خبرهای داغ:
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)سروستان:

وام اشتغال زایی به 20میلیون تومان ارتقا پیدا می کند/حاضریم هر نوع همکاری با مراکز خیریه داشته باشیم

رئیس کمیته امدادسروستان در نشست مطالبه گری اقتصاد مقاومتی گفت:بر اساس تفاهم نامه ای که با دانشگاه علوم پزشکی شیراز امضا شده است از سال 93 به بعد بیمارهای سرطانی تحت پوشش و غیرتحت پوشش نیازمند رایگان تحت درمان قرار میگیرند.
کد خبر: ۸۷۱۴۳۷۷
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
در راستای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان سروستان بسیج دانشجویی سروستان در طرحی به عنوان"مطابه گری از مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی"درششمین نشست به سراغ جنا ب آقای رستمی رئیس کمیته امداد سروستانرفته که حاصل این دیدار گفتگویی است که در ادامه خواهید خواند.

*رسالت کمیته امداد تا کی ادامه دارد ؟ آیا طرح ادغام آن با بهزیستی عملیاتی می شود ؟

در رابطه با ادغام کمیته امداد با بهزیستی تا الآن بحثی نبوده است که بخواهد ادغام شود ، این نهاد زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری است و فقط با تشخیص ایشان مشخص می شود که ادغام بشود یا خیر. کمیته امداد زمانی از بین می رود که فقر  از بین رفته باشد.

*هدف کلی تشکیل کمیته امداد چه بود؟ چه هدفی را دنبال می کند ؟

کمیته امداد با توجه شرایط و موقعیت خاص محرومیت و فشارهای زیاد و با تیزبینی امام خمینی (ره) تاسیس شد برای رفع فقر و از بین رفتن فاصله طبقاتی .

*کمیته امداد به چند درصد از جوانان وام داده است و در راستای خودکفایی آن ها چه  اقداماتی انجام داده است ؟ آیا وام ها در همان حیطه هزینه شده است؟

عمر کمیته امداد به سه دهه تقسیم می شود دهه اول با توجه به موقعیت زمانی خاص دهه حمایت  ، دهه دوم دهه فرهنگی که همه سعی کمیته امداد در ارتقای سطح فرهنگی خانواده های تحت پوشش بود. دهه سوم دهه توانمندسازی خانواده های تحت پوشش است دهه اشتغال زایی برای خانواده های تحت پوشش با استفاده از منابع بانکی و قرض الحسنه در دهه سوم تمام هدف ما این است که خانواده های مصرف کننده تبدیل شوند به خانواده های تولید کننده، خانواده های تأثیرگذار در اقتصاد جامعه در اقتصاد شهرستان . با توجه و تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی ، تحول اقتصادی کمیته امداد در 2 سال گذشته 242 طرح اشتغالزایی عملی کرده است که تسهیلاتی بالغ بر 34.350.000.000 به خانواده های تحت پوشش و فرزندان خانواده های تحت پوشش و جوانان مستعد کار پرداخت شده است.

پرداخت این اعتبارات با توجه به سرفصل های مختلف بوده  تولیدات دامی در یکی دو سال گذشته 300.000 کیلوگرم گوشت قرمز تولید داشتند به ارزش 33.000.000.000 ریال ، 10تن لبنیات ، سه تن عسل ، تولیدات فرش به طول 200متر مربع، پسته، انگور، قلات به ارزش  800میلیون ریال علاوه بر این طرح های خدماتی هم داشته ایم بالغ بر 7.700.000.000 ریال ، یکی دیگر از کارهایی که در خصوص مددجویان انجام می دهیم کاریابی است که با موسسات و شرکت ها و بخش های خصوصی تفاهم نامه امضا می کنیم که فرزندان مددجو را به کاربگیرند. در قبال به کارگیری فرزندان مددجو حق بیمه کارفرما را به مدت 2 سال کمیته امداد پرداخت می کند.

