کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: کودتا در ترکیه با هر هدفی، باعث عبرت‌گیری مقامات این کشور شد و این اتفاق صداقت یا عدم صداقت اردوغان را روشن‌تر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۱۳۹۶۱
|
۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
سید جلال امینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، با اشاره به کودتا در ترکیه اظهار داشت: در حوادث اخیر ترکیه عبرت‌گیری مقامات ترکیه نکته مهمی است که گذر زمان، صداقت یا عدم صداقت اردوغان را روشن تر خواهد کرد.

وی به دو روند کلی در مناسبات جهانی اشاره کرد و افزود: تحول در جهان و هندسه جهانی (پیچ تاریخی) و آنتی پیچ (اقدامات تقابلی در برخورد با پیچ تاریخی) که از سوی جریان صهیونیزم دنبال می‌شود که در حال حاضر نشانه های پیچ تاریخی مواردی چون
بیداری اسلامی، خیزش ناموفق غرب به رهبری امریکا برای تسلط بر منطقه، افول وجهه امریکا به عنوان رهبری جهانی و حوادث اروپا و آینده مبهم کشورهای ثروتمند اروپا است.

امینی ادامه داد: اکنون ما شاهد چندجانبه گرایی در منطقه هارتلند (قلب زمین) و حاشیه قلب (غرب آسیا) و تاثیری بیداری اسلامی و جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی در این منطقه در تقابل با سیاست‌های استکبار هستیم که عامل تغییر نظم نوین جهانی استکباری است.
 
وی افزود: کلید این تغییر نظم از نگاه آمریکایی‌ها، کشور سوریه است و این کلید در دست ایران است و ائتلاف چهارگانه و تقویت جبهه مقاومت با محوریت انقلاب اسلامی، پیش دستی ایران در خنثی سازی نقشه دشمن است.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تحولات اخیر ترکیه گفت: چند دیدگاه مطرح است اول اینکه کودتا صوری بوده و یا انتقام عربستان و آمریکا از ترکیه بوده است.

وی ادامه داد: به هرحال نقش و حضور مردم در خنثی سازی کودتا موثر بوده و این نقش می‌تواند ناشی از نگرانی مردم از خاطره تلخ حاکمیت جریان لائیک ارتش در ترکیه طی چهار کودتای قبلی و نیز نگرانی از قدرت یافتن گروه های تکفیری در بستر کودتا با توجه به اتفاقات اخیر ترکیه باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها