مدیران یک فرودگاه بین‌المللی در هند با استفاده از واحدهای خورشیدی برای تولید برق،‌ هزینه‌های برق مصرفی خود را به صفر رساندند.
کد خبر: ۸۷۱۲۷۶۸
|
۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از سی‌ان‌ان، سه سال پیش،‌ مقامات فرودگاه کوشین در هند اضافه‌کردن پنل‌های خورشیدی بر روی سقف ترمینال ورودی و سپس در اطراف یک آشیانه هواپیما آغاز کردند. موفقیت این تلاش‌های اولیه منجر به تلاش‌های بزرگتری شده است.


خوزه توماس، مدیر عمومی فرودگاه خورشیدی اعلام کرد: «ما می‌خواهیم شبکه برق مستقلی داشته باشیم.»

سال گذشته، این فرودگاه شرکت آلمانی بوش را برای ساخت واحد خورشیدی 45 جریبی بلا استفاده در نزدیکی ترمینال بین‌المللی به کار گماشته است. این واحد در ماه آگوست برخط شده و کوشین را به نخستین فرودگاه نیروی خورشیدی دنیا تبدیل می‌کند.

بر اساس اعلام توماس، ده‌ها هزار واحد تولید برق به طور متوسط 48 تا 50 هزار کیلووات برق فرودگاه را تولید می‌کنند. انرژی مازاد به شبکه توزیع برق وارد خواهد شد.

هزینه این پروژه بزرگ در حدود 620 میلیون روپیه (9.3 میلیون دلار) خواهد بود؛ مجموع پولی که فرودگاه انتظار دارد در کمتر از شش سال و با عدم پرداخت پول برای برق می‌تواند پس‌انداز شود. همچنین برآورد می‌شود که این واحد خورشیدی از تولید بیش از 300 هزار تن آلودگی کربنی ناشی از سوختن زغال‌سنگ در 25 سال آینده جلوگیری کند.

در حالی که انرژی خورشیدی در هند در حال ارزان‌تر شدن است، خلاقیت فرودگاه کوشین، توجهات ملی و بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

بر اساس گفته‌های سیگا جودسون،‌ مدیرکل فرودگاه بین‌المللی کلکته، این فرودگاه که بزرگتر و شلوغ‌تر از کوشین است نیز در نظر دارد تا یک واحد خورشیدی با وسعت 70 جریب در سال جاری ساخته و هزینه‌های مصرف برق خود را به یک سوم کاهش دهد.

پس از بازدید مهندسان فرودگاه‌های لیبریا و آفریقای جنوبی از کوشین، این کشورها برای ساخت چنین واحدهایی در فرودگاه‌های خود علاقمند شدند.

توماس اعلام کرد: فرودگاه‌ها معمولا فضای خالی بسیاری دارند که می‌تواند برای واحدهای خورشیدی مورد استفاده قرار بگیرد. اما استفاده از این واحدها برای مکان‌های کوچک‌تر به دلیل مصرف کمتر برق بسیار آسان‌تر خواهد بود.
منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظرات