واکنش یک جامعه شناس به وضع کودکان کار در گفتگو با «بسیج»:
حیدرپور گفت: اما با وجود کودکان کار چهره جامعه ما ناخوشایند است، یک جامعه توسعه یافته شاخص دارد و یکی از چیزهایی که مراحل توسعه اجتماعی را خدشه دار می کند کودکان کار هستند.
کد خبر: ۸۷۱۲۰۰۳
|
۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

دکتر محمد حیدرپور، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به راهکارهای حل معضل کودکان کار در جامعه گفت: کودکان کار مسأله ی، دامن گیر جامعه ما است؛ گاهی این موضوع برجسته می شود و دوباره فروکش می کند و راهکارهایی که باید از طرف متولیان امر اندیشیده شود، عملی نمی شود لذا چهره خیلی ناخوشایندی برای جامعه ایران که ادعا داریم ام القری دنیا اسلام هستیم را رقم می زند.

وی افزود: چند سازمان هستند که متولی ساماندهی وضعیت کودکان کار و این پدیده ناهنجار هستند. بر همین اساس سازمان هایی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت بهداشت و... باید کمک کنند لذا برای حل این مسأله یک طرف دولت و در طرف دیگر شهرداری مسئولیت دارد.

حیدرپور تصریح کرد: از طرفی دیگر به علت اهمیت ندادن به سازمان های خصوصی برای حل مقابله با کودکان کار در سطح شهر با مشکل مواجه هستیم. درحالی که در کشورهای پیشرفته سازمان ها و نهادهای مردمی بسیار نقش دارند.ضعف عمده ما عدم رشد سازمان های مردمی است اگر بخش خصوصی وارد شود و دولت حمایت کند مشکلات جامعه حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه مسئول است که به کودکان کار آموزش دهد دوره کار یک زمان مشخص دارد و وجود کودکان کار در هر جامعه ای نشان دهنده جهان سومی بودن آن جامعه است. ما نمی توانیم ادعا کنیم از جهان سومی خارج شده ایم در حالی که ما توانمند هستیم و پیشرفت هایی در زمینه نانو تکنولوژی، هسته ای و... داریم.

اما با وجود کودکان چهره جامعه ما ناخوشایند است، یک جامعه توسعه یافته شاخص دارد و یکی از چیزهایی که مراحل توسعه اجتماعی را خدشه دار می کند کودکان کار هستند و متأسفانه متولیان امر به جای حل این معضل اجتماعی دچار سیاست زدگی می شوند.

ارسال نظرات