خبرهای داغ:
«چشمه شور» از روستاهای توابع استان قم است که این روزها با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کند و با گذشت بیش از 2 سال از این بحران مردم این روستان هم چنان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.
کد خبر: ۸۷۱۴۲۹۵
|
۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
اشک چشمه شور قم در فراغ آب خشک شد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، دستان لرزان بالخاتون تاب نگهداری دبه های آب را ندارد، خس خس نفس هایش در گوش روستای چشمه شور آشناست، وقتی که هر روز به امیدی آبی در سراب به سمت چاهی تشنه در روستا می رود تا شاید در کنار اهالی این روستای زنده در دل کویر آبی را به یغما ببرد و قوتی را غالب کند.

روستایی در 55کیلومتری آزادراه قم - تهران، 2 سالی است، شوربختی بی آبی زندگی را برای مردم آن به قصه هفت من کاغذی تبدیل کرده که گوش شنوایی برای آن وجود ندارد، اهالی روستا که دامدار هستند از چاهی آب می نوشند که هر از چند گاهی با مشکلاتی روبرو می شود، هر چند آب تنها مشکل گریبانگیر این روستا نیست اما به طور قطع مهمترین مساله ای است که در دل اهالی 250 نفری آن به دردی بزرگ تبدیل شده است.

بالخاتون بهرامی یکی از پیرترین اهالی این روستاست که توان آوردن آب از سر چاه تا خانه را ندارد، وی با اشاره به اینکه برای ضرورت های اولیه زندگی آب ندارم گفت: برای وضو گرفتن و استحمام کردن نیاز به آب دارم که متاسفانه به علت ناتوانی و بودن مسافت زیاد مقدور به آوردن آب نیستم.

وی با اشاره به اینکه طی 2 سال گذشته در این روستا آب بود گفت: از زمانی که آب قطع شده است روزانه 2 مرتبه به مدت چند ساعت کوتاه آب در اختیار روستاییان قرار می گیرد که به خاطر ازدحام جمعیت با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم.

وی ادامه داد: ساعت ها باید در زیر آفتاب گرم و سوزان منتظر آب باشیم تا بتوانیم آب مورد نیاز در یک روز را تهیه کنیم، ضمن اینکه در هوای گرم تابستان استفاده از وسایل خنک کننده از جمله کولر نیاز به آب دارد.

ماه سلطان جعفری یکی از زنان روستای چشمه شور در حالی که دبه آب در دست داشت و در انتظار رسیدن نوبت بود با اشاره به اینکه آب چاه غیر بهداشتی است گفت: دهانه چاه باز است از این رو بسیاری از آلودگی ها به راحتی وارد این آب می شود و استفاده از این آب باعث ایجاد بیماری های عفونی و قارچی بسیاری شده است.

وی افزود: هر روز یک تانکر آب آشامیدنی از شهر قم به این روستا منتقل می شود که برای آشامیدن و استفاده در پخت و پز است که متاسفانه این مقدار آب پاسخگوی تمام روستاییان نیست و حتی مطلوب نیست.

لیلا جعفری دیگر زن روستایی که دست کودک خود در دستش بود با اشاره به اینکه این کودک از بیماری عفونی رنج می برد گفت: استفاده از آبی که از نظر بهداشتی مشکل دارد باعث شده تا این فرزند به انواع بیماری ها مبتلا شود و به علت استفاده مستمر از این آب راه درمان آن تحقق پیدا نمی کند.

وی افزود: نه تنها این آب موجب بیماری عفونی زنان و کودکان شده بلکه حمل آب در مسافت های طولانی در این روستا باعث دردهای عضلانی و ستون فقرات شده است.

محمدرضا نبی زاده یکی از جوانان روستای چشمه شور بود که با اشاره به رسوبات آب گفت: این آب به علت رسوباتی که دارد دندان های ما را از بین برده است و پزشک معالج علت خرابی دندان ها را از رسوب آب می داند.

وی ادامه داد: هر شخصی در این روستا از نبود آب سالم و استفاده از آب چشمه آلوده رنج می برد ضمن اینکه به خاطر قرار گرفتن چاه آب در نزدیکی حوزه نفتی این منطقه، لایحه های روغنی و بوی نامتبوع آب برای مصرف کنندگان آزار دهنده است.

مجید سیفی از اهالی روستای چشمه شور که 20 روز به علت دردهای ستون فقرات در خانه بستری بود، علت مهاجرت از روستا به شهر را نداشتن امکانات کافی در روستاها برشمرد و گفت: تامین آب، برق و گاز از نیازهای اولیه است که باید توسط مسئولان پیگیری شود، مسافت طولانی حمل آب باعث ایجاد دردهای عضلانی و ایجاد سایر بیماری ها شده است.
وی افزود: تعدادی از جوانان این روستا به خاطر نداشتن امکانات و شغل به سمت شهرها مهاجرت کرده اند که نیازمند رسیدگی مسئولان است.

عباس جعفری از اهالی روستا، کمبود آب را یکی از دلایل آسیب رسیدن به وسایل برقی برشمرد و گفت: وسایل خنک کننده نیاز به تامین آب دارد در صورتی که تامین نمی شود با از کارافتادن، خسارت مالی به خانواده ها وارد می کند.

وی بیان داشت: چه کسی مسئول خسارت های جانی و مالی به روستاییان است ضمن اینکه در روستا ها شوراها انتخاب شده است تا مشکلات روستایان را به مسئولان منتقل کنند این درحالی است که با نامه نگاری هایی و درخواست هایی که صورت گرفته است همچنان شاهد پیگیری مسئولی در این خصوص نیستیم.

