کارشناس‌ ارشد ارتباطات اجتماعی با اشاره به ضرورت سواد رسانه‌ای در فضای مجازی، گفت: فلسفه ایجاد اینستاگرام خودابرازی بصری است.
کد خبر: ۸۷۱۱۰۰۰
|
۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از فومن، صالح اصغری، کارشناس‌ ارشد ارتباطات اجتماعی شب گذشته(23تیر) در  کارگاه سواد رسانه‌ای در هشتمین دوره طرح ولایت در دانشکده فنی پردیس فومن اظهار کرد: رسانه دارای این ظرفیت است که موضوعی را بزرگ یا کوچک جلوه دهد.

وی با بیان اینکه پرورش ذهن بسیار حائز اهمیت است و باید با رویکرد درست، قدرت اندیشه را تقویت کرد، افزود: 83 درصد اطلاعات از طریق دیدن، 11درصد از شنیدن، 3.5درصد از بوئیدن و یک درصد از طریق چشیدن دریافت می‌شود.

کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه مهمترین بحث در اینترنت «سکندلایف» است، گفت: انواع رسانه‌ها شامل رسانه شفاهی، تصویری، ویدئو و سایبراسپیس است.

اصغری، تاثیرگذاری تصویر را در خبر بیشتر از متن دانست و گفت: در عین حال تاثیرگذاری ویدئو بسیار بیشتر از تصاویر است و مخاطب را بیشتر جذب می‌کند.

وی میزان سرانه مطاله در کشور را رضایت بخش ندانست و تصریح کرد: مطالعه در ذهن سنتی یعنی کتاب خواندن و برای اینکه آمار کتابخوانی در کشور بالا رود تلاش‌های مختلفی همچون برپایی نمایشگاه کتاب، ایستگاه مطالعاتی و... انجام می‌شود.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه خاطرنشان کرد: امروزه نوع مطالعه از نوع مکتوب به متن تصویری انتقال پیدا کرده است و بیشتر مطالعات افراد از  طریق زیرنویس‌های فیلم‌ها صورت می‌گیرد.

اصغری با بیان اینکه در جنگ رسانه، دشمن رفتار چشم ما را مدیریت می‌کند، اظهار کرد: امروزه رسانه وتکنولوژی در تمام ابعاد زندگی بشریت رسوخ کرده وباید سواد تکنولوژی و رسانه‌ای خود را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه نداشتن سواد رسانه‌ای سبب بروز مشکلات زیادی در سطح جامعه می‌شود، افزود: رویکرد توانمندسازی سواد رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی گفت: برای اینکه بتوانیم با تهاجمات دشمن برخورد کنیم و آسیب‌پذیری رسانه را کاهش دهیم و طعمه دشمن نشویم باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهیم.

اصغری، سواد رسانه‌ای را نوعی مهارت دانست و تصریح کرد: پرورش مخاطب فعال، پرسشگر و منتقد از اهداف سواد رسانه‌ای است.

وی با اشاره به مفهوم کلیدی در سواد رسانه‌ای، خاطرنشان کرد: باید در زمان استفاده از رسانه به 5 نکته مهم چه کسی پیام را تولید کرده؟ پیام برای چه مخاطبینی تولید شده؟ چه طیف و گروهی برای جلب مخاطب به کار رفته؟ چه ارزش و سبک زندگی توسط رسانه‌ها منتقل می‌شود و هدف رسانه چیست؟ توجه شود.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه با بیان اینکه اینستاگرام برای دختران نوجوان فوق‌العاده جذاب است، اظهار کرد: ایسنتاگرام سبک زندگی غیراسلامی را در بین مردم ترویج می‌کند.

اصغری، فلسفه ایجاد اینستاگرام را خودابرازی بصری عنوان کرد و افزود: هدف رسانه‌های غرب قدرت‌نمایی است ودرآمدزایی(کارکرد اقتصادی)، هدف سیاسی و فرهنگ سازی از اهداف رسانه‌ها به شمار می‌رود.

ارسال نظرات