یافته است.

این مطالب در سال ۶۶ و آن زمان ها که کسی ایران به به عنوان قدرت نظامی به حساب هم نمی آورد شاید مانند یک رویا بود ولی شهید نادر مهدوی کاری کرد که حماسه ای ایجاد شد و ابهت پوچ آمریکایی ها را به وسیله آن درهم شکست.

 

شهید مهدوی یک شهید بین المللی است

فتح الله جمیری فرمانده سپاه امام صادق استان بوشهر در آیین نکو داشت شهید شاخص سال ۱۳۹۴ سازمان بسیج(شهید مهدوی) در سخنانی اظهار داشت:باید از این فرصت به وجود امده نهایت بهره برداری را انجام دهیم زیرا روند انتخاب شهیذ شاخص سال یک پرورسه طولانی و بسیار سخت و انتخاب شهید مهدوی با تلاش  شبانه روزی همکاران در مجموعه بسیج استان صورت گرفته است.

وی گفت:کار شهید مهدوی یک کار بزرگ بود زیرا ما کمتری کسی را داریم که توانسته است با اندک نفرات به جنگ رودررو با شیطان بزرگ برخیزد و این تنها حاصل کار گروهی شهدایی همچون بیژن گرد و توسلی و مبارکی آبسالان ها است که امروز آرامش به این آبها برگشته است و شاید یکی از دلایل انتخاب شهیذمهدوی به عنوان شهید شاخص سال همین نبرد مستقیم با آمریکا بوده است.

فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر خاطر نشان ساخت:شهید مهدوی یک شهید کشوری نیست بلکه یک شهید بین المللی است که می توان به عنوان یک الگوی تمام عیار به کشورهای آفریقایی و آسیایی و حتی آمریکایی معرفی شود و ما باید هر چه بیشتر این شهدای عزیز را به مدارس و دانشگاهها معرفی کنیم تا در میان نسل حاضر هر چه بیشتر فرهنگ شهادت گسترش یابد.

ذلت ناوهای آمریکائی با ارمغان ولایت مداری سردار شهید نادر مهدوی

 

ذلت ناوهای آمریکائی؛ ارمغان ولایت مداری سردار شهید نادر مهدوی

بدیهی است پخش این مستند در وهله نخست برای شناخت نسل جوان از فداکاری ها و ایثارگری های جوانان مؤمن و غیور دفاع مقدس همچون سردار شهید نادر مهدوی و شهید بیژن گرد در رویارویی مستقیم با نیروی دریایی ارتش آمریکا موثر واقع شده است که این حماسه سرداران بوشهر با حقارت و شکست مفتضحانه ناوهای غول پیکر آمریکایی همراه گردید و ماهیت عنکبوتی دشمنان اسلام با استفاده رزمندگان جان برکف از مولفه ولایت مداری و تبعیت محض از ولی فقیه جامعه اسلامی نابود گردید.

 

امید است همچنانکه به حق بازشناسی دلاورمردی های سردار شهید رئیس علی دلواری در مبارزه با استعمارگران مورد اهتمام قرار می گیرد که حق نیز همین است، هم چنین انتظار می رود همایش هائی (همچون همایش حماسه نادر) در بازشناسی حماسه آفرینی های رئیس علی های دوران دفاع مقدس سردار شهید نادر مهدوی در دفاع از کیان انقلاب اسلامی صورت پذیرد تا عموم مردم در کشور به ویژه نسل جوان به آثار بی نظیر ولایت مداری و تبعی از ولی فقیه جامعه اسلامی در عزت مندی نظام اسلامی رهنمون گردند و فداکاری های مخلصانه و مومنانه شهدائی بزرگوار همچون شهید نادر مهدوی و شهید بیژن گرد و دیگر همرزمانشان به عنوان عقبه فکری و اعتقادی یک جوان مؤمن و انقلابی ایرانی برای آیندگان  به یادگار ودیعه گذاشته شود.

 

حضور جوانان بوشهری برای مرگ استعمار کافی است

آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در جمع جوانان انقلابی گفت: امام و رهبر در هر عصری محور تمامی تجلیات ارادات الهی است که نجات می بخشد از انحراف و مایه خروج انسان از اوج کرامت است.

 

امام جمعه شهر بوشهر افزود: در جغرافیا حکومت حضرت علی (ع) چهار دسته بودند که از عنصر های سیاسی برای رسیدن به قدرت استفاده می کردند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: تحلیل گر خوب کسی است که گذشته تاریخ را کاملا بشناسد.

وی اضافه کرد: اسلام و انقلاب به مرحله های حساس وجودی در فضای بین المللی رسیده است و بر اساس ولایت حرکت کند.

آیت الله صفایی خاطرنشان کرد: جوانان ولایت مدار استان بوشهر در تاریخ به همگان نشان داده اند که کشورهای استعمارگر از طریق این استان نمی توانند به ایران اسلامی خدشه ای وارد کنند.

وی ادامه داد: حضور جوانان این استان برای مرگ استعمار کافی است و جوانان استان جان خود را در راه رهبری در کف دست گرفته اند تا در خدمت مقام معظم رهبری باشند.


ذلت ناوهای آمریکائی با ارمغان ولایت مداری سردار شهید نادر مهدوی 

رئیس جمهور وقت: اگر آمریکا یا فرانسه قصد ایجاد تحریک در منطقه داشته باشد برخورد بوجود می آید

گفتنی است که رهبر معظم انقلاب که در سال ۱۳۶۶ به عنوان رئیس جمهور وقت کشورمان، در حاشیه رزمایش شهادت در خلیج فارس اظهار داشتند: « اگر (ناوهای خارجی) وارد خلیج فارس بشوند، سرشان را بیاندازند پایین و با یک آرم بین المللی قصد تعرض به جایی یا چیزی را نداشته باشند، کسی هم به آنها تعرضی نخواهد کرد چون ما شروع به ایجاد تشنج نمی‌کنیم. اما چنانچه قصد تشنج آفرینی و تحریک داشته باشند همچنان که امریکائی‌ها داشتند، چه امریکا چه فرانسه و چه هر قدرت دیگری، بخواهند با حضور در خلیج فارس قدرت خودشان را در منطقه تحکیم بکنند، یقینا برخورد بوجود خواهد آمد و در آن برخورد آسیب‌پذیری آنها بسیار زیاد خواهد بود. این ناو فرانسوی و ناوهایی که امریکائی‌ها نام می‌برند و تبلیغ می‌کنند، این‌ها یقینا ناوهای مدرن و پیشرفته‌ای است که موشک و امکانات دارد. اما آنچیزی که امروز در خلیج فارس به عنوان قدرت نظامی جمهوری اسلامی حضور دارد، از یک خصوصیتی برخوردار است که این پیچیدگی‌های تکنیکی در مقابله با آن ناتوان است

 

حماسه شهید نادر مهدوی، کابوسی که از یاد آمریکایی‌ها نخواهد رفت

آنچه مسلم است اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربه رویارویی مستقیم با ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس در جریان جنگ تحمیلی را نیز داشته از جمله ماموریت‌هایی که به فرماندهی دلاور شهید "نادر مهدوی” و گروه چند نفره تحت امر وی در سال ۶۶ واگذار شد؛ شهید نادر مهدوی با همراهی اندک همرزمانش، خلیج فارس را تا ماه‌ها برای ناوگان فوق‌مدرن‌ آمریکا و متحدانش ناامن کرد و حیثیت نظامی دولتمردان این کشور را بارها به بازی گرفت و کابوسی فراموش نشدنی برای نظامیان آمریکایی به یادگار گذاشت.

یکی از ماموریت‌های شهید مهدوی در مواجهه مستقیم با ناو‌های آمریکایی، هنگامی بود که نخستین کاروان نفتکش‏‌هاى کویتى تحت پرچم آمریکا و با اسکورت ناوشکن‏‌هاى ابرقدرت غرب، دو روز بعد از تصویب قطعنامه ۵۹۸ حرکت خود را از سواحل امارات متحده عربى در دریاى عمان آغاز کرد. کاروان اسکورت نفتکش‏‌هاى "گس پرنس ” و "بریجتون ” – که نام‏‌هاى عربى آنها توسط شرکت آمریکایى عوض شده بودند – با سرو صداى زیادى مأموریت خود را آغاز کرده و به سلامت از تنگه هرمز گذشتند اما، در نزدیکى جزیره فارسى با خطر جدى مواجه شده و نفتکش ۴۰۰ هزار تنى "بریجتون ” با یک مین ۲۷۰ کیلویى برخورد کرد. بازتاب این حادثه بسیار گسترده بود.

 

على‏‌رغم این که آمریکا سعى کرد این حادثه را بى‏ اهمیت تلقى کند اما چنین ضربه‌اى براى حیثیت سیاسى و نظامى آمریکا جبران‏‌ناپذیر بود و مهم‏‌تر از همه این که عملاً ابتکار عمل در خلیج فارس را به دست ایران مى‏‌داد. این رخداد سبب شد که کاروان‏‌هاى بعدى بی‌سر و صدا و تبلیغات و با رعایت پنهان کارى از سواحل کویت به دریاى عمان و بالعکس حرکت کنند، در حالى که همواره خطر مین‏‌ها، قایق‏‌هاى تندرو و موشک ‌هاى کرم ابریشم را احساس می‌کردند.

نادر مهدوی، سرانجام در ۱۶ مهر ماه ۱۳۶۶ پس از آن که ناوگروهِ تحت امرش، یک فروند بالگرد آمریکایی را سرنگون ساخت، با آتش مستقیم تفنگداران دریایی آمریکایی مجروح شد و به اسارت آنان در آمد. سپس در عرشه ناو «یو اس. چندلر» مورد شکنجه قرار گرفته و به شهادت رسید. اما جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله‌ با ناوهای متجاوز آمریکایی، راهکارهای مختلفی ارائه کرده که ساخت موشک "خلیج فارس” گواهی بر این ادعا است.

 

شهید نادر مهدوی در دریا برابر استعمار به صورت چریکی ایستادگی کرد

حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین که پیش از این نیز برای حضور در همایش بین المللی بوشهر دو قرن مقاومت در بوشهر حضور پیدا کرده بود، در گفتگو با خبرنگار سپاس مطالب مختلفی را عنوان کرد که بخشی از آن در ادامه مشاهده می شود.

سوال: اگر بخواهیم به طور کوتاه استعمارستیزی مردم را مورد بحث قرار دهیم، به نظر شما شهید نادر مهدوی تا چه حد می تواند به عنوان یک چهره ضد استعمار معرفی شود؟

پاسخ: «شهید نادر مهدوی نمونه ای ارزشمند در محیط کلی انقلاب اسلامی تعریف می شود، انقلاب اسلامی یک ساختار ضداستعمار بود که در سه لایه استعمار را به چالش کشید؛ استعمار کهن، استعمار نو و استعمار فرانو که امام خامنه‌ای به خصوص بر روی استعمار نو و فرانو خیلی تاکید دارند. در مواجهه با این نوع استعمار در سه لایه اش انقلاب اسلامی یک استعمارشکنی در سه حوزه را به نتیجه رساند و یک الگو به جهان داد.

یک وجه مقابله انقلاب اسلامی مقابله با مظاهر استعماری است که باعث می شود وقتی استعمارگر رانده شود به دلیل دارا بودن وجه استکباری، سعی می کند با شکستن اراده شما دوباره بر جامعه حاکم شود. اینجا ایستادن در برابر استعمار ایستادن در برابر استکبار هست. استعمار در مظاهر فیزیکی زیاد چهره خود را نمایان می کند و در دریا و هوافضا خود را به نمایش می گذارد، البته همانطور که می دانید استعمار اساسا دریاپایه بوده است و سرزمین های هند و آمریکا که توسط انگلیسی ها نام گذاری شدند بر اساس همین استعمار دریاپایه بود.