درهمین حال امکان مصاحبه با اعضای شورای روستای چشمه شور فراهم نشد.

در ادامه برای دریافت اطلاعاتی از وضعیت بحرانی آب روستای چشمه شور به سراغ دهیار روستا رفتیم‏ که وی با اشاره اینکه این روستای دارای 50 خانوار است گفت: به صورت میانگین حدود 250 نفر در روستا زندگی می کنند که به علت خشک شدن چاه با مشکل کم آبی طی 2 سال اخیر مواجه هستند.

مسعود مسرور به حفر چاه آبی کوچک با مشارکت اهالی روستا اشاره کرد و گفت: به علت قطع آب در روستا مجبور به حفر چاه 3 متری برای تامین نیازهای مردم شدیم که در همین راستا مبلغ 20 میلیون ریال از اهالی روستا جمع آوری کرده و چاه را حفر کردیم.

وی افزود: نیازهای و مطالبات اهالی روستا طی 10 مورد نامه نگاری به بخشداری مرکزی قم اعلام شده است و بخشداری مشکلات را به سازمان های مربوطه ارجاع داده است.

وی ادامه داد: در همین راستا سازمان آب و فاضلاب روستایی و آب منطقه ای با مشارکت مردم روستا مکانی برای حفر چاه جدید انتخاب کرد که این زمین در حیطه منابع طبیعی استان بود از این رو به دنبال دریافت مجوز از اداره مربوطه هستیم.

وی بیان داشت: هفته ای سه روز را صرف کارهای اداری و پیگیری های آب روستا می کنم ولی تاکنون هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده ام.

دهیار این روستا در ادامه مدعی شد که برغم اطلاع بخشدار از مشکلات این روستا، وی طی 2 سال اخیر حتی یک بار نیز به روستا سرکشی نکرده است.

بخشدار مرکزی با اشاره به بازدیدهای متعددی از روستای چشه شور گفت: مشکلات آب این روستا با سازمان آب و فاضلاب روستایی مطرح شده است و پیگیر مطالبات اهالی از سازمان مربوطه هستیم.

علیرضا خزائی افزود: با تعامل نهادهای مربوطه، در صدد رسیدگی به مشکلات اهالی روستا هستیم به گونه ای که هفته ای یک بار جلسات برگزار می شود و مشکلات مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: دغدغه بخشداری رسیدگی به مشکلات اهالی روستاست، در همین راستا از خدمت رسانی به مردم کوتاهی نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نگاه دولت به رفع مشکلات روستایی مثبت است گفت: بیش از 50 روستا در بخش مرکزی است که مشکل آب آشامیدنی آنها طی اقدام های صورت گرفته ار جمله تجهیز سه حلقه چاه در دهستان قمرود مرتفع شده است و امیدواریم با کمک دستگاه های خدمات رسان و به ویژه شرکت آبفار نیازهای آبی مردم را مرتفع سازیم.

وی‏‏‎ مشکلات روستای چشمه شور را تازه تاسیس بودن دهیاری این روستا دانست و گفت: دهیار روستا به دلیل تجربه نداشتن کافی مشکلات مردم را به صورت دقیق مطرح نکرده است و در این مورد امیدواریم با تعامل و حضور بیشتر ایشان مشکلات کاهش یابد.

وی همچنین در مورد آب شرب روستا ابراز امیدواری کرد که عملیات حفر و تجهیز چاه روستا که مشکلات قانونی حفر آن برطرف شده است در اسرع وقت شروع شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم نیز با بیان اینکه چشمه شور، تنها روستایی است که با مشکل حاد آب روبرو می باشد گفت: این روستا دارای چاهی بود که خشک شد و در حال حاضر در صدد مرحله دریافت مجوز برای حفاری چاه جدید 160 متری هستیم.

محمد احمدی جبلی افزود: مکانی که برای حفر چاه جدید در نظر گرفته شده بود در اراضی ملی قرار داشت که باید مجوزهای آن از منابع طبیعی دریافت شود که بعد از دریافت مجوز نیازمند صدور مجوز حفاری چاه از آب منطقه ای هستیم و در صورتی که صادر شود به سرعت چاه حفاری می شود.

وی ادامه داد: در صورتی که مجوز آب منطقه ای صادر شود حداکثر با اقدام های حفاری و لوله گذاری طی 2 ماه آینده مردم روستا به آب دست پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه روزانه از آب و فاضلاب روستایی به 27 روستا در قم آب رسانی صورت می شود گفت: روستای چشمه شور یکی از روستاهایی است که با تانکر، کار انتقال آب از سرشاخه های دز به آن انجام می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم افزود: علت اینکه اهالی روستا مدعی هستند آب آشامیدنی دارای رسوب و یا لایه است می تواند به خاطر لایه های مخزن نگهداری آب باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر این تانکر نیاز روستاییان را برطرف نمی کند آماده انتقال تانکر های متعدد به این روستا هستیم ضمن اینکه صرفه جویی با وضعیت موجود آب کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
احمدی با اشاره به حفر چاه کوچک توسط اهالی روستا گفت: منبع آب مطمئنی برای حفر چاه موقت نتوانستیم ایجاد کنیم در همین راستا اهالی روستا خودشان تصمیم به حفر این چاه کرده و نیازهای استفاده دامی و شست و شو را از این آب تامین کرده اند.

وی افزود: جلسات مختلفی برگزار شده و بودجه تامین آب تخصیص یافته است تا روند پیگیری آب روستا به زودی دنبال شود تا شاهد حل بحران آبی در این منطقه باشیم.

 فرزانه پیری 
ارسال نظرات