36 گروه اولویت‌دار صادراتى در حالی چندی پیش ازسوى وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که صادرات قطعه و خودرو به ترتیب در ردیف چهارم و ششم این اولویت‌بندی قرار دارد.
کد خبر: ۸۷۱۵۶۹۶
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، گروه اولویت‌دار صادراتى در حالی چندی پیش ازسوى وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که صادرات قطعه و خودرو به ترتیب در ردیف چهارم و ششم این اولویت‌بندی قرار دارد.

یکی از معیارهای وزارت صنعت برای طبقه‌بندی این گروه میزان ارزش افزوده کالاهای صنعتی عنوان شده است، بنابراین توجه به قرارگیری قطعه و خودرو در ابتدای جدول تهیه شده توسط این وزارتخانه، نشان از بااهمیت بودن این بخش در حوزه صنعت دارد، حال آنکه با حذف عراق از لیست بازارهای صادراتی خودروسازان، به‌نظر می‌رسد که صادرات این محصول صنعتی از ابتدای سال جاری با وضعیت بغرنجی مواجه بوده است.


بازار خودرو عراق به‌عنوان مهم‌ترین بازار صادراتی خودروسازان طی سال‌های گذشته بوده است این در حالی است که روز گذشته عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنعت و معدن به نقل از رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که چندی پیش در مجلس حضور یافته بود، از توقف صادرات خودروسازان به کشور عراق خبر داد. وی به خبرگزاری مهر گفته است که به‌خاطر وضع مقررات سختگیرانه در کیفیت، فعلا هیچ خودرویی از ایران وارد عراق نمی‌شود و صادرات خودرو به این کشور قطع شده است.

این کشور همسایه تا سال گذشته بازار اول صادرات خودروهای ایران لقب گرفته بود حال آنکه هم‌اکنون به‌دلیل کیفیت محصولات داخلی، واردات از ایران را لغو کرده است. بر این اساس رتبه اول و دوم صادرات خودرو به عراق به دو کشور کره و چین اختصاص دارد و ایران در رتبه هشتم قرار دارد. اما رتبه دو بازار صادراتی ایران به سوریه اختصاص دارد که این کشور نیز هم‌اکنون درگیر جنگ داخلی است. همچنین طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ونزوئلا، روسیه و بلاروس نیز در ردیف دیگر کشورهایی قرار دارند که میزبان خودروهای داخلی هستند.
 
ارسال نظرات