42 مورد کاریابی برای فرزندان مددجویان که ارزش ریالی حق بیمه ای که پرداخت کردیم بالغ بر 90.000.000 ریال به کارفرمایان تقدیم شده اما اشتغال پایدار نمی ماند مگر اینکه بحث آموزش در کنارش باشد آموزش های خاص باشد آموزش هایی جهت پایدار سازی یکی از کارهای مهمی که انجام می دهیم در جهت ایجاد اشتغال برای مددجویان راه اندازی کلاس های متناسب با مشاغلی است که ایجاد می شود که 245 مورد کلاس آموزشی داشتیم  به ارزش ریالی 200.000.000 ریال هزینه شده است .

در تمام زمینه هایی که اشتغال ایجاد می کنیم دامداری، باغداری، کشاورزی، خدمات در همه زمینه ها کلاس های متناسب با آن، حتی در رابطه با چگونگی برخورد با مشتری کلاس های مخصوصی می گذاریم تا بتوانند در بازار کار جا بگیرند و جا بیفتند کلاس ها با توجه به هماهنگی های انجام شده با فنی و حرفه ای و جهاد کشاورزی از این ارگانها کمک میگیریم یا از شیراز استاد می آوریم.

کمیته امداد نهادی است که برای وام های اشتغال زایی برنامه های خاص دارد برخلاف همه ادارات، ما نظارت قبل، حین و بعد از اجرا داریم.

یک کارشناس و ناظر فنی داریم که ایشان نظارت می  کند بر چگونگی اجرای طرح های اشتغال زایی، به مددجو یا فرزند مددجو مشاوره شغلی می دهیم تا بتوانند شغل مناسب با سود دهی مناسب را انتخاب کنند.

بررسی می شود که آیا فرد استحقاق دریافت اعتبار دارد یا خیر؟ به مدت 5 سال به صورت ماهیانه یا دوماهی یکبار بر طرح ها نظارت داریم.

*پول صندوق صدقات به طورکامل سهم سروستان است یا درصدی از آن سهم اداره کل است ؟

با توجه به سیاست های جدید تمام نذورات و صدقاتی که مردم چه از طریق صندوق ها و چه حضوری پرداخت می کنند تماماً در سروستان خرج می شود. در سر فصل های مختلف خرج نیازمندان می شود در زمینه های مسکن، آموزش و ...

*چنددرصد از مردم سروستان تحت پوشش کمیته امداد هستند؟

تقریباً 10 درصد

وام اشتغال زایی به 20میلیون تومان ارتقا پیدا می کند/حاضریم هر نوع همکاری با مراکز خیریه داشته باشیم


*در راستای شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چه برنامه ای دارید؟

وام های اشتغال زایی را افزایش بدهیم با توجه به مصوبه کارگروه اشتغال وام ها از 15 میلیون به 20 میلیون تومان ارتقاء پیدا می کند. یکی از کارهای بسیار مهم که داریم و پیگیریم با توجه به موقعیت خاص شهرستان سروستان ایجاد تسهیلات فرهنگی، تفریحی، گردشگری است که متقاضی شدیم الحمدلله تصویب شده است و بالغ بر 50 نفر از افراد تحت پوشش به صورت مستقیم در مرحله اول به کار گمارده می شوند طرح مجتمع خدماتی رفاهی است.

سروستان گلوگاه استان فارس چندین شهرو استان های جنوبی از شهرستان سروستان به هم متصل می شوند ولی متأسفانه تابحال از این ظرفیت به نفع سروستان استفاده نشده است.

باتوجه به پیشنهاد ما برای احداث مجتمع خدماتی، تفریحی گردشگری به زودی این طرح کلنگ میخورد . بالغ بر 3.000.000.000 تومان به این اعتبار اختصاص داده شده است که زودی شروع به کار می کنیم.

یکی دیگر ازکارهایی که در زمینه اشتغالزایی باید انجام شود طرح آفتاب است که بر اساس مصوبه معاونت اشتغال مرکز شهرستان سروستان به عنوان پایلوت در استان فارس انتخاب شده است. این طرح به این صورت است که برای تمام افراد خانواده تحت پوشش چه افراد متأهل چه مجرد از طریق پرداخت تسهیلات خیلی خوب با بهره کم اختصاص داده می شود  ایجاد اشتغال کنیم همراه با آموزش پایدار سازی .

*چرا در پرداخت تسهیلات به صورت گزینشی عمل می کنید؟چرا به یک سری افراد که از توانایی مالی خوبی برخوردارند وام می دهید ؟

ما یک اداره حمایتی هستیم نمیتوانیم به هرکسی که تقاضا داد وام دهیم طبق دستورالعمل ابتدا باید نیازمند بودن شخص متقاضی توسط کارشناس بررسی شود . کمیته امداد می تواند فرد را به صورت تک خدمتی تحت پوشش قرار دهد که فرد نباید بیمه باشد نباید شغل داشته باشد.

اساس ایجاد اشتغال برای فرد نداشتن شغل است و متأسفانه چون اداره حمایتی هست برخی افراد می گویند برخی که اوضاع خوبی دارند وام گرفته اند. فرزندان مددجویان نیز باید شرایط دریافت تسهیلات را داشته باشند.

*چرا با توجه به زکات و دیگر کمک های مردمی اینقدر فقیر در جامعه داریم؟ که حتی در تأمین نیازهای اولیه خود هم می مانند؟

یکی از دلایل می تواند هدفمند نبودن کمک ها باشد. افراد خاصی هستند که از همه موسسات خیریه استفاده می کنند اما شاید یک نفر در نقطه ای دور باشد و نتواند از خدمات کمیته و موسسات استفاده کند.بهتر است هدفمند و یکی باشیم و کمک ها هدفمند شود .

در امر زکات آنطور که باید و شاید عمل نشده است . مشکلی که داریم افرادی سودجو با عناوین مثلاً سید ، علی الخصوص در بین عشایر اقدام به جمع آوری گوسفندان و ... می کنند  و این اموال را با خود می برند. در صورتی که زکات باید در منطقه خودمان هزینه شود.

در سال گذشته بالغ بر 270 میلیون تومان زکات واجب داشتیم که تمام این رقم به مددجویان و افراد از کارافتاده و  هم چنین افراد تحت پوشش بهزیستی اختصاص داده شده است.

*چرا به افراد نیازمند واقعی رسیدگی نمی شود افرادی هستند که به دلیل مشکلات مالی حتی سالی یکبار هم برنج استفاده نمی کنند آیا افرادی هستند که نیازمند باشند و شناسایی نشده باشند؟

هستند چنین افرادی، اگر مردم می شناسند به ما معرفی کنند تا تحت پوشش قرارگیرند.

قبلاً سیاست کمیته امداد اینطور بود که مددجویان به سمت ما می آمدند ولی الآن سیاست کمیته تغییر کرده است و ما می رویم سمت مددجو .از تمام خیرین تقاضا داریم که به مرکز نیکوکاری بیایند درمرکز نیکوکاری مسجد امام حسن(ع) کمک ها به وسیله مردم جمع می شود و به وسیله مردم هم به نیازمندان داده می شود. از هیئت امنای مساجد خواهشمندیم که با مرکز نیکوکاری همکاری کنند. نیازمندانی هستند که با توجه به مناعت طبعی که دارند به خودشان اجازه نمی دهند تحت پوشش قرارگیرند ولی اگر مرکز نیکوکاری فعالیتش گسترده شود چون با مردم سرو کار دارد بهتر می توانند از این موقعیت استفاده کنند.

مشکل سروستان این است که مراکز خیریه متعدد است و هماهنگی که باید بین مراکز خیریه و کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای حمایتی باشد وجود ندارد. چندین و چندبار از خیرین دعوت بعمل آمد از حدود 50 نفرکه دعوت کردیم به جلسه فقط 4 نفرشان آمدند.

از خیرین خواهشمندیم که بیایند پول نمی خواهیم فقط میخواهیم یکی باشیم ، حاضریم هر نوع همکاری با مراکز خیریه داشته باشیم تا این کمک ها هدفمند و منسجم باشد و یک خروجی خیلی خوب داشته باشد.

پول هایی که به افراد داده میشود به عنوان مُسکن است و درد نیازمندان را دوا نمی کند ولی اگر بتوانیم در زمینه اشتغال برای خانواده هایی نیازمند ایجاد کنیم مطمئناً نتیجه بهتری خواهد داشت.

برخی سیاست های اشتباه جامعه در زیاد شدن نیازمندان تأثیر دارد مثل بیمه ها، داریم تاوان برخی اشتباهات را می دهیم.

*چرا در روستاها تحقیقات را از طریق شورا و دهیارها انجام می دهید ممکن است این افراد با نظرات شخصی و فامیلی به شما پاسخ دهند. کمیته امداد چه فکری به حال این موارد می کند؟

کمیته امداد به یک نظر خاص اکتفا نمی کنیم در کارها به صورت موشکافانه عمل می کنیم جدای از شورا و دهیار عواملی به عنوان رابط داریم.

*در جمع آوری زکات چقدر موفق بوده اید؟

در بحث جمع آوری زکات متأسفانه افرادی هستند که از آب و زمین های سروستان استفاده می کنند اما زکاتی نمی دهند بارها با این افراد صحبت کرده ایم، جلسه گذاشته ایم اما اعتنایی نکرده اند. در زمینه فرهنگسازی زکات یک همایش در شرق استان برگزار خواهد شد.

*آیا کمیته امداد برای فارغ التحصیلان تحت پوشش برنامه ای دارد؟

بله ایجاد اشتغال برای افرادی که می خواهند در زمینه مشاغل آزاد فعالیت کنند.

*مسئولین و همکاران کمیته امداد چقدر به خانواده های تحت پوشش اهمیت می دهند؟ آیا به این خانواده ها سرکشی کرده اید؟

بله سرکشی میکنیم اگر از نزدیک با این افراد در ارتباط نباشیم نمی توانیم درک کنیم.

*چرا به افراد تحت پوشش مثل گذشته سبد کالاداده نمی شود؟ چرا حقوق مستمری بگیران اینقدر کم است؟ آیا این حقوق جوابگوست؟

سبد کالا قطع نشده است فقط شیوه توزیع آن فرق کرده است.

هزینه ای است که مجلس بر اساس بودجه دولت تصویب می کند. خیر جوابگو نیست اما هدف کمیته امداد این است که افراد صرفاً مستمری بگیرند ما خدمات دیگری در کنار مستمری به افراد می دهیم مثل اشتغالزایی ، کاری میکنیم که افراد بتوانند توانمند شوند و نیازی  به کمیته امداد نداشته باشند.

*از آنجا که افراد تحت پوشش از اقشار آسیب پذیر هستند چه برنامه هایی از لحاظ فرهنگی و مذهبی و ... دارید؟

با توجه به موقعیت خاص جامعه نوع فقر تغییر کرده است مثلاً فقر در دهه 60 فقر مردانه بود و حالا فقر زنانه شده است. طرح های مختلف فرهنگی داریم برای خانواده هایی که مطلقه دارند و یا بازمانده از ازدواج و یا در شرف ازدواج سال گذشته بالغ بر 260جلسه برای این خانواده ها برگزار کردیم. در بحث نماز نیز با استفاده از  پتانسیل های شهرستان و ستاد اقامه نماز برنامه داشته ایم. در کل برنامه های ما چندنوع هستند فرهنگی، آموزشی و مشاوره ای.

*شرایط تحت پوشش قرار گرفتن افراد چیست ؟

دونوع تحت پوشش داریم:

افراد بالای 55 سال افرادی که توانایی کار ندارند، منبع درآمد ندارند.

یک گروه نیز افرادی که به علت طلاق و یا فوت سرپرست یا به علت بیماری های خاصی که دارند در هزینه های زندگی مشکل دارند و منبع درآمدی ندارند تحت پوشش قرار میگیرند.

بر اساس تفاهم نامه ای که با دانشگاه علوم پزشکی شیراز امضا شده است از سال 93 به بعد بیماریهای سرطانی تحت پوشش و غیرتحت پوشش نیازمند رایگان تحت درمان قرار میگیرند و داروهای این افراد را در اختیار آن ها قرار می دهیم.

*از یک تا بیست به عملکرد خودتان و همکارانتان در سال 94 چند می دهید؟

باید مردم بگویند، اما خب بخواهم نمره دهم نمره خوب می دهم اما جای کار زیاد دارد.
وام اشتغال زایی به 20میلیون تومان ارتقا پیدا می کند/حاضریم هر نوع همکاری با مراکز خیریه داشته باشیم
ارسال نظرات
پر بیننده ها