حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش طی سال‌های گذشته در عرصه مدیریت و اجرای جشنواره‌ها و رویدادهای هنری متعدد فعال بوده است. او هم مدیر است و هم هنرمند
کد خبر: ۸۷۱۱۸۹۵
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش طی سال‌های گذشته در عرصه مدیریت و اجرای جشنواره‌ها و رویدادهای هنری متعدد فعال بوده است. او هم مدیر است و هم هنرمند و در جریان‌های هنری چون هنر مقاومت تاثیرگذار بوده است. نمونه‌اش همین جشنواره جهانی هنر مقاومت که چهارمین دوره‌اش تا چند ماه دیگر به دبیری او برگزار می‌شود. درباره این دوره جشنواره و جزئیات آن با صادقی گفت‌وگویی انجام دادیم و همچنین در جریان فعالیت‌های هنری‌اش قرار گرفتیم.

جشنواره هنر مقاومت امسال چه زمانی برگزار می‌شود؟

چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، امسال سوم آذر همزمان با روز بسیج و با همت انجمن تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و گروه روایت فتح برگزار می‌شود.

چه اتفاقی در دوره‌های گذشته این جشنواره رخ داده است؟

سه دوره جدی را در این جشنواره پشت سر گذاشتیم. دوره اول در هشت بخش در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد که آن زمان مدیر موزه بودم. دوره بعد با توجه به حضور و توجهی که جامعه هنری از خود نشان داد، احساس کردیم جشنواره قابلیت گسترده‌تر شدن را داشته و می‌تواند با حضور هنرمندان بسیاری در قالب یک جشنواره بین‌المللی برگزار شود. بنابراین جشنواره دوم و سوم در ۱۲ بخش در فرهنگستان هنر برگزار شد که نتایج این دوره‌ها در قالب دو جلد کتاب آماده شده و جلد سوم را هم تا پایان آذر منتشر می‌کنیم.

جشنواره چهارم در چه بخش‌هایی برگزار می‌شود؟

امسال با توجه به ردیف بودجه، کمی به مشکل خوردیم. به همین دلیل جشنواره در پنج بخش برگزار می‌شود. نقاشی، پوستر، کارتون، کاریکاتور و طرح‌های حجمی همراه با هنرهای جدید، گرایش‌های چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت هستند. خوشبختانه در بخش کارتون و کاریکاتور با توجه به رویکردهای استکبارستیزی در جهان، هنرمندان سرشناس زیادی شرکت کردند و آثار خوبی به‌دست ما رسیده است. این آثار از اقصی نقاط دنیا در موضوعات غزه، هولوکاست، طالبان و داعش ارسال شده است.

پس فراخوان جشنواره منتشر و آثار هم ارسال شده است؟

فراخوان منتشر شده، اما آثار در بخش‌های کارتون، کاریکاتور، گرافیک و پوستر به‌دست ما رسیده است. چون این آثار از طریق اینترنت به دبیرخانه ارسال شده و سریع‌تر احصا شده است. در این گرایش‌ها آثار خوب و شاخصی خلق شده است در بخش مجسمه هم همین طور. در بخش نقاشی کارهای زیادی می‌رسد، اما چون می‌خواهیم نمایشگاه حرفه‌ای باشد و ردیف‌هایی در اختیار بگیریم، آثار درخور توجه را انتخاب می‌کنیم. در واقع در این بخش با توجه به انبوه هنرمندان بین‌المللی قَدَر که رویکردی آزادیخواهانه دارند، قصد داریم آثار اورجینال آنها را نمایش دهیم.

امسال آثار جشنواره در گرایش‌های مختلف در چه جایی به نمایش درمی‌آید؟

به دو سه گزینه فکر کردیم؛ یکی فرهنگستان هنر، یکی موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و شاید برج میلاد. به دلیل این‌که هنرمندان زیادی کار می‌فرستند، منتظریم ببینیم تعداد آثار چقدر است.

استقبال هنرمندان خارجی از این رخداد چطور بوده است؟

خوب بوده، اگر سایت جشنواره را ببینید در بخش کارتون،کاریکاتور و گرافیک هنرمندان برجسته جهانی حضور دارند.

جشنواره جهانی هنر مقاومت بعد از سه دوره تجربه، چقدر در اهدافش موفق بوده و چه خروجی‌ای داشته است؟

درست است که در این جشنواره هنر مقاومت را دنبال می‌کنیم، اما کاری که از ابتدا دنبالش بودیم، این بود که جشنواره منطقه‌ای، بخشی و سفارشی نباشد. ما دنبال این بودیم هنر مقاومت نخست در کانون مرکزی خود دارای کیفیت عزت‌خواهانه و هنرمندانه باشد و دوم تعهد هنرمند به زندگی اطراف خودش نمود داشته باشد. پس حتما دنبال این بودیم که آثار هنرمندان جامع‌الاطراف و فاخر را جمع کنیم و در این رویداد به نمایش بگذاریم.

اجازه بدهید درباره فعالیت‌های هنری خودتان هم سوالی بپرسم. نمایشگاهی در پیش ندارید؟

سال گذشته بهمن و اسفند نمایشگاه مروری بر آثارم در وین برگزار شد. نمایشگاهی هم در محل سازمان ملل در اتریش شامل مجموعه طراحی و نقاشی‌هایم داشتم و ورک‌شاپی هم برگزار کردم. نمایشگاه فوق‌العاده خوبی بود و امسال هم سه نمایشگاه برون مرزی تا پایان سال در پیش دارم. در آمریکا مجموعه آثار طراحی‌ام را به نمایش می‌گذارم. یک نمایشگاه هم در لندن و یکی هم در فرانسه دارم. نمایشگاهی هم در گالری ساربان خواهم داشت.

دبیران گرایش‌های مختلف جشنواره

چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت امسال در پنج گرایش برگزار می‌شود. در بخش نقاشی غلامعلی طاهری، دبیر است. دبیری بخش پوستر را مصطفی گودرزی دیباج عهده‌دار است. بخش کارتون و کاریکاتور را سیدمسعود شجاعی اداره می‌کند. طاهر شیخ الحکمایی هم دبیر بخش حجم است، اما بخش هنر جدید شامل ویدئو آرت، اینستالیشن و چیدمان هم که زیر مجموعه گرافیک و تصویرسازی چیدمان است به دبیری دکتر سیدنظام‌الدین امامی‌فر برگزار می‌شود.

ارسال نظرات