مصباحی‌مقدم در همایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از منظر فقهی گفت: هم‌اکنون هیچ ابزاری در بازار سرمایه ایران وجود ندارد که قبل از به کارگیری آن، مشروعیت آنها از سوی کمیته فقهی بورس بررسی نشده باشد و مردم متدین نگران نباشند.
کد خبر: ۸۷۱۰۴۸۵
|
۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیته فقهی بورس امروز در نخستین همایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از منظر فقهی در فاینکس 2016 تهران گفت: برخلاف برداشت‌های فقهی که در سایر حوزه‌های مالی نسبت به ابزارهای نوین مالی اختلاف‌نظرها و حتی مخالفت‌هایی در پی داشته است، اما ابزارهای مالی مختلف از طریق پیشنهادهایی که از سوی نهادهای مختلف نظام به کمیته فقهی ارجاع و مورد بررسی قرار گرفته، تصویب ابزارهای نوینی از قبیل اوراق مشتقه آتی و اختیار معاملات را در برداشته است.

وی افزود: براساس پیشنهادهایی که از سوی نهادهای مختلف نظام از قبیل سازمان حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه تا صدا و سیما و دیگر مراکز مختلف از جمله وزارت نفت، بانک مرکزی و نهادهای مالی و پولی مختلف به کمیته فقهی ارجاع شده، هم‌اکنون هیچ ابزار مالی در کشور وجود ندارد که قبل از عملیاتی شدن، مشروعیت آن در کمیته فقهی بورس بررسی نشده باشد، در عین حال، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بورس نیز که امروزه توسعه یافته، یکی از دستاوردهایی است که قبل از این کمیته فقهی بورس به آن توجه داشته است.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: مردم متدین کشور که همواره از بابت سرمایه و دارایی‌های خود در بازارهای مالی مختلف دغدغه دارند، امروز می‌گویم که با اطمینان کامل در بورس سرمایه‌گذاری کنند و نگران مشروعیت دارایی‌ها و سرمایه خود در این بازارها نباشند.

رئیس کمیته فقهی در ادامه به آموزش‌های داخلی سازمان بورس و نهادهای تابعه آن برای عموم فعالان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: شرط ورود و فعالیت حرفه‌ای در نهادها و یا ارکان بازار سرمایه، امروز قبولی در آزمون‌های حرفه‌ای است که پیش‌شرط آن، آشنایی با دوره‌های فقهی بازار سرمایه است، به عبارتی همه عناصر فعال در بازار سرمایه ایران، هم‌اکنون با مسائل فقهی آشنا هستند، در عین حال تاکنون 8 دوره بین‌المللی آموزش ابزارهای فقهی در بازار سرمایه ارائه شده و با حضور 40 میهمان از کشورهای مختلف اسلامی، آموزش‌های فقهی ارائه شده است.

مصباحی مقدم با ابراز خرسندی از بهره‌برداری کمیته فقهی از ظرفیت‌های فقها عنوان کرد: همه خدمات فقهی در این کمیته به شکل مقارن یعنی بررسی هم‌زمان دیدگاه اهل سنت در کنار دیدگاه شیعه درنظر گرفته می‌شود. هم‌اکنون سازمان بورس براساس مبانی فقهی اسلام و مشترکاتی که دراین زمینه وجود دارد توانسته ارتباطات مؤثری با بانک‌ها و مراکز مالی جهان اسلام برقرار کند که از این جمله می‌توان به روابط برقرار شده بانک توسعه اسلامی و امضای تفاهم مشترک با آنها اشاره کرد.

به گفته وی، کمیته فقهی بورس، امروز شرایطی را فراهم کرده که از طریق اوراق بهادار شرعی بتوان بدهی‌ دولت را تبدیل به اوراق بهادار کرد، از این طریق علاوه بر اینکه مردم این اوراق را خریداری می‌کنند، دولت نیز از بدهی‌های بلندمدت خلاص شده و در عین حال ترازنامه بانک‌ها نیز تصحیح و به روز می‌شود.

ارسال نظرات