کسب رتبه برتر غربالگری کشور توسط استان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری از کسب تبه برتر غربالگری کشور توسط بهزیستی استان خبر داد و گفت: در سال گذشته بیش از 92 درصد از غربالگری در استان انجام گرفته است.
کد خبر: ۸۷۱۰۶۲۶
|
۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ میرزایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و مطبوعات بابیان اینکه وظایف بهزیستی از تنوع و گستردگی بالایی برخوردار است گفت: انتظار از بهزیستی بسیار بالاست و ما در این سازمان با تمام توان برای برآورده کردن انتظارات معقول در تلاش هستیم و در دو سال گذشته فعالیت‌های خوبی در استان انجام‌شده که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح کمپین پیشگیری از مصرف شیشه، پوشش ۹۸ درصدی طرح پیشگیری از تنبلی چشم، پوشش بالای ۹۲درصدی اجرای طرح پیشگیری از ناشنوایی، ایجاد ۹ مرکز توان‌بخشی، ۶ مرکز پیشگیری، ۳۶ مهدکودک، اجرای موفق طرح مراقبین در منزل و ارائه خدمات توان‌بخشی به معلولین و سالمندان در منزل ، برگزاری موفق نخستین جشنواره کشوری فیلم‌نامه‌نویسی تدبیر قلم در استان، اجرای موفق طرح واگذاری وسایل کمک توان‌بخشی به معلولین نیازمند ، صدور ۱هزار و ۴۰۰ کارت هوشمند ویژه معلولین، پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال جهت کاشت ۲۰حلزون ویژه توان‌خواه‌ها، پیشگیری از افزایش معلولیت، پیگیری اعتبارات و خرید ۶دستگاه خودرو ویژه معلولین و سازمان اشاره کرد.

مدیرکل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به صدور کارت هوشمند ویژه معلولین تصریح کرد: این کارت‌ها ویژه معلولین برای معرفی و استفاده از خدمات در درون و بیرون از استان و حتی بین‌المللی صادر می‌شوند که کلیه اطلاعات معلولین در این کارت‌ها ثبت‌شده است و در سال جاری بیش از ۲ هزار معلول دیگر استان صاحب کارت هوشمند خواهند شد.

وی جامعه هدف این سازمان را دو نوع جمعیت دانست که این گروه‌ها را می‌توان یکی کلیه جامعه و دوم افراد نیازمند به خدمات این سازمان همچون معلولین، سالمندان، زنان سرپرست خانوار و آسیب دیدگان اجتماعی عنوان کرد و در ادامه افزود: همه جامعه از خدمات غربال‌گری شنوایی‌سنجی و گفتار سنجی این سازمان استفاده می‌کنند و همچنین بهزیستی فعالیت‌هایی همچون نگهداری معلولین و سالمندان در مراکز و  ارائه خدمات روانشناسی، مددکاری به جمعیتی خاص مثل معلولان، زنان سرپرست خانوارو آسیب دیدگان اجتماعی است که به‌صورت مستمر انجام می‌دهد.

این مسئول بابیان اینکه بهزیستی با تکیه‌بر توان و دانش کارشناسان و تأکید بر حفظ و صیانت از ارزش‌های انسانی و به‌کارگیری توان و ظرفیت بخش غیردولتی جهت توانمندسازی جامعه هدف فعالیت می‌کند اذعان کرد: بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری در دو سال اخیر با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران در این اداره رتبه‌های زیادی را در کشور به دست آورده است که می‌توان به قرار گرفتن در بین ۵ استان برتر در اجرای کمپین شیشه، رتبه برتری غربالگری چشم،رتبه برتر غربالگری شنوایی، رتبه برتر در امور فرهنگی و جلوگیری از معلولیت، رتبه سوم طرح توان‌بخشی مبتنی بر cbr اشاره کرد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به ارائه خدمات حمایتی و تخصصی به جامعه هدف شامل خانواده، زنان و کودکان اقشار آسیب‌پذیر، تصریح کرد:  رسیدگی به امور آسیب دیدگان اجتماعی با هدف ساماندهی ،کنترل، کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی از قبیل کودکان خیابانی ، طلاق، کودک‌آزاری، متکدیان، زنان و دختران آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب، زنان و دختران فراری از منزل و .. در قالب طرح‌های مختلف و از طریق مراکز مربوطه انجام می‌شود.

میرزایی ادامه داد:  در این راستا 116مورد مداخله در بحران‌های فردی ، خانوادگی و اجتماعی و ارائه 18 هزار و 854خدمت در این بخش، تشکیل 824 پرونده مداخله در خانواده به‌منظور کاهش طلاق و ارائه 35 هزار و 333 خدمت در این راستا، ارائه 3 هزار و 733 خدمت از طریق تیم‌های سایر خدمات اجتماعی، ارائه  هزار و 197 خدمت از طریق خط تلفن اورژانس اجتماعی و همچنین ارائه دو هزار و 629خدمت تخصصی و حمایتی به کودکان خیابانی را  ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته بهزیستی نام برد.

مدیرکل بهزیستی استان تعداد خانواده‌های تحت پوشش دفتر امور زنان و خانواده بهزیستی این استان را  دوهزار و 796 خانواده عنوان کرد و افزود: پرونده هزار و 233 خانواده از این تعداد به‌منظور ارائه خدمات به بخش غیردولتی همکار واگذارشده است.

این مسئول در ادامه به ارائه خدمات مختلف به معلولان استان اشاره کرد  و افزود: در حال حاضر ۳۲ هزار معلول در استان شناسایی‌شده‌اند که معلولیت آن‌ها به‌صورت شدید، خفیف و متوسط است، در این میان معلولینی که معلولیتشان شدید است به‌صورت ماهانه مستمری دریافت مکنند و از کلیه خدمات این سازمان نیز بهره خواهند برد و این در حالی است که معلولین با معلولیت متوسط و خفیف نیز در استان وجود دارد که از خدمات این سازمان همچون هزینه مسکن، کمک‌هزینه تحصیل، کمک‌هزینه درمان و دیگر خدمات استفاده می‌کنند.

وی به خرید تجهیزات موردنیاز معلولین نیازمند اشاره کرد و افزود: پیگیری و خرید وسایل توان‌بخشی شامل(ویلچر، عصا، تشک مواح، واکر، سمعک، باتری سمعک و...) در استان انجام‌گرفته است و این در حالی است که اعتبار استان برای خرید تجهیزات ۵۰۰ میلیون تومان بوده است و به حمایت‌های رئیس سازمان ۷۰۰ میلیون تومان کمک دیگر جهت این امر با استان پرداخت‌شده و استان چهارمحال و بختیاری تنها استانی است که معلولین آن برای دریافت این خدمات در نوبت منتظر نمی‌مانند.

میرزایی اظهار داشت: در دفتر ساماندهی امور بیماران روانی مزمن خدمات درمان، آموزش و توان‌بخشی به 1830 بیماران روانی مزمن از طریق 17 مرکز و تیم سیار ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان شناسایی و تحت پوشش قرار دادن سالمندان معلول به‌منظور کمک به باز توانی و فراهم کردن امکان حضور فعال در جامعه از طریق حمایت‌های مالی ، اجتماعی، تأمین وسایل کمک توان‌بخشی موردنیاز ایشان شامل سمعک، ویلچر و همچنین ارائه خدمات توان پزشکی لازم مانند فیزیوتراپی ،کاردرمانی و نگهداری را از فعالیت‌های دفتر امور سالمندان این اداره کل عنوان کرد .

وی تعداد مراکز نگهداری سالمندان را 17 مرکز عنوان کرد و افزود: هم‌اینک بیش از دو هزار و  888 سالمند از خدمات بهزیستی بهره‌مندند.

میرزایی ساماندهی امور معلولان ذهنی در قالب 28 مرکز  به‌منظور کاستن از تأثیر ناتوانی، توانمندسازی فرد معلول برای رسیدن به استقلال و حضور در اجتماع، خودگردانی و کسب زندگی باکیفیت را  از دیگر فعالیت‌های بهزیستی عنوان کرد.

به گفته میرزایی اجرای طرح توان‌بخشی مبتنی بر جامعه با رویکرد ارائه خدمات تسهیلگری و مشارکت حداکثری خود معلولین در محیط جامعه برای دستیابی به فرصت‌ها و خدمات رایج از مهم‌ترین سیاست‌های بهزیستی در راستای خودکفایی جامعه هدف عنوان کرد و افزود: تعداد 335 معلول در قالب 15 کارگاه تولیدی توانمند شده و از چرخه حمایت خارج‌شده‌اند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار