مدیر منابع آب شهرستان سنندج گفت: سد قشلاق نمی‌تواند به صورت ثابت تامین کننده آب شرب سنندج باشد و با توجه به آب‌های زیرزمینی و جاری، طرح پدافندی باید جایگزینی هم برای سد قشلاق مد نظر قرار داد.
کد خبر: ۸۷۱۵۴۹۵
|
۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، عرفان مومن‌پور ظهر امروز در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان سنندج که در فرمانداری سنندج برگزار شد، اظهار داشت: در سال‌جاری بارندگی‌ها در شهرستان سنندج 475 میلی‌متر بود که این میزان نسبت سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

به گفته وی میزان بارندگی‌ها در کردستان نسبت به متوسط دراز مدت 425 میلی‌متر بوده و درصد تغییرات نسبت به متوسط دراز مدت 91 درصد افزایش یافته است.

مدیر منابع آب شهرستان سنندج با اشاره به کمبود آب در سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته استان کردستان لطمات فراوانی دید، اما با همت آب‌ منطقه‌ایی و آب و فاضلاب شهری کم‌ترین معضلات دربحث آب شرب را داشتیم.

به گفته وی، بیش از 95 درصد حجم سد قشلاق که تنها منبع آب شرب سنندج است پر بوده و دبی خروجی آب آن در حدود 2.9 میلیون متر مربع است.

مومن‌پور افزود: سد قشلاق نمی‌تواند به صورت ثابت تامین کننده آب شرب سنندج باشد و با توجه به آب‌های زیرزمینی و جاری، طرح پدافندی باید جایگزینی هم برای سد قشلاق مد نظر قرار داد.

به گفته مدیر منابع آب شهرستان سنندج، سنندج از منظر پدافندی طرح‌های صددرصدی در تامین آب شرب در سطح کشوری دارد که به همت آب و فاضلاب صورت گرفت، از جمله انتقال آب از سد آزاد، تامین آب از طریق اسکله شناور اضطراری آبی و احیای پمپاژ آب شهری و همچنین پمپاژ آب پل شیخ از جمله این طرح ها هستند.

مومن‌پور خاطر نشان کرد: هر سه مورد به خوبی اجرا شدند و دو مورد آخر در فاصله سه ماه انجام شد و با وجود کمبود‌های که در سال گذشته از نظر بارندگی داشتیم سنندج حتی یک ساعت بدون آب نبود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها با موفقیت انجام گرفت و از ویژگی‌های این طرح می‌توان به سرعت اجرای بالا، هزینه کمتر، وجود پمپ‌ها در کشور و عدم تاثیر نوسانات در سطح آب اشاره کرد.

به گفته مدیر منابع آب شهرستان سنندج، خشکسالی 93 غیر قابل پیش‌بینی نبود و این زنگ خطر از بهمن 91 به صدا درآمد و اگر اکنون در سال پرباران قرار داریم این امکان وجود دارد که به صورت متناوب دوباره شاهد خشکسالی‌ها در آینده خواهیم بود.

مومن‌پور با بیان اینکه گروه‌هایی در زمینه تخریب خانه باغ‌های غیرمجاز به خوبی عمل می‌کنند افزود: رودخانه‌های کردستان شریان های اصلی تامین آب شرب هستند و ورود به این حریم سواحل رودخانه بایدی به صورت جدی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

مدیر منابع آب شهرستان سنندج خاطر نشان کرد: در سال 88 دیواره سامان‌دهی مسیر رودخانه قشلاق در خط ساحلی احداث شد و اکنون دو دریاچه مصنوعی در آن قابلیت اجرا شدن به قطب گردشگری استان را دارد.

ارسال نظرات