خضرایی مطرح کرد؛ 22 تیر 1395 ساعت 10:40 مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: یک میلیارد تومان در سال جاری برای حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا با موضوع دفاع مقدس و مسائل مرتبط با آن در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۸۷۱۰۳۲۹
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست ارائه شیوه‌نامه جدید حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکترا با موضوع دفاع مقدس و مرتبط با آن و بیان کارکردهای شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت است.

وی در مقدمه‌ای در خصوص پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع دفاع مقدس گفت: کارکردهای دفاع مقدس شامل 2 بخش است. بخش نخست تجارب و آموزه‌های نظامی است که در طی سالیان به کمک نیروهای مسلح آمده است. بخش دوم نیز در 2 بخش تجارب زیرساختی شامل صنعتی، پزشکی، مهندسی و... و اخلاقی و رفتاری است.

** رفتارهای رزمندگان موجب شد چهره منفور جنگ تغییر پیدا کند

خضرایی عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس اشکال و رفتارهایی رُخ داد که چهره‌ی منفور جنگ را تغییر داد و جنگ ما دفاع مقدس شد. اما سوال این است که چرا آن رفتارها و خلقیات دوران دفاع مقس، پس از آن دوران در جامعه تعمیق و تعمیم پیدا نکرده است. شهدا و آن ایثارگری‌ها برای ما محترمند اما از رفتارهایشان الگو نمی‌گیریم.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این سوال را با جامعه‌شناسان در میان گذاشتیم و آنان بیان کردند که چون آن رفتارها در متن دفاع مقدس اتفاق افتاده است و امروز آن متن وجود ندارد، باید راهکاری برای الگوگیری از آن رفتارها یافت.

وی ادامه داد: برای یافتن آن راهکارها و تعمیق آن در جامعه 2 کار می‌توانستیم انجام بدهیم؛ نخست مراجعه به جامعه‌شناسان بود اما چون این مورد نتایج پژوهشی محدودی به همراه داشت صرف نظر کردیم و راه دوم یعنی حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی پرداختیم.

** تعداد پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با دفاع مقدس کمتر از هزارتاست

خضرایی تصریح کرد: در ابتدا به بررسی وضعیت پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها پرداختیم که با رقم بسیار کم مواجه شدیم و براساس مکتوباتی که از دانشگاه‌ها دریافت کردیم، این عدد طی سال‌های اخیر کمتر از هزار است و نتایج و کاربست از آن پایان‌نامه‌ها نیز خیلی عمیق نیست و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. ضمن اینکه در برخی موارد پایان‌نامه‌هایی با عناوین مشابه یافتیم. توقع این است که از پایان‌نامه دکترا، دکترین جدیدی حاصل شود.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: به نظر می‌رسید مشکلاتی از قبیل دراختیار نداشتن موضوع و عنوان مناسب، عدم توانایی اساتید در تامین نیازهای علمی دانشجویان و عدم حمایت مادی دانشگاه‌ها وجود داشت، لذا بر آن شدیم تا این نارسایی‌ها و نیازها را مرتفع کنیم. لذا شیوه‌نامه‌ای با 4 اصل در باغ موزه دفاع مقدس برای حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا مرتبط با دفاع مقدس آماده کردیم.

** 4 اصل شیوه‌نامه حمایتی باغ موزه دفاع مقدس از پایان‌نامه‌های

وی در خصوص اصل‌های این شیوه‌نامه گفت: نخست 2 هزار و 700 عنوان پیشنهادی برای پایان نامه‌ها در سایت باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت به نشانی iranhdm.ir (+) معرفی شده است که شیوه‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌ها نیز در همان سایت آمده است. ضمن اینکه با 121 دانشگاه که مجموع شعب دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور را 2 دانشگاه حساب کرده‌ایم، در این خصوص مکاتبه داشته‌ایم.

خضرایی در ادامه گفت: دومین اصل حمایتی، مربوط به حمایت مالی است. یک میلیارد تومان برای حمایت از پایان نامه‌ها در سال جاری در نظر گرفته شده است که 4 میلیون تومان به پایان‌نامه‌های ارشد و 6 میلیون تومان به پایان‌نامه‌های دکترا اختصاص می‌یابد. سومین اصل، این است که علاوه بر وجود اساتید مشاور و راهنما، 60 استاد ناظر که دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند و در بحث دفاع مقدس متخصص و از مدارک و مدارج علمی برخوردارند بر کار تدوین رساله‌ها نظارت خواهند کرد.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در خصوص آخرین اصل بیان داشت: همچنین برای دانشجویان که نیازمند منابع تحقیقاتی هستند، کتابخانه تخصصی و آرشیوی در نظر گرفته شده است که این کتابخانه در باغ موزه دفاع مقدس واقع است.

وی خاطرنشان کرد: با آغاز این طرح نامه‌های مختلفی از سوی دانشگاه‌ها و دانشجویان دریافت شده و امیدواریم حرکت خوبی در این زمینه صورت بگیرد.

** ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت ترویج اخلاقیات در جامعه است

سردار خضرایی در بخش دیگر این نشست خبری به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت پرداخت و گفت: باغ موزه دفاع مقدس پسوندی با عنوان "ترویج فرهنگ مقاومت" دارد.

وی ادامه داد: دفاع مقدس از عاشورای امام حسین(ع) اثرپذیری داشته است اما چرا نتوانسته‌ایم از عاشورای انقلاب اسلامی بهره ببریم.ما به دنبال کمال مطلوب هستیم و دفاع مقدس شاخصی برای دستیابی به کمال مطلوب است و نیازهای ما را پاسخگو است.

مشاور شهردار تهران تصریح کرد: بدین منظور از 2 سال پیش شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت را تشکیل دادیم و طی 2 ماه تحقیق به 61 برنامه عنوان شد و تاکنون 31 جلسه با حضور کارشناسان، نمایندگان مجلس، شخصیت‌های فرهنگی و مسئولان نظامی برگزار شده است. آیین نامه و اهداف این شورا در نخستین جلسات به تصویب رسید و دبیرخانه‌ای ذیل این شورا تشکیل شد.

وی افزود: پس از تهیه عنوان برنامه‌ها، به تهیه طرح پیشنهاد کارفرما(RFP) و طرح تحقیق(پروپوزال) پرداختیم و در پایان این ماه حداقل 20 مورد قرارداد پژوهشی منعقد و وارد فاز تحقیق خواهد شد. برخی از طرح‌های تحقیق را 7 بار ارجاع داده‌ایم.

خضرایی در این خصوص توضیح داد: به طور مثال سالانه بین 17 تا 19 هزار یادواره و گرامیداشت شهدا در سراسر کشور برگزار می‌شود اما تاثیرگذار کمی داشته است لذا به دنبال این هستیم که این یادواره‌ها را ارتقا بدهیم.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج نظامی گری نیست بلکه ترویج اخلاقیات و پای‌بندی به آن در جامعه است.

وی در پایان این بخش از صحبت‌های خود عنوان کرد: از سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها همچون وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پروش و سازمان تبلیغات اسلامی تقاضا داریم بخشی از کارشناسان خود را به عنوان کاربر در این طرح مشارکت دهند و مجریان را یاری کنند. امید است تا با تهیه نظامنامه‌ها، کاربست‌ها و شیوه‌نامه‌ها بتوانیم کارکردهای فرهنگ ایثار و شهادت را تسری بدهیم.

** دفاع مقدس مدفون در تاریخ نیست

بخش دیگری از این نشست خبری به پرسش خبرنگاران از سردار خضرایی گذشت. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضوعات عناوین پیشنهادی در طرح حمایتی از پایان‌نامه‌ها گفت: موضوعات پیشنهادی در حوزه علوم انسانی، مهندسی، پزشکی و... است که با دفاع مقدس ارتباط دارند. 500 عنوان نیز به موضوعات نظامی اختصاص دارد که بیشتر مربوط به دانشجویان دانشکده‌های نظامی است.

وی افزود: البته به این عناوین بسنده نخواهیم کرد و از عناوین پیشنهادی دانشجویان و اساتید نیز استقابل می‌کنیم.

خضرایی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در خصوص اینکه این پایان‌نامه در کجاها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیان داشت: تلاش ما این است تا این پایان‌نامه‌ها به دکترینالی تبدیل شود و مورد استفاده مردم و جامعه دانشگاهی قرار گیرد.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در پاسخ به گلایه‌های خبرنگاری مبنی بر عدم توجه نهادهای فرهنگی به دفاع مقدس گفت: نیازمندی به دفاع مقدس به عنوان مطالبه جدی تلقی نمی‌شود. ما نتوانسته‌ایم خود از دفاع مقدس به خوبی استفاده کنیم در حالی که برخی از کشورها به طور مثال در بخش نظامی از دستاوردها و تجارب ما استفاده می‌کنند. دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی ما و در راس آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی به موضوع بهره‌گیری از دفاع مقدس نمی‌پردازند.

وی اضافه کرد: دفاع مقدس مدفون در تاریخ نیست. دفاع مقدس با کارکردهای اخلاقی و رفتاری قابلیت جامعه سازی و تمدن سازی دارد و دفاع مقدس می‌تواند نیازهای امروز جامعه را برطرف کند.

ارسال نظرات