واکنش عارفی به اظهارات عجیب عراقچی در گفت و گو با«بسیج»:
نماینده سابق مجلس عنوان کرد: منظور آقای عراقچی از این اظهارات آقای عراقچی برجام‎های 2 و 3 است که در تناقض با فرمایشات مقام معظم رهبری است و طبق فرموده ایشان قرار نیست که در خصوص تحریم‎ها و موضوعات دیگر با امریکایی‎ها مرتب بنشینم و مذاکره کنیم.
کد خبر: ۸۷۱۳۶۴۸
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
فرج الله عارفی، نماینده سابق مجلس در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج درخصوص اظهارات عجیب سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام، عنوان کرد: زمانی که موضوع مذاکرات در مجلس مطرح بود، ما نمایندگان مکرر فریاد زدیم و از تیم مذاکره کننده خواهش کردیم که اقدامات در اجرای برجام باید متناظر باشد؛ یعنی هر اقدامی که طرف مقابل انجام داد ما هم یک اقدام انجام دهیم، اما این توصیه مورد قبول و توجه تیم مذاکره کننده واقع نشد و موجب شد تا امروز طرف مقابل دبه درآورد و تاکنون نیز به عهدشکنی خود ادامه دهد.

عارفی در ادامه با ابراز تعجب از اینکه چرا مسئولین ما در قبال این عهدشکنی اقدامی انجام نمی‎دهند بیان کرد: طبق شروط 9گانه مقام معظم رهبری، مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید این اقدام صورت گیرد و هر زمانی که طرف مقابل تعهدات خود را در برجام نقض کرد ما باید اقدام متقابل انجام دهیم.

وی با اشاره به اظهارات عراقچی مبنی بر اینکه امریکایی‎ها با ایجاد محدودیت ویزایی برجام را نقض کرده‎اند، گفت: دولت و شخص آقای عراقچی طبق این گفته‎ای که داشته حتما باید در قبال این نقض عهد طرف مقابل با آنها برخورد کند.

نماینده سابق مجلس در خصوص این بخش از سخنان عجیب عراقچی که گفته در توافق ژنو اعلام شد که تحریم های متناسب با هسته‎ای برداشته می شود و تحریم های غیرهسته‎ای در جای دیگر اگر نظام صلاح بداند بررسی خواهد شد، تصریح کرد: منظور آقای عراقچی از این اظهارات همان برجام‎های 2 و 3 است که در تناقض با فرمایشات مقام معظم رهبری است و طبق فرموده ایشان قرار نیست که در خصوص تحریم‎ها و موضوعات دیگر با امریکایی‎ها مرتب بنشینم و مذاکره کنیم.

عارفی در ادامه تاکید کرد: آقای عراقچی بهتر است که بر روی همین برجامی که توافق شده پافشاری نماید و تمام تلاش و هم و غم او این باشد که اروپایی‎ها و امریکایی‎ها را مجاب کند تا بر اساس توافق به تعهدات خود عمل کنند، اگر آنها به تعهدات خود عمل نکردند جمهوری اسلامی باید بلافاصله خود را کنار بکشد و مانند آنها برخورد کند؛ چراکه در قبال این حسن نیتی که مسئولین جمهوری اسلامی نشان دادند، آنها نه تنها حسن نیت نشان ندادند بلکه پول‎های کشور را هم مصادره می‎کنند، الان نیز باید التماس آنها را بکنیم!

وی ادامه داد: همچنان که وزیر خارجه ما التماس طرف مقابل و امریکایی‎ها را می‎کند، این مسئله واقعا جای تاسف است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی چندین بار با جان کری صحبت می‎کند و او قول می‎دهد اما عملا جوری دیگری عمل می‎کند.

نماینده سابق مجلس اظهارداشت: این نوع برخورد تیم مذاکره کننده والتماس امریکا با عزت مندی ملت ایران و عزت ملی نظام کاملا مغایر است و ظلم به منافع ملی ماست؛ اگر تیم مذاکره کننده به توصیه نمایندگان گوش می‎سپردند قطعا به این روز نمی‎افتادیم که وزیرامور خارجه ما با جان کری جلسه بگذارد و به التماس طرف مقابل بیفتد، اما از آن طرف بلافاصله کنگره یا سنای امریکا به بهانه‎ها مختلف برجام را نقض ‎کند.

عارفی در خصوص چرایی این نوع رفتار امریکایی‎ها خاطرنشان کرد: علت این نوع رفتار، ما مسئولین هستیم که قاطعانه و انقلابی برخورد نمی‎کنیم و اگر انقلابی برخورد کنیم قطعا مشکل برطرف خواهد شد.
ارسال نظرات