معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی مشاوره ژنتیک را حلقه گمشده نسل سالم آینده دانست و گفت: هر چه در زمینه پیشگیری کار کنیم باز هم کم است زیرا بالا رفتن فرهنگ پیشگیری زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۷۱۳۲۸۰
|
۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، کیانوش امینی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به اقدامات و بودجه‌های تخصیصی در زمینه پیشگیری از معلولیت گفت: خوشبختانه پیشگیری از معلولیت برای سالم‌سازی نسل آینده به جد در دستور کار بهزیستی قرار دارد و ردیف اعتبارات خوبی در این زمینه اختصاص داده شده است.

وی افزود: در زمینه پیشگیری از تنبلی چشم، در سال گذشته رتبه دوم کشور را کسب کرده که از جمعیت هدف، ۹۱درصد تحت پوشش قرار گرفت و پیگیری‌های صورت گرفته صد در صدی بوده است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: طرح غربالگری شنوایی ویژه نوزادان در سال گذشته ۹۳درصد بوده که در برنامه امسال این رقم به صد در صد خواهد رسید.

امینی با اشاره به مباحث مشاوره‌ای ژنتیک گفت: در سال گذشته یک‌هزار و 500 دختر دانش آموز در اراک تحت غربالگری قرار گرفتند و برنامه‌های آگاه‌سازی را دریافت کردند امسال این طرح برای دانش‌آموزان پسر نیز در دستور کار است.

وی افزود: مشاوره ژنتیک برای جوانان در حال ازدواج از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در این زمینه هم اعتبار خوبی پیش بینی شده که در این راستا 1450 زوج پیش از عقد و ازدواج مورد مشاوره قرار گرفتند که از این تعداد 383 زوج پر خطر بودند که مشاوره و اطلاعات لازم را دریافت کردند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: انجام مشاوره‌های ژنتیک پیش از ازدواج می‌تواند در آینده از تحمیل هزینه‌های درمانی بر خانواده‌ها و دولت بکاهد و امسال برآن هستیم که ارائه مشاوره‌های ژنتیک را به دو برابر افزایش دهیم.

امینی یادآور شد: در حال حاضر دو مرکز ژنتیک در استان فعالیت می‌کند و دو مرکز نیز در حال سپری کردن مراحل دریافت مجوز هستند که البته قصد نداریم تنها به فکر افزایش مراکز باشیم بیشتر سعی داریم که مراکز مشاوره‌ای از نظر کمی و کیفی در حد مطلوب باشند.

وی افزود: مشاوره ژنتیک حلقه گمشده نسل سالم آینده است که اگر از آن غافل شویم مشکلات بسیاری برای نسل‌های آینده به همراه خواهد داشت چراکه هر چه در زمینه پیشگیری کار کنیم باز هم کم است، بالا رفتن فرهنگ پیشگیری زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر 32 اقامتگاه موقت ترک اعتیاد به طور رسمی در استان مرکزی فعال هستند که از این رقم 20 اقامتگاه موقت ترک اعتیاد را در اراک و 11 اقامتگاه دیگر در شهرستان‌ها شامل می‌شود همچنین یک اقامتگاه موقت ترک اعتیاد زنان در اراک وجود دارد و دو اقامتگاه نیز در اراک و ساوه در حال تاسیس است.

امینی با اشاره به ارائه مشاوره تلفنی به افراد گفت: صدای مشاور یا همان سامانه تلفنی 1480 شبانه‌روز مشاوره‌های تخصصی را به افراد ارائه می‌کند و ترتیبی داده شده که این سامانه برای افراد کاملا رایگان باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته 17 هزار مشاوره تلفنی و 9 هزار مشاور حضوری به مددجویان تحت پوشش ارائه شد و چنانچه هزینه مشاوره تحت پوشش بیمه قرار گیرد شاهد کاهش بروز آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات