نبود امکانات پیشرفته مناسب جهت اطفاء حریق خصوصا در مناطق جنگلی و صعب العبور و فقدان اعتبار کافی جهت تامین تجهیزات از دلایل آتش سوزی ها است.
کد خبر: ۸۷۱۰۷۵۶
|
۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در جلسه تمهیدات و پیشگیری از حریق های احتمالی گفت: 82 مورد حریق به مساحت 804 هکتار در سال گذشته در مناطق مختلف استان روی داد که سهم شهرستان های زنجان و طارم به ترتیب43 و 27 فقره گزارش شد.

بهمن اسکندری استانی در تشریح دلایل عمده افزایش آتش سوزی در عرصه های ملی در سال جاری افزود: افزایش چشم گیر بارندگی پاییز و زمستان منتهی به بهار، گرمای شدید و زودرس بهار، وجود بادهای گرم و نسبتا شدید در کل فصل بهار، بازخورد اجتماعی برخورد ادارات منابع طبیعی با تخلفاتی چون چرای غیر مجاز، چرای سنگین یا زودتر از موعد در این امر دخیل بوده است.

وی اظهار داشت: نبود امکانات پیشرفته مناسب جهت اطفاء حریق خصوصا در مناطق جنگلی و صعب العبور و فقدان اعتبار کافی جهت تامین تجهیزات از دلایل آتش سوزی ها است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره وضعیت توزیع نیروهای حفاظتی استان و مقایسه آن با نرم کشوری تصریح کرد: تعداد کل پرسنل 24 نفر است که با درنظر گرفتن نرم کشوری و مساحت جنگل و مراتع استان 68 نفر کمبود پرسنل در این بخش داریم.

اسکندری درباره راهکارهای پیشنهادی جهت پیشگیری و کنترل حریق افزود: تهیه یک فروند پهباد برای مدیریت بحران استان برای اطلاع سریع از کمیت و کیفیت حریق خصوصا در مناطق صعب العبور، تخصیص اعتبار ویژه جهت تامین تجهیزات نوین پیش بینی ، اطلاع و کنترل حریق و تامین نیروی انسانی مجرب وایجاد انگیزه کافی درپرسنل حفاظت در کنار تشکیل کلاس های ترویجی توسط مدیریت های جهاد کشاورزی برای پیشگیری از آتش زدن عمدی مزارع ضروری است.

وی اهتمام ادارات راه و شهر سازی در جهت حفظ و پاکسازی حرایم جاده ها را یادآور شد وگفت: تقویت اعتبارات ادارات منابع طبیعی در بخش ترویج و آموزش فرهنگ منابع طبیعی و همکاری ادارات هواشناسی در پیش بینی و هشدار دوره های شدید گرمایی در کاهش حریق های احتمالی ضروری است.

همچنین معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری با بیان اینکه در آتش نشانی­ها در مواقع حریق خلاهایی وجود دارد، گفت: بنا به ابلاغیه وزرات کشور شهرداری ها مکلف به خدمات رسانی آتش نشانی تا شعاع 20 کیلومتری خارج از حریم شهرها هستند.

جواد رحمتی بر لزوم تعریف چارت سازماندهی شده برای پایگاه­های امداد و نجات تاکید کرد و افزود: سازماندهی بین دستگاه­ها و هماهنگی در بروز آتش سوزی­ها و مقابله با آن مهم است.

وی زون بندی مناطق مستعد آتش سوزی و بارگذاری تجهیزات و امکانات در مناطق گوناگون را یادآور شد و اظهار داشت: برای برخی مناطق همچون طارم مکانیزمی تعریف شود تا نحوه کمک­رسانی برای مقابله با حریق­ها به حداقل برسد.

معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری درباره خرید پهباد برای مقابله با حریق ها گفت: دستگاهی برای امانت گرفتن پهباد از استان های همجوار در مواقع بروز حریق متولی شود.

تخصیص اعتبار 40 میلیون تومانی فرمانداری زنجان برای خرید پهباد

فرماندار شهرستان زنجان با اعلام اینکه فرمانداری شهرستان زنجان اعتبار 40 میلیون تومانی برای خرید پهباد را تخصیص داده است، گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای برقراری ارتباط نزدیک و وصول اطلاعات با دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها در سریعترین زمان ممکن در کاهش آسیب های آتش ­سوزی­ها موثر است.

مجید فرخی عمدی بودن برخی آتش سوزی­ها توسط بهره برداران به دلیل اختلاف با منابع طبیعی استان را یادآور شد و افزود: در مواقع بروز آتش سوزی­ها نباید متوسل به نیروهای بومی و محلی باشیم، بلکه باید با برگزاری دوره­های آموزشی ضرورت فرهنگ­سازی را نهادینه کنیم.

فرخی استفاده از ظرفیت علمی برخی دستگاه­ها همچون هواشناسی، سیستم های مانیتورینگ ادارات راه و شهرسازی و حمل­و­نقل و پایانه­های استان را برای گزارش حریق­ها در نقاط مختلف متذکر شد و گفت: تکراری بودن آتش سوزی­ ها در برخی مناطق طی دهه اخیر نشان می­دهد که برای این قبیل مناطق برنامه ویژه مقابله با حریق باید داشته باشیم.

مراسم هفتمين شب درگذشت مرحوم حاج محمود خالقی پور،پدر شهیدان والامقام رسول، داود و علیرضا خالقی پور فردا در زنجان برگزار خواهد شد

23 تير 1395 0:0

مراسم هفتمين شب درگذشت مرحوم حاج محمود خالقی پور، اسوه صبر، ایثار و استقامت و پدر شهیدان والامقام رسول، داود و علیرضا خالقی پور پنج شنبه 24 تيرماه در زنجان برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه وشهرسازي استان زنجان به مناسبت هفتمين شب درگذشت مرحوم حاج محمود خالقی پور، اسوه صبر، ایثار و استقامت و پدر شهیدان والامقام رسول، داود و علیرضا خالقی پور، اين اداره كل به همراه كليه همكاران شاغل در اين اداره برخود لازم ميداند در مراسم گراميداشت اين اسوه فداکاری وانسان وارسته که 24تيرماه در امامزاده سيد ابراهيم زنجان برگزار خواهد شد شركت نمايد.

ارسال نظرات