در این نوع استعمار از راه دریا می آمدند وارد حریم ایران می شدند و ما نمی توانستیم که در دریا با آنها بجنگیم و مانند جنگ زمینی با آنان مقابله می کردیم؛ مانند حصر رییس علی دلواری و مبارزات امام قلی در هرمزگان، ولی شهید مهدوی و هم رزمانش در دریا جواب استعمارگران را دادند و آنها را در دریا به چالش کشیدند و در هیج جای جهان این را ما نمی بینیم که در دریا برابر استکبار به صورت چریکی ایستادگی شود.

 

هیچ کسی نتوانست با آمریکایی ها در دریا بجنگد و برای اولین بار ما می بینیم که در دریا یک درگیری گسترده در دریا انجام می گیرد و به شکست آنان می انجامد. البته یک درگیری جزئی در ویتنام صورت گرفت که خیلی درگیری سطحی بود و قابل توجه به حساب نمی آید.

به همین دلیل است که نماد و اسطوره این حوزه که با زدن کشتی بریجتون توسط نادرمهدوی برای اولین بار بوجود آمد، توانست شاخ شیطان را بشکند و یک سرفصل جدیدی را در مبارزه با استکبار و استعمار عریان و علنی صورت بگیرد که آن سرفصل الهام بخش بسیاری در جهان شد.

گفتنی است همچنان آن ساز و کار و ساختار در دست ایرانیان هست و هنوز در جهان کسی نتوانسته آن انقلاب دریایی را تکرار کند و باید توجه داشت چنین شکستی پس از سال ها هنوز برای استکبار تازگی دارد و تکرار نشده است

امروزه به دروغ جنگ ایران و عراق نامیده می شود

سردار سعید قاسمی در همایش حماسه نادر گفت: با گذشت سه دهه باید داستان پترس هلندی را از کتاب درسی فرزندانمان با گذشت سالها بیرون کشیدند و باید به جای آن حماسه های مهدوی ها و همت ها در کتب به فرزندانمان معرفی کنیم.

قاسمی گفت: امروزه به دروغ جنگ ایران و عراق نامیده می شود بلکه همه نسل ها باید بدانند که در این جنگ همه کشورها یک طرف و ایران نیز طرف دیگری بود که می توان این را جنگ جهانی سوم به نیابت از عراق نامید.

 

وی یادرآور شد: در آن دوران کسانی بودند که به نادر و یارانش گفتند نروید کشته می شوید و بمانید و در این دنیا خوش بگذرانید اما مهدوی ها امروز را می دیدند که ما راحت نفس بکشیم.

وصیت‌ نامه سردار شهید نادر مهدوی

«… برادرانم اسلام عزیز احتیاج به جانبازی دارد، بیایید تا خودمان را آماده جان فشانی کنیم. پدر و مادر عزیزم، امروز حسین زمان روح خداست
اینها می‌ خواهند ما را به وسیله کشتن بترسانند اما اماممان چه خوب گفت که ما مرد جنگیم و از کشته شدن نمی‌هراسیم و مرگ را با جان و دل می‌خریم برای ما یکسان است که مرگ به جانب ما بیاید و یا ما به جانب مرگ برویم.
پدرم اگر من شهید شدم بالای تابوتم بایست و دست به سوی پروردگار خویش بلند کن و بگو از ۲ فرزندم یکی به تو اهدا کردم فرزند مرا جزء شهیدان قرار بده… مادرجان خیلی دلم می‌ خواهد بار دیگر برگردم و در آغوش باز و گرم تو قرار گیرم و مهر مادریت را احساس کنم، ولی خدا و اسلام را از تو عزیزتر می‌ دانم.

دستخط شهید نادر مهدوی

برادرجان موقعی که خبر مرگ من را شنیدی خدا را به یاد آور و با دو دست خود مرا دفن کن مبادا لباس سپاه را از تنم دربیاورید مرا همانطوری که هستم دفن نمایید خون های روی بدنم را هم پاک نکنید تا با بدن خونین خدای خود را ملاقات کنم. به امید پیروزی اسلام و مسلمین و سلامتی امام خمینی بت‌شکن وصیت‌ نامه را پایان می دهم.
«خداحافظ  … نادر مهدوی»

ذلت ناوهای آمریکائی با ارمغان ولایت مداری سردار شهید نادر مهدوی

ارسال نظرات
آخرین اخبار