رهبر حزب جمهوریخواه مهمترین حزب مخالف سکولار ترکیه، کودتای نافرجام در این کشور را که توسط گروهی از نظامیان صورت گرفت، محکوم کرد.
کد خبر: ۸۷۱۱۷۴۲
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رویترز، کمال قلیچ داراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه ترکیه امروز شنبه در سخنانی ضمن محکوم کردن کودتای نظامی نافرجام، تاکید کرد: شکست این کودتا موجب نزدیکتر شدن احزاب سیاسی خواهد شد تا برای ارتقای دموکراسی به زمینه های مشترکی دست یابند.

اظهارات رهبر حزب جمهوریخواه در نشست پارلمان ترکیه بیان شده است. حزب جمهوریخواه از نظر سنتی روابط نزدیکی با ارتش سکولار ترکیه دارد. طی سال های 1960 تا 1980 میلادی، ارتش ترکیه 3 بار سعی کرد تا دولت را سرنگون کرده و قانون اساسی این کشور را تغییر دهد.

پس از ناکامی طرح کودتا، دولت ترکیه پیگرد کودتاچیان را در دستور کار خود قرار داده است؛ تاکنون 2839 کودتاچی بازداشت و 2745 قاضی از کار برکنار شدند. تعداد کشته‌ها طی درگیری‌های رخ‌داده در مجموع به 265 تن افزایش یافت.

آخرین گروه از کودتاچی‌ها در استانبول خود را تسلیم کردند. کنترل اوضاع در اماکن در دستان پلیس و دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه است و زندگی عادی به استانبول بازگشت. پروازها از فرودگاه بین‌المللی آتاتورک هم از سر گرفته شده است.

ارسال نظرات