رییس اداره محیط زیست شهرستان ری این شهرستان را آماج انواع آلودگی های زیست محیطی دانست و گفت: روزانه 2000 تن زباله از کانال آب فیروزآباد و سرخه حصار وارد این شهرستان می شود.
کد خبر: ۸۷۱۴۰۷۹
|
۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن شوکتی ضمن اشاره به اینکه سالانه حدود 350میلیون متر مکعب آب سطحی از شهر تهران به شهرستان ری وارد می شود، اظهارکرد: این آب های سطحی از کانال سرخه حصار و فیروزآباد و ارتفاعات شهر تهران به سمت شهرستان ری حرکت کرده و در طول مسیر به دلیل فاضلاب ها و زباله هایی که وجود دارد آلوده شده و تبدیل به فاضلاب می شوند.
 
وی ادامه داد: بررسی ها در مناطقی که زباله گیری می شود نشان می‌دهد که روزانه از  آبی که وارد شهرستان ری می شود 2000 تن زباله جمع آوری می شود.
 
عدم تجهیز واحدهای رنگرزی، سنگشویی و قالیشویی به سیستم تصفیه فاضلاب  
 
رییس اداره محیط زیست شهرستان ری درباره پساب و پسماندهای واحدهای رنگرزی توضیح داد: در این شهرستان تعداد زیادی واحدهای رنگرزی، سنگشویی و قالیشویی وجود دارد که متاسفانه هیچ کدام از این ها به جز یک واحد قالیشویی مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب نیستند همچنین این واحدها در روز حجم زیادی از آب‌های زیرزمینی را  به صورت غیر مجاز برداشت می‌کنند.
 
شوکتی با بیان اینکه حدود 50 واحد از کارخانه‌های رنگرزی، سنگشویی و قالیشویی در شهرک صنفی عشق آباد و دهستان قلعه نو قرار دارند، گفت: این کارخانه های آلاینده انواع مواد شوینده و پاک کننده و همچنین آبی را که با آن پارچه ها و لباس ها را شست و شو می کنند  وارد منابع آبی کرده و چون برخی در فرایند خود از سنگ نمک استفاه می کنند موجب شوری آب می شوند.
 
وی تاکید کرد: مدیریت پساب باید به نحوی باشد که بتوان از آن برای کشاورزی استفاده کرد و یا خطری از نظر بهداشتی و زیست محیطی نداشته باشند.
 
رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه اخطاریه برای این واحدهای آلاینده صادر شده است گفت: چنانچه این مراکز رفع آلایندگی نکنند با اتمام مهلت ذکر شده در اخطاریه ها، پیگیری های حقوقی آغاز می شود.
 
شوکتی ادامه داد: واحدهای چربی گیری روزانه  700 تن مواد مختلف تولید کرده که بخشی از روغن آن ها را بازیافت و بقیه را به صورت پسماند در محیط رها می‌کنند و باعث آلودگی زیست محیطی می شوند.
 
رییس اداره محیط زیست شهرستان ری گفت: شهرداری در طول روز حدود 1300 تن پلاستیک بازیافتی از مناطق مختلف شهر تهران جمع آوری کرده و در واحدهای بازیافتی شهرستان ری به فروش می رساند.
 
وی عنوان کرد: بخشی از این مواد را که برای بازیافت هست باید شست و شو کرد و چون در مرحله شست و شو از نمک استفاده می شود باعث شوری آب شده و زمین کشاورزی اطراف خود را تبدیل به شوره زار و نمک زار می کنند؛ همچنین بخش دیگری را که قابل بازیافت نیست آتش زده که خود باعث آلودگی هوا می شود.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات