خبرهای داغ:

گردهمایی کارشناسان کشاورزی ایران و روسیه در خوی

نخستین گردهمایی مشترک کارشناسان بخش زارعت ایران و روسیه برای معرفی رقم جدید بذر دانه روغنی و آجیلی آفتابگردان در شهرستان خوی برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۱۴۹۶۰
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، شهرستان خوی در شمال استان آذربایجان غربی قطب اول تولید دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو محسوب می شود و بر همین اساس کارشناسان بخش زارعت کشورمان از هشت استان و کارشناسان کشور روسیه در شهرستان خوی گردهم آمدند تا بذر جدید آفتابگردان را برای افزایش تولید به کشاورزان معرفی کنند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خوی در این گردهمایی علمی و آموزشی دو روزه که با محوریت انتخاب یافته های تحقیقاتی دانه های آفتابگردان روغنی و آجیلی برگزار شد، گفت: کارشناسان، بذر لاکومکا را برای کشت معرفی کردند.

علی زینال زاده افزود: همه ساله در بیش از 50 درصد از مزارع کشاورزی شهرستان خوی دانه های آفتابگردان آجیلی و کدو کشت شده و افزون بر 33 هزار تن محصول برداشت می شود که 10 درصد آن به مصرف خود خانواده های کشاورزان می رسد و بقیه در بازار بورس این محصولات برای فروش عرضه می شود.

معاون امور شرکت خدماتی و حمایتی وزارت جهاد کشاورزی هم در این گردهمایی با اشاره به اینکه در کشورمان بیش از 64 هزار هکتار دانه های آجیلی و روغنی کشت می شود، گفت: در استان آذربایجان غربی کشت دانه های آجیلی آفتابگردان بیش از دانه های روغنی آن است.

جمشید مسعودفر افزود: وزارت جهاد کشاورزی طرحی در دست اجرا دارد که با اجرای آن محصولات دانه های روغنی آفتابگردان بیش تر از کشت دانه های آجیلی آفتابگردان در کشور خواهد شد.

معاون امور شرکت خدماتی و حمایتی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: هم اکنون 90 درصد روغن مصرفی در کشورمان از خارج وارد شده و رقمی بالای چهار میلیارد دلار برای واردات آن هزینه می شود.

پرفسور الکساندر پوفیوف کارشناس بذر دانه های روغنی آفتابگردان کشور روسیه هم در این گردهمایی 2 روزه در خوی گفت: شهرستان خوی یکی از مناطق مهمی است که شرایط آب و هوایی آن برای کشت دانه های آجیلی و روغنی آفتابگردان مناسب است.

مدیر امور تولید بذر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی هم در این گردهمایی گفت: در استان آذربایجان غربی بیش از 24 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دانه های آفتابگردان آجیلی و روغنی کشت می شود.

مهندس مقصود قربانی افزود: امسال علاوه بر کشت دانه های آجیلی و روغنی آفتابگردان، در بیش از 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان دانه روغنی کلزا کشت شده است.

در این گردهمایی بر ضرورت افزایش کشت مکانیزه آفتابگردان در استان آذربایجان غربی تاکید شد.

به زودی گردهمایی آموزشی کشت آفتابگردان با حضور کارشناسان خارجی در شهرستان خوی برگزار خواهد شد.

در این گردهمایی مشترک، کارشناسان بخش کشاورزی ایران و روسیه بذر جدیدی بنام لاکومکا را برای کشت در آذربایجان غربی و سایر نقاط ایران معرفی کردند.

بذر لاکومکا دانه ای است که هم مصرف آجیلی و هم مصرف روغنی دارد که برای بهره برداری بهینه از این رقم در کشت استفاده خواهد شد.

شهرستان خوی در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده و 14 هزار خانوار شهری و روستایی این منطقه از طریق کشت دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو زندگی را سپری می کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار